نخستین سالگرد درگذشت صادق تیرافکن، عکاس و هنرمند مفهومی، طی مراسمی عصر جمعه ۱۹ اردیبهشت‌ماه ۹۳ در موزهٔ هنرهای معاصر تهران برگزار شد. 

    به گزارش روابط عمومی انجمن عکاسان ایران، در این مراسم مجید ملا نوروزی، مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی و سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران، در مورد آثار تیرافکن گفت: «صادق تیرافکن از قالب‌های کلاسیک به فضا‌ها و خوانش‌های معاصر دست پیدا کرد و این را می‌توان در آثار، کلاژ‌ها و چیدمان‌های او دید.» 

    او با بیان اینکه تیرافکن از بنیانگذاران هنر نو و چیدمان در ایران است، ادامه داد: «او تاثیرات مهمی در هنر معاصر ایران دارد. حضور او در بسیاری از جایگاه‌های هنری بین‌المللی سبب شد آثارش در جهان معاصر به جایگاه مهمی برسد.» 

    مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی افزود: «صادق تیرافکن از ما به زندگی نزدیک‌تر است چون به مرگ آگاه بود، همیشه مرگ را در کنار زندگی می‌دید و از سوی دیگر به خاطر نامیرایی در آثاری که بنیاد گذاشت. تیرافکن در گذشته نماند اما گذشته را هم نفی نکرد و با خوانش معاصر از عناصر سنتی مانند تخت جمشید، عاشورا، سقاخانه و… آثاری نو ارائه کرد.» 

     حمیدسوری، پژوهشگر و مدرس هنر دیگر سخنران این مراسم در مورد جایگاه تیرافکن عنوان کرد: «راهی را که صادق تیرافکن گشود و تاثیری که برنسلی گذاشت در تاریخ هنر ایران ماندگار خواهد شد. اگر کسانی بر آثار تیرافکن نقد دارند، نقد علمی و مستدل ارائه کنند تا پاسخ آن را هم بشنوند.» 

    او سپس به تحلیل آثار تیرافکن پرداخت و گفت: «آثار صادق تیرافکن را می‌توان از سه منظر فرا رفتن از محدوده کلاسیک وسنتی عکاسی، زیبایی‌شناسی و موضوع آثار بررسی کرد. از هر سه منظر تیرافکن کاری متمایز و متفاوت انجام داد. هویت از موضوعات آثار تیرافکن است. هویت به عنوان مساله مهم جهان معاصر است و تیرافکن به پیچیدگی‌های هویت و تاریخ، هویت و آثار باستانی، هویت وجنسیت، هویت و فضاهای شهری می‌پردازند.» 

     حمید سوری در مورد بکارگیری عناصر سنتی در آثار تیرافکن ابزار کرد: «ساده انگارانه است که عناصر سنتی در آثار تیرافکن را ستایش سنت تلقی کنیم، او سنت را نه به طور محض ستایش می‌کند ونه به صورت محض نفی می‌کند.» 

    همچنین در بخشی از این مراسم پیام انجمن عکاسان ایران به مناسب گرامیداشت صادق تیرافکن به این شرح قرائت شد: «شهامت اطلاق واژه هنرمند به خود «چیزی که تیرافکن آن را بکار می‌برد» فی نفسه هنرمندانه است. صادق تیرافکن خود را صرفا نه عکاس بلکه عکاسی را از جمله ابزارهای ارائه و تثبیت خلاقیت‌های ذهنی هنرمندانه خود می‌دانست. سبک او درارائه آثارش چیدمانی بوده است و این اتفاق دشوار زمانی رخ داده که دسترسی به تکنیک‌های دیجیتالی وجود نداشته و همین موضوع باعث برجسته شدن کارهای نگاتیوی او در این سبک می‌شود.» 

        انجمن عکاسان در ادامه این متن آورده است: «تیرافکن از دیدگاه انجمن عکاسان ایران، عکاس بوده است و پرداختن به او و ماندگاری‌هایش می‌تواند در فرصتی مناسب و در تناسب با کالبد ساختاری و اهداف انجمن جایگاه داشته باشد.» 

     شایان ذکر است تعدادی از آثار صادق تیرافکن همزمان با این مراسم در راهروی موزهٔ هنرهای معاصر تهران به نمایش گذاشته شد.