موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی پس از برگزاری نخستین دوره این جشنواره که با استقبال بی نظیر عکاسان و شرکت ۱۲۴۵ عکاس با ثبت ۷۱۱۰ عکس همراه بود، دومین دوره از این جشنواره را برگزار می کند. 
 

   «دومین جشنواره سراسری خانه دوست» در اهمیت و اعتلای مفهوم غنی «زیارت» در فرهنگ ایرانی می کوشد نگاهی فاین آرت به این موضوع داشته باشد و زمینه های نمایشگاهی، ظرفیت های ناب تصویری و ادراک شاعرانه نسبت به این موضوع را مورد نمایش قرار دهد.


دبیر جشنواره: کیارنگ علایی
هیات داوران بخش عکس: محسن بایرام نژاد، فرامرز عامل بردبار، اسماعیل عباسی، مهدی منعم، پیمان هوشمندزاده
هیات داوران بخش عکسنوشت: مریم حسینیان، علی خدایی، مهدی سیم ریز، مهدی فاضل، محبت محبی


بخش های جشنواره عبارتند از:
مستند
خلاق
عکس های تلفن همراه
عکسنوشت


فراخوان:


۱/ تعریف بخش مستند
 (عکس‌هایی که صرفا به صورت عینی به نمایش جلوه های زیارت امام رضا –ع- در فرهنگ عامه بپردازند و حاوی پیام صریح و جنبه اسنادی باشند، عکس ها می توانند در مشهد و یا هر نقطه از این سرزمین ثبت شده باشند به شرط آن که ارادت و علاقه معنوی مردمان این دیار را به این موضوع  نمایش دهند) 


۲/ تعریف بخش خلاق
(نگاه ذهنی، انتزاعی و فاقد جنبه اسنادی به موضوع زیارت امام رضا-ع- که می تواند شامل انواع تکنیک های عکاسی و یا فرآیندهای پس از عکاسی باشد)


۳/ تعریف عکسنوشت
(شکلی از همراهی عکس و متن در کنار یک دیگر که به تولید روایت های کوتاه داستانی ازعکس های پذیرفته شده در دوره اول جشنواره می انجامد و در آن عکس به عنوان منبع الهام نویسنده بوده، زبان درون عکس، پشت عکس و ذهنیت نویسنده منجر به اثری با هویت مستقل می شود)  


۴/ تعریف عکس های تلفن همراه
(شامل تمامی عکس هایی که به صورت مستند و بی واسطه جریان عادی زندگی روزمره زائرین، مناسک، رفتارها و آداب زیارت حرم امام رضا –ع- را در مشهد به تصویر کشد و یا عکس هایی از مراسم محلی و آیینی در هر نقطه از این سرزمین که در ارادت به امام رضا –ع- برگزار شده، به شرط آن که با دوربین تلفن همراه ثبت شده باشند و صرفا از طریق ایجاد هشتگ #festivalkhaneyedoost در محیط اینستاگرام به داوری راه پیدا می کنند)
 


