اختصاصی «سایت عکاسی» – مجموعه عکسی از عبدالله حیدری، عکاس خبرگزاری ایرنا، موفق به کسب یکی از تقدیرهای ویژهٔ یازدهمین مسابقهٔ بین‌المللی فتوژورنالیستی Days Japan شد. 

  هیات داوران این مسابقه به تازگی از میان بیش از ۴ هزار اثر رسیده از ۴۷ کشور جهان فهرست برگزیدگان خود را منتشر کرده است. عبدالله حیدری (متولد ۱۹۸۵ در تهران) با مجموعه‌ای به نام «کودکانی بدون ‌هویت» موفق به کسب یکی از عناوین شایستهٔ تقدیر شده است. 



  عبدالله حیدری در این مجموعه روایتی تصویری از زندگی کودکانی حاشیه‌نشین در تهران ارائه می‌دهد که حاصل ازدواج زنان ایرانی با مردان افغان هستند و به دلیل به رسمیت شناخته نشدن ازدواج والدینشان، این کودکان از داشتن شناسنامه محروم هستند و در واقع بدون هیچ‌گونه اوراق هویتی زنگی می‌کنند. امری که مشکلات بسیاری از جمله محرومیت از تحصیل در مراکز رسمی و اجبار به آموزش در نهادهای مردم‌نهاد خیریه را در پی داشته است. 



   جایزهٔ نخست یازدهمین دوره‌ی این مسابقه نصیب جان مور شد که با آژانس گتی‌ایمجز همکاری دارد. مجموعه عکس این عکاس مستند و خبری دربارهٔ بحران بیماری مرگبار ابولا در لیبریا است که در سال ۲۰۱۴ تلفات انسانی زیادی در این کشور و غرب آفریقا بر جای گذاشت. 



  والری ملنیکوف با مجموعه عکسش به نام «روزهای سیاه اوکراین» برندهٔ یکی از دو جایزهٔ دوم این دوره شد. او گزارشی تصویری از رویدادهای خونبار و درگیری‌های ویرانگری را ارائه می‌دهد که از حدود یک سال پیش به این سو میان نیروهای ارتش اوکراین و شورشیان طرفدار روسیه در مناطق شرقی اوکراین در حال وقوع است و خسارات مالی و جانی فراوانی به بار آورده است. 



   مجموعه عکس «غزه» از محمود الهام – عکاس خبرگزاری فرانسه – که با موضوع حملهٔ سال ۲۰۱۴ ارتش اسرائیل به نوار غزه دیگر جایزهٔ دوم امسال را به دست آورده است. در این گزارش تصویری به ویژه وضعیت کودکان غزه و هدف قرار گرفتن و جان باختن آنها در حملات هوایی ارتش اسرائیل و درد و رنج مردم غزه در اثر کشتار غیرنظامیان روایت شده است. 
 
  ماری کالورت از آژانس زوماپرس با مجموعه عکس «خشونت جنسی در ارتش آمریکا»، اسماعیل فردوس از آژانس کوربیس با مجموعه عکس «محاصرهٔ کوبانی» و دنیس سابانگان با مجموعه عکس «بی‌خانمان» موفق به کسب جوایز سوم امسال شدند. 

  جایزهٔ بین‌المللی عکس خبری DAYS JAPAN رویداد‌ی فتوژورنالیستی در آسیاست که از سال ۲۰۰۴ تاکنون توسط یک ماهنامهٔ ژاپنی به همین نام برگزار می‌شود. این ماهنامهٔ خبری هدف خود را گزارشگری بی‌طرفانه و باکیفیت از مهمترین بحران‌ها و رویدادهای اجتماعی و سیاسی در سراسر جهان عنوان می‌کند. 
 
  به گفتهٔ دست‌اندرکاران این مجله هدف از برگزاری این جایزهٔ عکاسی تجلیل از فتوژورنالیست‌هایی است که حتی گاهی با به خطر انداختن جان خود سعی می‌کنند اوضاع نابه‌سامان در گوشه‌ای از جهان را از دید مصدومان و قربانیان حادثه و نه از دید صاحبان قدرت و مسببان آن واقعه روایت کنند. 
 
 شایان ذکر است در نهمین دورهٔ این مسابقه مجموعه‌ عکسی از حسین فاطمی موفق به کسب یکی از عناوین شایستهٔ تقدیر شده بود.