آثاری از عکاسان ایرانی ضمن نمایش در نهمین دوره دوسالانه بین‌المللی عکس بشریت (HPA 2015) موفق به دریافت جوایزی هم شدند.

  در نهمین دوره دوسالانه عکس بشریت، که هر دوره به میزبانی چین برپا می‌شود، ۱۹ هزار مجموعه عکس از ۱۷۸ کشور در چند دور به رقابت پرداختند. در دور نخست داوری ۵۰۰ مجموعه در بخش پرفورمنس و سپس حدود ۹۰ مجموعه به مرحله دوم یعنی نامینیشن راه یافتند و در نهایت ۶۶ مجموعه به عنوان کاندیداهای دریافت جایزه بزرگ معرفی شدند.

  امسال در بین ۶۶ مجموعه عکس کاندیدای دریافت جوایز اصلی دوسالانه، عادل پازیار با مجموعه عکس «عاشورا در ایران» و محمد گلچین کوهی با مجموعه عکس «مدارس کوهستانی ایران» کاندیدای دریافت جایزه بزرگ بودند ولی در نهایت این جوایز اصلی نصیب عکاسان ایرانی نشد و این دو عکاس ایرانی تندیس بخش مستند دوسالانه و کمک هزینه هزار دلاری سفر به چین را دریافت کردند.  

  در بین ۹۰ مجموعه عکس راه‌یافته به بخش نامینیشن هم احسان کمالی با مجموعه عکس «تلاشی برای حفظ هویت» و بابک صدیقی  با مجموعه عکس «عشایر ایرانی» جزو منتخبین بودند که احسان کمالی یکی از عکاسانی بود که موفق به دریافت جایزه ویژه هیات داوران یعنی نشان جشنواره، مبلغ ۵۰۰ دلار جایزه نقدی و امکان سفر به محل برپایی دوسالانه شد. 

  در بخش پرفورمنس هم از میان ۵۰۰ مجموعه  منتخب، مهران چراغچی بازار، بابک صدیقی و جاوید تفضلی هر کدام با ۲ مجموعه عکس به همراه آزاد امین رشتی، محمد گلچین کوهی، افشین آذریان، محمد فتحی، علیرضا نوید مقدم، خشایار جوانمردی، حسین نظری، مهدی فاضل بیگی و حسین راد (هر کدام با یک مجموعه عکس) حضور داشتند.

  گفتنی‌ست مراسم اهدای جوایز و گشایش نمایشگاه عکس‌های برگزیدهٔ  نهمین دوسالانهٔ بین‌المللی در شهر  تاریخی شانگری لا در استان یوتان چین برگزار شد. گفتنی‌ست سلیمان محمودی دوبار در هفتمین دوره و پنجمین دوره، فرزین شادمهر در پنجمین دوره،کاوه بغدادچی در ششمین دوره و رضا گلچین در هشتمین دوره همین دوسالانه برنده جوایزی از سوی هیات داوران بوده‌اند.

  این مسابقه با هدف ثبت آداب سنتی و احیای خرده فرهنگ‌های بومی جوامع انسانی سراسر جهان با ‏استفاده از عکس و توجه جهانی به مطالعه، شناسایی، نجات و حفظ میراث فرهنگی در چند بخش موضوعی برگزار می‌شود و تنها مجموعه عکس‌ مستند می‌پذیرد.