آیین نامه: 
۱ – شرکت تمامی عکاسان آماتور و حرفه ای از سراسر ایران در این جشنواره آزاد است. 
۲- جشنواره جهت سهولت عکاسان در ارتباط بیشتر با موضوع، اقدام  به برگزاری دو اردوی عکاسی برای عکاسان غیر مشهدی می کند. عکاسان در این دو اردو میهمان جشنواره هستند و تمامی هزینه های اقامت آن ها بر عهده جشنواره است. 
۳- به پاس مشارکت فوق‌العاده عکاسان مشهدی، جشنواره به تعداد مشخصی از عکاسان علاقه‌مند بومی گرنت اعطا کرده و کارگاه‌های «ایده‌پردازی و تولید» را برای این عده از عکاسان (زیر نظر اساتید کارگاه‌ها) درنظر گرفته است.
۴- عکاسان غیر مشهدی شرکت کننده در اردو‌ها و عکاسان مشهدی دریافت کننده گرنت، ملزم به شرکت در جشنواره و تحویل آثار مطابق زمان بندی فراخوان هستند. 
۵- عکاسان جهت شرکت در جشنواره باید  ثبت نام اولیه و مقدماتی را در سایت رسمی جشنواره انجام داده و پس از sign up، نام کاربری و رمز عبور خود را برای تمامی مراحل بعدی جشنواره نزد خود حفظ کنند.
۶- آثار ارسالی در بخش زیارت، خلاق و عکسنوشت فقط از طریق سایت جشنواره بارگذاری و ارسال می شوند و نیازی به ارسال پستی بر روی CD یا ارسال پرینت یا چاپ اثر نیست.
۷ – در بخش عکس‌های تلفن همراه، نیاز به بارگذاری در سایت جشنواره نیست و لازم است عکاسان آثار خود را در صفحه شخصی‌شان در محیط اینستاگرام بارگذاری نموده و با ایجاد هشتگ #festivalkhaneyedoost در قسمت توضیحات عکس، آن را برای ورود به جشنواره مشخص نمایند. تمامی عکس‌هایی که از این تگ برخوردار باشند (منوط به ارتباط با موضوع جشنواره و انطباق با فراخوان) جهت داوری، به داوران معرفی خواهند شد، لذا محدودیتی برای تعداد اثر ارسالی توسط عکاس در این بخش وجود ندارد. 
۷ الف/ در بخش عکس های تلفن همراه، عکاسان می توانند آثار گذشته خود را که منطبق با موضوع است نیز با ایجاد هشتگ به جشنواره معرفی کنند.
۷ب/ آثار این بخش فقط توسط خود عکاس باید هشتگ شود نه توسط دیگر کاربران.
۸- پیشنهاد می شود عکاسان در بخش عکس های تلفن همراه، پس از بارگذاری عکس و ایجاد هشتگ #festivalkhaneyedoost حتماً صفحه تگ مربوطه را کنترل نموده و از قرار گرفتن عکس‌ در ردیف عکس‌های معرفی شده، اطمینان حاصل نمایند.
۹- هویت مالک عکس‌های معرفی شده با هشتگ #festivalkhaneyedoost می‌بایست واقعی و قابل تشخیص باشد، لذا با اکانت های حقیقی که نام عکاس را شامل شده است اقدام به بارگذاری عکس و ایجاد هشتگ کنید.
۱۰- دارندگان گوشی‌های هوشمند که تا کنون از اپلیکیشن اینستاگرام استفاده نکرده‌اند، برای دانلود این اپلیکیشن (سازگار با سیستم عامل‌های اندروید و آی.اُ.اس) می‌توانند مستقیماً به سایت آن (instagram.com) مراجعه کنند و پس از نصب اپلیکیشن بر روی گوشی همراه، پروفایلی را با نام حقیقی خود در آن ایجاد کرده و سپس به بارگذاری عکس‌ها اقدام نمایند.
۱۱ – عکس‌های ارسالی برای بخش «زیارت» و «تلفن همراه» می توانند در شهر مشهد و یا هر یک از شهرهای دیگر ایران ثبت شده باشند به شرط آنکه محور اصلی موضوعی آن ها زیارت امام رضا (ع) باشد. 
۱۲ – ویرایش عکس ها در بخش خلاق به دلیل نمایش جنبه های ذهنی موضوع هیچگونه محدودیتی ندارد، عکس های بخش خلاق می توانند فتومونتاژ و ترکیبی باشند، اما در بخش های دیگر نباید به مرزهای گرافیک و حذف بعد و پرسپکتیو نماها بیانجامد. لازم به ذکر است تراز نور و کنتراست، تنظیم و کنترل رنگ، کراپ، پاسپارتو، اعمال یا کاهش گرین، تقویت شارپنس، به‌شرط این‌که جنبه اسنادی آثار را از میان نبرد در همه بخش ها آزاد است. 
۱۳- در این جشنواره رقابت میان تک عکس و مجموعه عکس صورت می گیرد.
۱۴- هر عکاس می‌ تواند در بخش های «زیارت» و «خلاق» ۱۵ اثر (شامل تک عکس و مجموعه عکس) به دبیرخانه ارسال کند، هر مجموعه عکس ارسالی ۱ اثر قلمداد می شود. 
۱۵- مجموعه عکس های ارسالی می توانند بین ۲ تا ۸ فریم باشند. 
۱۶- چیدمان چند عکس در یک قاب، از نگاه دبیرخانه مجموعه عکس قلمداد می شود نه تک عکس.
۱۷- در بخش عکسنوشت، شرکت کنندگان می توانند حداکثر روی سه عکس از میان آثار راه یافته به جشنواره اول (عکس ها در گالری سایت جشنواره و بخش نمایشگاه «سایت عکاسی» قابل دسترسی است) متن روایی خود را که حداکثر سیصد کلمه باشد، به نگارش درآورند. سپس متن خود را در فضای مشخص شده در سایت جشنواره کپی و بارگزاری نمایند و عکس مورد نظر را نیز در همان قسمت انتخاب و الصاق کنند. 
۱۸- عکس های ارسالی برای بخش زیارت و خلاق می‌ توانند رنگی یا مونوکروم باشند و با هر قالبی ثبت شده باشند اما در نهایت باید به صورت یک فایل Jpeg که اندازه ضلع بزرگ آن حداقل Pixel1500 (در عکس های افقی Width = 1500 pixel و در عکس های عمودی Height = 1500 pixel) باشد و حجم فایل ارسالی از ۱ مگابایت تجاوز نکند، ارسال شوند. D.p.i عکس ها را تغییر ندهید و با همان رزولوشنی که دوربین شما خروجی می دهد، ارسال نمایید. Quality عکستان را در هنگام خروجی فتوشاپ از عدد ۹ کمتر نکنید.
۱۹- آثار از طریق ویدئو پروجکشن برای داوران نمایش داده خواهند شد.
۲۰- شرکت کننده در جشنواره (و صاحب فایل اصلی عکس ارسالی) به عنوان عکاس و مالک اثر شناخته می شود و مسوولیت هرگونه دعوی در باب مالکیت اثر از عهده جشنواره خارج است.
۲۱- پس از داوری آثار و در صورت راهیابی اثر به بخش مسابقه زیارت، خلاق و تلفن همراه، سایز بزرگ عکس جهت ارائه در نمایشگاه و چاپ کتاب از عکاس مطالبه می شود و بدیهی است عدم تحویل سایز مناسب در مهلت مقرر، منجر به حذف عکس از جشنواره و کتاب خواهد شد.
۲۲-  برگزار کننده حق استفاده از آثار ارسالی را برای مصارف فرهنگی با حفظ حقوق معنوی عکاس خواهد داشت.
۲۳- آثار راه یافته به بخش مسابقه در موضوعات چهارگانه جشنواره، در قالب کتاب نفیسی به چاپ خواهد رسید و به جهت اهداف آموزشی جشنواره، یک نسخه از این کتاب به همه شرکت کنندگان (صرف نظر از پذیرش یا رد اثر در داوری)  اهداخواهد شد. 
۲۴- آثار راه یافته به بخش مسابقه در قالب نمایشگاهی در مشهد در اسفندماه سال جاری بر روی دیوار خواهند رفت.
۲۵- فراخوان اردوهای جشنواره برای عکاسان غیر مشهدی، و نحوه دریافت گرنت برای عکاسان مشهدی متعاقبا از طریق اطلاعیه های بعدی اعلام خواهد شد.
۲۶ – عکاسان باید آثار خود را حداکثر تا پایان روز سوم بهمن سال جاری از طریق سایت جشنواره بارگذاری نمایند و این زمان به هیچ عنوان تمدید نخواهد شد. 
۲۷ – ارسال آثار به معنای پذیرش تمامی مقررات این جشنواره است. 


