William Daniels​ ©
 

 اختصاصی «سایت عکاسی» – ویلیام دنی‌یلز، فتوژورنالیست فرانسوی، به عنوان برندهٔ چهارمین گرنت فتوژرونالیستی ۲۰ هزار یورویی «تیم هترینگتون» معرفی شد. 

   این عکاس فرانسوی به خاطر مجموعه‌ای به نام «ریشه‌های جنگ نامقدس آفریقا» که در جمهوری آفریقای مرکزی عکاسی شده است به عنوان برگزیدهٔ این دوره از گرنت معتبر تیم هترینگتون انتخاب شده است. هیات داوران ۱۹ آذرماه ۹۳ در نیویورک تشکیل جلسه داده و این مجموعه را از میان ۱۹۸ مجموعهٔ رسیده برای رقابت در تصاحب این گرنت انتخاب کرده است. 



 William Daniels​ © 

 
  جمهوری آفریقای مرکزی سال ۱۹۶۰ از فرانسه اعلام استقلال کرده است و علیرغم برخورداری از منابع غنی معدنی به دلیل درگیری‌های داخلی، مدیریت فاسد و عملکرد ضعیف دولت‌هایش عملا یکی از فقیر‌ترین کشورهای قارهٔ آفریقاست. بیشتر جمعیت این کشور مسیحی است ولی اقلیت بزرگی از مسلمانان هم در این کشور ساکن هستند. در سال‌های گذشته این کشور بارها شاهد کودتاهای نظامی و کشتارهای قومی-مذهبی بوده است. 



 William Daniels​ ©


   فروردین‌ماه ۹۲ یک گروه شورشی مسلح وابسته به اقلیت مسلمان به نام سِلِکا طی کودتایی فرانسوا بوزیزیه، رئیس جمهور مسیحی را خلع کردند و میشل جوتودیا را به عنوان اولین رئیس جمهور مسلمان جمهوری آفریقای مرکزی معرفی کردند. طی نه ماه بعد از این جابجایی قدرت، کشور در موجی از کشتارهای قومی و مذهبی فرو رفت و صدها هزار نفر کشته و آواره شدند و سازمان ملل بارها نسبت به بروز بحران انسانی هشدار داد. میشل جوتودیا نهایتا زمستان ۹۲ از قدرت کناره گرفت ولی این‌بار شهروندان مسیحی با تشکیل گروه‌های مسلح اقدام به کشتار مسلمانان کردند. 

   ویلیام دنی‌یلز در طول این ماه‌ها پنج بار به این کشور بحران‌زده آفریقایی مسافرت کرد و در مجموعه عکس‌هایش سعی داشته روی پنهان و تاثیرات عمیق‌تر این بحران هولناک را بر جامعهٔ کشور آفریقای مرکزی به تصویر بکشد. او به گفتهٔ خود دنبال ثبت فجایعی است که از دید رسانه‌ها پنهان مانده و در پس تیترهای سیاسی و تند و تیز روزنامه‌ها از وقایع جاری در خیابان‌ها عملا نادیده گرفته شده‌اند. 



 William Daniels​ ©


   کریستوفر موریس، یکی اعضای هیات داوران، مجموعهٔ ویلیام دنی‌یلز را تصویرگری با دیدی انسانی توصیف می‌کند و امیدوار است این گرنت بتواند به او برای اتمام این پروژه و تبدیل آن به مجموعه‌ای قابل نمایش کمک کند. او عکس‌های ویلیام دنی‌یلز را صریح، رو به‌ جلو و عکاسی نابی می‌داند که برای چنین موضوعاتی مورد نیاز است. 



  Paolo Pellegrin / Magnum photos​ ©


   ویلیام دنی‌یلز به خاطر کار روی سوژه‌های اجتماعی با نگاهی انسانی بسیار شناخته شده است. او در سال ۲۰۰۸ با عکسی از ناآرامی‌های اوگاندا جایزهٔ سوم تک عکس در بخش موضوعات معاصر و در سال ۲۰۱۴ هم با مجموعه‌اش دربارهٔ ناآرامی‌های آفریقای مرکزی جایزهٔ دوم مجموعه عکس در بخش اخبار عمومی را کسب کرده بود. 
 
  او کار حرفه‌ای فتوژورنالیسم را از سال ۲۰۰۴ با عکاسی در فیلیپین آغاز کرد و تاکنون از درگیری‌ها در نقاط مختلف جهان از جمله لبنان، قرقیزستان، لیبی، هائیتی و کشورهای آفریقایی عکاسی کرده است. او که یکی از اعضای آژانس عکس پانوس به شمار می‌رود بیشتر به خاطر پروژهٔ بلندمدتی که با موضوع مالاریا عکاسی کرده بود مورد ستایش بین‌المللی قرار گرفته است. 
 
  فراخوان گرنت تیم هترینگتون ویژهٔ عکاسان خبری حرفه‌ای است و ۲۰ هزار یورو ارزش دارد. تنها مجموعه عکس‌هایی که در حال تکمیل شدن هستند امکان حضور در این رقابت را دارند. مجموعه‌های به اتمام رسیده یا پروژه‌هایی که در حد پروپوزال باشند پذیرفته نمی‌شوند. 
 
  موضوع مجموعه عکس ارسالی باید مرتبط با زندگی انسانی و به خصوص حقوق انسانی باشد. هر عاملی که از سوی دولت‌ها، نهاد‌ها، گروه‌های شبه‌نظامی یا افراد شخصی طبق منشور حقوق بشر سازمان ملل متحد موجب تضییع حقوق انسانی شده است می‌تواند موضوع مجموعه باشد. 



 William Daniels​ ©


  عکاس برگزیده متعهد می‌شود مجموعهٔ خود را ظرف حداکثر ۱۵ ماه از زمان برنده شدن به پایان برساند. با این حساب مجموعهٔ ویلیام دنی‌یلز باید بهار ۹۵ به پایان برسد و در نمایشگاه ورلدپرس فتو در آمستردام به نمایش درآید. 

   این گرنت توسط بنیاد ورلدپرس فتو و سازمان دیدبان حقوق بشر و خانوادهٔ هترینگتون به یاد تیم هترینگتون، عکاس خبری و فیلمساز بریتانیایی، اهدا می‌شود که فروردین‌ماه ۹۰ در جریان پوشش درگیری‌های نظامی در بندر مصراتهٔ لیبی جان باخت.
 

  سومین دورهٔ این گرنت به دلیل مجموعه‌ای با موضوع مهاجرت نصیب Olivier Jobard (متولد ۱۹۷۰ در فرانسه) شد و دومین دورهٔ آن به دلیل مجموعه‌ای دربارهٔ خشونت‌های جاری در زندان‌های سیرالئون به FERNANDO MOLERES (متولد ۱۹۶۳ در اسپانیا) و نخستین دورهٔ آن هم به دلیل مجموعه‌ای دربارهٔ تاثیرات ناآرامی‌های مسلحانه در کلمبیا به Stephen Ferry (متولد ۱۹۶۰ در آمریکا) رسید.