مراسم رونمایی از کتاب «گزارش یک زندگی» و شبی با نصرالله کسرائیان عصر چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت ۹۴ در گالری اُ برگزار می‌شود. 

  مراسم رونمایی از کتاب «گزارش یک زندگی» نوشتهٔ نصرالله کسرائیان که توسط نشر «نظر» به چاپ رسیده، ساعت ۱۸ تا ۲۱ روز چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت جاری در گالری اُ به نشانی تهران، خیابان ویلا (استاد نجات اللهی)، کوچهٔ خسرو، پلاک ۴۶ برگزار می‌شود. 

  نصرالله کسرائیان در بخشی از مقدمهٔ این کتاب که به بیان ناگفته‌هایی از نزدیک به چهار دهه فعالیت هنری او می‌پردازد، آورده است: «عکاسی برای من شاید راهی بوده برای مبارزه با مرگ، شاید جلوگیری از سقوط، شاید فرار از دست آنچه داشته دیوانه‌ام می‌کرده و ساختن دنیایی اختصاصی و کم تنش‌تر با نگاتیو‌ها و اسلاید‌هایم یا انجام وظیفه به عنوان یک روشنفکر و بالخره شاید هم همه این‌ها. 

 به رغم دشواری‌ها کار کرده‌ام، زندگی کرده‌ام و لذت برده‌ام. دوستی می‌پرسید؛ اگر دوباره متولد می‌شدی دلت می‌خواست چطور زندگی کنی؟ گفتم: همینطور که کرده‌ام. بعضی وقت‌ها یا جا‌ها چگونه مردن دشوار‌تر از چگونه زیستن می‌شود. بعضی وقت‌ها آخر‌هایش بدجوری تمام می‌شود یا برایت تمامش می‌کنند. 
 
 در سرزمینی زندگی کرده‌ام که دوستش داشته‌ام، کاری را کرده‌ام که مورد علاقه‌ام بوده و به آن اعتقاد داشته‌ام، با مردمی نشست و برخاست و زندگی کرده‌ام که حاضر بوده‌ام برایشان زندان بروم. به کاستی‌ها و ضعف‌هایمان با دیده اغماض نگاه کنید. ما همین قدر می‌فهمیدیم، همین قدر توانستیم. حالا نوبت شما جوان‌ترهاست».