جوایز: 
مبلغ یک میلیون ریال حق التالیف به هر تک عکس پذیرفته شده
مبلغ دو میلیون ریال حق التالیف به هر مجموعه عکس پذیرفته شده 
مبلغ یک میلیون ریال حق التالیف به هر عکسنوشت پذیرفته شده

 


عوامل جشنواره:
رییس ستاد جشنواره: علی ثابت نیا
مدیر اجرایی: سید مجتبی خاتمی
مدیر اداری: عمادالدین انوشیروانی
دبیرخانه: شادی آفرین آرش، سیدرضا امیری، شیوا خادمی 
مدرسان گرنت آموزشی: امیر حاجی عباسی، مهدی رضوی، مهدی فاضل

 

 

گاه شمار:
آغاز به کار: آبان ۹۳
ثبت نام گرنت آموزشی: آذر ۹۳
ثبت نام اردوها: آذر ۹۳
برگزاری اردوها: دی ۹۳
مهلت ارسال اثر: ۳ بهمن ۹۳
داوری: بهمن ۹۳
اطلاع رسانی: بهمن ۹۳
نمایشگاه: اسفند ۹۳
عرضه کتاب: بهار۹۴

 

دبیرخانه جشنواره:
مشهد، احمدآباد، خیابان عدالت ۱۸، شماره ۱/۹
تلفن: ۳۸۴۷۲۸۷۳-۰۵۱ (ساعات پاسخگویی: ۹ تا ۱۴)
وبسایت جشنواره جهت ثبت نام و ارسال آثار