هشتمین دوره نمایشگاه «هفت‌نگاه» با فروش ٧٠ اثر بعدازظهر جمعه ۲۲ آبان‌ماه ۹۴ در فرهنگسرای نیاوران آغاز به کار کرد.

  در روز افتتاحیه ٧٠ اثر از حدود ۶٠ هنرمند به فروش رسید که در میان آنها از آثار ٣۵٠ هزار تومانى فروخته شد تا اثرى از سهراب سپهرى به مبلغ ٢٠٠ میلیون تومان. اتفاق جدیدی که در این دوره از هفت نگاه رخ داده است اختصاص گالری شماره ۲ به ارائه نقاشی قهوه‌خانه‌ای است، ۲ اثر از حسین قولرآغاسی در حوزه نقاشی عاشورایی در کنار آثاری از محمد مدبر، حسین همدانی، احمد خلیلی و… به نمایش درآمده است تا افرادی که علاقه‌مند به داشتن آثاری متفاوت از نقاشی کلاسیک ایران هستند، امکان خرید آنها را داشته باشند.

   علی مرادخانی، معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بازدید از نمایشگاه هفت نگاه گفت: «با توجه به تنوع آثاری که از نسل‌های مختلف جمع آوری شده این نمایشگاه نه فقط برای افراد متخصص بلکه برای مردم عادی هم بسیار دیدنی است. به نظر من اگر توریسم در کشور ما رواج پیدا کند برای بازدیدکننده خارجی هم دیدار چنین مجموعه‌ای خیلی جالب است و گویاى گستره وسیع زوایه نگاههاى هنرى در ایران است؛ من به صرافت افتادم که وقتی چنین نمایشگاه‌هایی برگزار می‌شود با کسانی که در حوزه توریسم کار می‌کنند ارتباط برقرار کنیم تا از این امکان استفاده کنیم.»

 مرادخانی درباره شکل‌گیرى فرهنگ خرید اثر هنری بین مردم گفت: «در کار فرهنگی استمرار مهم است. نمی‌توان انتظار داشت مردم همانطور که اتومبیل می‌خرند آثار هنری هم بخرند، چون ذائقه مردم خیلی مهم است. آنها کم‌کم باید در شرایطی قرار بگیرند که هزینه خرید اثر هنری را پرداخت کنند. اگر بتوانیم آثار را به درستی معرفی کنیم و رسانه‌هایی مانند صدا و سیما و مطبوعات به این مسائل بپردازند این نمایشگاه و خرید آثار هنری می‌تواند جایگاه خود را بهتر پیدا کند.»

  او در مورد وضعیت اقتصادی هنرهای تجسمی گفت: «هنرهای تجسمی نسبت به هنرهای دیگر وضعیت اقتصادی بهتری دارد چون بعضی هنرها خیلی وابستگی به امکانات دولتی و عمومی دارند اما مهمترین ویژگی هنرهای تجسمی وصل بودن به مردم است. تا مردم چیزی را نخواهند رشد نمی‌کند اما وقتی یک نفر در حوزه خود پذیرفته می‌شود دائم رشد می‌کند. این ویژگی هنرهای تجسمی موقعیتی را برایش ایجاد کرده که بتواند خود را در میان مردم نگاه دارد. وقتی اثر یک هنرمند دائم پیش خودش بماند و فروش نرود او انگیزه ای برای خلق اثر جدید ندارد. اما کسانی که اثرشان به فروش می‌رود شاداب‌تر هستند و مدام کارهای جدیدتری انجام می‌دهند که بتوانند قیمت کار خود را بالا ببرند. بنابراین تحولی هم در کار هنرمند ایجاد می‌شود. موضوع اقتصاد هنر برای ما بسیار مهم است و قطعا کارهای زیادی در مورد آن خواهیم کرد.»

  یداله کابلی، هنرمند خوشنویس که با اشتیاق به تماشای آثار مشغول بود گفت:«در میان صدها اثر هنری قرار دارم که هرکدام ناشی از یک نگاه عمیق و ژرف است و به نگاه مشتاق کسانی که اینجا آمده اند باعث اعتبار بخشیدن به نمایشگاه است. فکر می‌کنم دنیای هنر زمانی می‌تواند اعتبار پیدا کند که جوانها به پیرها نگاه کنند و پیرها به امید اینکه بتوانند الگویی برای جوانها باشند همچنان دستگیر نسل جوان باشند. جوانانی پویا و فعال و با استعدادی در این کشور هستند و من خیلی خوشحالم بعد از دو سال امشب در جمع این سیل خروشان زیبایی حضور دارم.»

