کتاب «مبادی سواد بصری» نوشتهٔ دونیس ا. داندیس با ترجمهٔ مسعود سپهر توسط انتشارات «سروش» منتشر شده است. 

   کلیهٔ علاقه‌مندان می‌توانند این کتاب را که در ۲۵۲ صفحه مصور در قطع وزیری و در شمارگان ۲۰۰۰ نسخه به قیمت ۹ هزار تومان انتشار یافته است، از «فروشگاه آنلاین کتاب عکاسی» خریداری کرده و در سراسر کشور تحویل بگیرند.

   در مقدمهٔ این کتاب آمده است: «هدف این کتاب یافتن راه‌حل‌های ساده یا مطلق برای مسلط شدن به زبان تصویری نیست، بلکه دلیل اصلی این بررسی، ارائه شیوه‌های متنوعی از ترکیب‌بندی در طراحی و امکان به وجود آوردن ساخت‌های بصری مختلف مورد قبول است. نظریه و عمل، تعریف و تمرین، در سراسر کتاب دوش به دوش در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. 

   و این کار برای یافتن روشی که بتواند به جهت تازه‌ای در ارتباطات دست یابد ضروری است. این جهت تازه در ارتباطات، سرانجام، مانند خواندن و نوشتن، موجب توسعه وسایل تاثیر و تاثر متقابل میان افراد انسان خواهد شد. اغلب افراد در مقام پاسخ به پرسش «هنر چیست؟» به موضوع نقش محتوایی هنر و رابطه آن با شکل می‌پردازند.

  در این کتاب، این مبحث در ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین سطح خود بررسی شده است: تعیین اهمیت و معنای عناصر یک به یک مانند رنگ، رنگمایه، خط، بافت، و تناسب؛ قدرت بیان هر یک از فنون بصری مانند: تقارن، تکرار و تاکید؛ و بالاخره ویژگی‌های انواع وسایلی که برای بیان بصری به کار گرفته می‌شوند و نوع آن‌ها در تصمیم‌گیری‌های طراحی موثر است مانند: نقاشی، عکاسی، معماری، تلویزیون و گرافیک.»