اختصاصی «سایت عکاسی» – مجموعه عکسی از مرتضی نیکوبذل، فتوژورنالیست ایرانی آژانس زوماپرس آمریکا، با عنوان «زخم‌های هنوز جنگ» در شمارهٔ شهریورماه ۹۳ مجلهٔ گیتانما (نسخهٔ رسمی مجلهٔ نشنال جئوگرافیک به زبان فارسی) با همراهی متنی از منصور ضابطیان به چاپ رسیده است. 



    مرتضی نیکوبذل در توضیحی پیرامون این مجموعه عکس می‌نویسد: «شروع کار بر روی داستان «زخم‌های هنوز جنگ» برای من به آغاز خدمت سربازی من در سال ۷۹ بر می‌گردد یعنی زمانی‌که بعد از پشت سر گذاشتن دوره‌های آموزشی به عنوان عکاس ادارهٔ عقیدتی و سیاسی ارتش مشغول به کار شدم و ادامه پیدا کرد تا سال گذشته که برای آشنایی با مجلهٔ گیتانما و سردبیر آن آقای بابک نیکخواه بهرامی به دفتر مجله رفتم، در دفتر مجله تعدادی از عکس‌ها را دیدند و خوششان آمد و بعد از جلسه‌ای هم که با آقای منصور ضابطیان داشتیم آغاز کار برای به نتیجه رساندن داستان شروع شد. 



    داستان عکس «زخم‌های هنوز جنگ» در ارتباط است با شرایط کشور عزیزمان ایران و اینکه هنوز هم به دلیل فروپاشی حکومت کشور همسایه عراق بعد از جنگ دوم خلیج فارس توسط نیروهای ائتلاف قرارداد صلحی فی مابین دو کشور به امضا نرسیده و هنوز هم بعد از گذشت ۲۶ سال از آتش‌بس موقت به دلیل رد و بدل نشدن نقشه میادین مین هنوز در مناطقی می‌ن‌های کاشته شده توسط کشور عراق قربانی می‌گیرد و در کل اینکه هنوز می‌توان آثار جنگ را در کشور دید، بخشی دیگر هم به فعالیت‌هایی اختصاص دارد که دولت برای یادآوری جنگ هشت ساله انجام می‌دهد مانند راهیان نور و یا برپایی موزه‌های دفاع مقدس و همچنین انجام برخی مصاحبه‌ها با برخی از جوانان در ارتباط با دفاع مقدس.» 



     گزارش تصویری «زخم‌های هنوز جنگ» متشکل از ۱۴ عکس که در فاصله زمانی ۷۹ تا ۹۳ گرفته شده و در کنار ترجمهٔ مقالات نسخهٔ اصلی نشنال جئوگرافی بعد از تایید از سوی انجمن نشنال جئوگرافی به عنوان یک مقالهٔ اصلی و نیز اولین مقالهٔ بومی مجلهٔ فارسی زبان «گیتانما» به چاپ رسیده است. 

    مرتضی نیکوبذل مطلق متولد سال ۱۳۵۲ و دانش‌آموختهٔ مقطع کار‌شناسی رشته عکاسی است. وی سه سال پس از ورود به دانشکدهٔ هنر و معماری دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز یعنی از سال ۷۶ به عنوان عکاس خبری با روزنامه‌های مختلفی چون اخبار، زن، نشاط، انتخاب، جام جم و روزنامهٔ اماراتی «اخبار خلیج» به همکاری پرداخت. وی از سال ۷۸ بصورت پراکنده و از سال ۸۰ بصورت تمام وقت به عنوان عکاس آزاد خبرگزاری رویترز در ایران و سپس در منطقهٔ آسیا و خاورمیانه کار کرده و این همکاری تا سال ۹۱ ادامه داشته است. وی هم‌اکنون به عنوان عکاس تمام وقت آزاد با «آژانس عکس زوماپرس» آمریکا و همچنین به عنوان عکاس پروژه‌ای با روزنامهٔ نیویورک‌تایمز آمریکا و مجلهٔ رسمی فارسی زبان نشنال جئوگرافی (گیتانما) مشغول به همکاری است. 



    مجلهٔ گیتانما نسخهٔ رسمی مجلهٔ نشنال جئوگرافیک آمریکا به زبان فارسی است و دارای اجازهٔ رسمی انتشار از سردبیر اصلی این ماهنامهٔ معتبر است. صاحب‌امتیاز و مدیر مسئول مجلهٔ گیتانما، دکتر منصور نیکخواه بهرامی، استاد بازنشستهٔ دانشکدهٔ فنی دانشگاه تهران است و سردبیری این مجله را بابک نیکخواه بهرامی، فرزند وی، برعهده دارد. گفتنی‌ست این مجله را می‌توانید از روزنامه‌فروشی‌ها یا کتاب‌فروشی‌های معتبر سراسر کشور تهیه کنید.