  کابلی در مورد نقش اقتصادی این نمایشگاه گفت: «هنرمند وقتی در خلوت و تنهایی خود مشغول کار است اگر پشت تلاش خود عللاقه‌مندان آثارش را نبیند اصلا دست و دلش به کار نمی‌رود. ولی شرایط اقتصادی کشور ما طوری شده است که هنرمند اگر بخواهد بهای کار خودش را با توجه به مشکلات اقتصادی عرضه کند، مردم علاقه‌مند هنر از داشتن آن آثار محروم می‌شوند. با توجه به رقابت‌های ناسالمی که در دنیای هنر امروز حاکم است همه مجبور می‌شوند کارهای خود را با قیمت‌های کاذب عرضه کنند. در حالی که اگر کسانی باشند که مولفه‌ای به نام خرید و فروش را مدیریت کنند هم هنرمند می‌تواند آثار خود را عرضه کند و قیمت مناسبی وجود دارد که مردم بتوانند اثر را بخرند.»

 بیژن بی‌رنگ، کارگردانی که به تازگی وارد عرصه گالری‌داری شده است هم در مورد اقتصاد هنر گفت:«هنرهای تجسمی، سینما و… تا زمانی که بازاری برای آن پیش نیاید رشد نمی‌کند و محکوم به فناست. به عنوان مثال سینمای مستقل که فقط برای داخل ایران تولید می‌شود در دنیا جواب نمی‌دهد، در حالی که دنیا به سمت کمپانی‌های بزرگ و بازار جهانی رفته است. سالها در ایران نگاهی سخت به هنرهای تجسمی و موسیقی وجود داشت که صدمه زیادی به آنها زد ولی این هنرها توانستند دوباره خود را جا بیندازند. هنرهای تجسمی برخلاف سینما، تئاتر و… نیازی به مراحل تولید سخت ندارد و با توجه به اینکه یک فرد در خلوت خود آن را انجام می‌دهد، امکانش هست که به بازار جهانی دست پیدا کند و وارد رقابت شوند."

  نمایشگاه «هفت‌ نگاه» با شعار «هر خانه ایرانى، یک اثر هنرى» برپا می‌شود و در پی ایجاد شرایطی برای خرید آثار هنرى اصل و قرار گرفتن آن در خانه‌های ایرانى است. در نمایشگاه امسال بیش از ٣٨٠ اثر روى دیوار گالرى فرهنگسراى نیاوران رفته است و با فروش هر اثر آن را از روی دیوار برمی‌داشتند تا اثرى دیگر از همان هنرمند جایگزین شود.

  در «هفت نگاه» امسال هم نام‌هاى بزرگی مانند سهراب سپهری، ژازه تباتبایى، فریده لاشایی، ایرج زند، هانیبال الخاص،محمد على ترقى جاه،محمد مدبر،قولر اغاسی، بلوکی فر، سید محمد احصایى،نصراله افجه ای،على شیرازى،جلیل رسولی، یداله کابلی ، صداقت جباری، پروانه اعتمادی، پرى یوش گنجى، گیزلا سینایى، فرح اصولى ،عنایت الله نظرى نورى، یعقوب عمامه پیچ ، تاها بهبهانی، نصرت‌الله مسلمیان، شهره مهران، محب على، احمد نادعلیان،حسین علی ذابحی، محمد ابراهیم جعفری،ابراهیم حقیقی و… در کنار جوان‌ترهایی مانند مریم درویش، بهنوش فروتن، گلناز قدیرى،حسین چراغچی، علیرضا سعادتمند،امیر سقراطى، رایکا میلانیان، شمس الدین غازی، ساناز دزفولیان، روشنا رستمى، کیوان بیرانوند،زهرا شفیع، ندا معین افشارى، نازیلا مقدم و… قرار گرفته است.

 نمایشگاه «هفت نگاه» تا ۶ آذرماه ۹۴ همه روزه در فرهنگسراى نیاوران واقع تهران، انتهاى پاسداران، روبروى پارک نیاوران دایر است.