فهرست برگزیدگان پنجاه و هشتمین دورهٔ جایزهٔ عکس بنیاد ورلدپرس فتو به تازگی اعلام شد و برای چهارمین سال شاهد حضور نام عکاسان ایرانی در فهرست منتخبان این مسابقهٔ معتبر فتوژورنالیستی بودیم. 
 
 در این دوره تعداد ۵۶۹۲ عکاس از ۱۳۱ کشور جهان با ۹۷ هزار و ۹۱۲ عکس در گرایش‌های مختلف در قالب تک عکس و مجموعه عکس شرکت کرده بودند. امسال بخش تازه‌ای به نام Long-Term Projects یا پروژه‌های بلندمدت هم برای نخستین بار دایر شده بود و عکاسانی که به طور بلندمدت روی یک مجموعه عکس کار کرده‌اند می‌توانستند در آن شرکت کنند. به گفتهٔ برگزارکنندگان این بخش با استقبالی دور از انتظار روبرو شده و ۵۱۰ پروژهٔ عکس شامل ۱۴ هزار و ۵۸۳ فریم در آن حاضر بودند.

  جلسات هیات داوران امسال طی چندین مرحله از ۱۲ بهمن‌ماه ۹۳ در مقر اصلی بنیاد ورلدپرس فتو در آمستردام هلند به ریاست مایکل مک‌نالی – مدیر بخش عکس و معاون سردبیر نیویورک تایمز – برگزار شد. 



عکس:  Arash Khamooshi – ISNA


  امسال در بخش مجموعه عکس با موضوع «اخبار لحظه‌ای» یا Spot News آرش خاموشی، عکاس خبرگزاری ایسنا، با مجموعه عکسی به نام «عمل بخشش» موفق به کسب جایزهٔ سوم شد. مجموعه عکس او مربوط به مراسم اعدامی است که ۲۶ فروردین ۹۳ در شهرستان نور مازندران نهایتا با بخشش مادر مقتول همراه شد و فرد محکوم به اعدام از مرگ نجات یافت. این بخشش بزرگ انعکاس وسیعی در رسانه‌ها داشت و به گفتهٔ آرش خاموشی از آن زمان تاکنون در حدود ۲۵ مورد دیگر هم تکرار شده است. 



عکس: Fatemeh Behboudi


  همچنین امسال مجموعه عکس «مادران انتظار» از فاطمه بهبودی هم موفق به کسب عنوا شایستهٔ تقدیر هیات داوران در بخش مجموعه عکس موضوعات معاصر شده است. این مجموعه پرتره‌هایی از مادران ایرانی است که فرزندانشان طی جنگ هشت ساله با عراق به شهادت رسیدند. در این جنگ که یکی از طولانیترین جنگ‌های قرن بیستم بود بیش از ۲۲۰ هزار سرباز ایرانی جان باختند که پیکر حدود ۱۰ هزار نفر از آنها هنوز هم پیدا نشده است. 

  گفتنی‌ست زمستان ۹۲ هم امیر پورمند، عکاس دیگری از خبرگزاری ایسنا، با تک عکسی مربوط به مراسم اعدام دو جوان زورگیر مربوط به بهمن ۹۱ در تهران موفق به کسب جایزهٔ سوم بخش تک عکس در گرایش موضوعی اخبار عمومی یا Genral News شده بود. در پنجاه و ششمین و پنجاه و پنجمین دوره هم عکاسان دیگری از ایران موفق به کسب جوایزی از این مسابقه شده بودند. 



عکس: Mads Nissen – Berlingske/Scanpix


  جایزهٔ اصلی پنجاه و هشتمین دورهٔ ورلدپرس فتو یعنی جایزهٔ «عکس سال» با رای هیات داوران نصیب Mads Nissen، فتوژورنالیست دانمارکی، شد. این تک عکس که جایزهٔ نخست تک عکس در بخش موضوعات معاصر را هم به دست آورده است تصویری از دو جوان همجنسگرای روسی را نشان می‌دهد. 

 Mads Nissen متولد ۱۹۷۹ در دانمارک است و سال ۲۰۰۷ از مدرسهٔ روزنامه‌نگاری دانمارک فارغ‌التحصیل شده و پس از آن مدت دو سال در شانگهای به ثبت پیامدهای رشد اقتصادی بسیار بالای چین مشغول بوده است. او در سال ۲۰۰۹ یکی از منتخبان کارگاه آموزشی Joop Swart هم بوده و هم‌اکنون در کشور خودش مستقر و مشغول به کار است. 



عکس: Darcy Padilla – Agence Vu


  در بخش تازه تاسیس Long-Term Projects یا پروژه‌های بلندمدت هم مجموعه عکس معروف دارسی پادیلا، فتوژورنالیست آمریکایی، که در طول ۲۱ سال گذشته از زندگی زنی به نام Julie Baird در سانفرانسیسکو و سایر نقاط آمریکا عکاسی شده است، موفق به کسب جایزهٔ نخست شد. زندگی این زن ترکیبی از اعتیاد، تجاوز، بیماری ایدز، فرار از خانه و بسیاری مشکلات اجتماعی دیگر است و در قالب یک برنامه بلندمت از سال ۱۹۹۳ اکنون مورد توجه دارسی پادیلا بوده است. 

  در این بخش باید حداقل ۲۴ و حداکثر ۳۰ فریم عکس با موضوع واحد ارسال می‌شد و عکس‌ها باید حداقل در سه سال مختلف عکاسی شده‌ باشند. همچنین از میان این فریم‌ها باید حداقل ۴ فریم در سال ۲۰۱۴ عکاسی شده باشد یا برای اولین بار در این سال به انتشار رسیده باشند. 

  جایزهٔ برندهٔ جایزه اصلی ۱۰ هزار یورو وجه نقد به همراه اهدای یک دوربین DSLR و لنز کیت از سوی شرکت کانن خواهد بود و به هر یک از برندگان جوایز نخست در بخش‌های موضوعی نیز ۱۵۰۰ یورو وجه نقد اهدا خواهد شد. حائزان سایر رتبه‌ها و همچنین برندگان عناوین شایستهٔ تقدیر در بخش‌های مختلف هرکدام تندیس «چشم طلایی» و دیپلم افتخار دریافت خواهند کرد. 

  گرد‌هم‌آیی برگزیدگان و مراسم اهدای جوایز این دوره ۴ و ۵ اردیبهشت‌ماه ۹۴ در آمستردام برپا خواهد شد و نمایشگاه عکس‌های برگزیده‌ از ۲۹ فروردین‌ماه ۹۴ در همین شهر برای بازدید عموم دایر می‌شود و سپس در بیش از ۱۰۰ شهر در ۴۵ کشور جهان هم به نمایش درخواهد آمد. 
 
  شایان ذکر است World Press Photo یک بنیاد مستقل و غیرانتفاعی مستقر در آمستردام است که در سال ۱۹۵۵ بنیان نهاده شده و بیشتر به خاطر برگزاری معتبرترین و بزرگ‌ترین مسابقهٔ سالانهٔ عکس خبری در جهان شناخته می‌شود. آرشیو پنجاه و هفت دورهٔ گذشتهٔ این مسابقهٔ بین‌المللی فتوژورنالیستی را می‌توانید اینجا ببینید.