اختصاصی «سایت عکاسی» –  یازدهمین جشنواره بین‌المللی عکس Angkor از ۱۴ تا ۲۱ آذر ۹۴ با حضور عکاسان ایرانی در کامبوج در حال برگزاری است.  

  امسال ۱۳۰ عکاس مستند از ۴۵ کشور دنیا  در بخش‌های نمایشگاه و ورکشاپ‌های جشنواره انتخاب شده‌اند که در میان آنها نام چند تن از عکاسان ایرانی هم به چشم می‌خورد. 
  مجموعه عکسی از عبداله حیدری (متولد ۱۹۸۵) عکاس مستند خبرگزاری ایرنا با عنوان «کودکان بی‌هویت» در بخش پروژه‌های تاثیرگذار بر مسائل اجتماعی و زیست محیطی در این جشنواره پذیرفته شده و در حال نمایش است. 



  این مجموعه پیش از این موفق به کسب تقدیر ویژه هیات داوران از مسابقه بین‌المللی ۲۰۱۵ Days Japan شده بود. عبدالله حیدری در این مجموعه روایتی تصویری از زندگی کودکانی حاشیه‌نشین در تهران ارائه می‌دهد که حاصل ازدواج زنان ایرانی با مردان افغان هستند و به دلیل به رسمیت شناخته نشدن ازدواج والدینشان، این کودکان از داشتن شناسنامه محروم هستند و در واقع بدون هیچ‌گونه اوراق هویتی زنگی می‌کنند. امری که مشکلات بسیاری از جمله محرومیت از تحصیل در مراکز رسمی و اجبار به آموزش در نهادهای مردم‌نهاد خیریه را در پی داشته است.



   محمد گلچین دیگر عکاس ایرانی است که با مجموعه‌ای با نام «آموزش در ایران» در نمایشگاه حضور دارد. وی با تمرکز بر روی وضعیت تحصیل دانش آموزان در ایران در بخشی از متن معرفی آثارش نوشته است: «در سال ۲۰۰۶ جمعیت ایران از هفتاد میلیون نفر گذشت و دو سوم جامعه زیر سی سال هستند و بیش از ۸۰ درصد هم باسواد. آموزش و پرورش در تمام مقاطع در کشور متمرکز است. سیستم آموزش و پرورش بعد از انقلاب تغییراتی داشته است که نقاط قوت و ضعف دارد که نیاز به تجزیه و تحلیل عمیق در ساختار  آن است.»



  دیگر عکاس ایرانی حاضر در نمایشگاه مریم اشرفی (متولد ۱۹۸۲ و ساکن فرانسه) است که به بررسی شرایط زنان کرد جنگجو در عراق و سوریه پرداخته است. در بخشی از توضیحات این مجموعه آمده است: «به تازگی این حرکت‌های کردی به یک پدیده رسانه‌ای تبدیل شده که خبرهای سراسر دنیا آن را پوشش می‌دهند و بسیاری از آنها بر روی نقش ویژه زنان جنگجو و شجاعت و انگیزه آنها تمرکز کرده‌اند. پوشش گسترده زنان جنگجوی کرد با این حقیقت همراه می‌شود که نقش آنها روندی تاریخی در کردستان، خاورمیانه و جهان بین‌الملل داشته‌اند.»

  همچنین این جشنواره از سال ۲۰۰۵، با برپایی کارگاه‌های آموزشی سالانه عکس Angkor اقدام به آموزش عکاسان آسیایی توسط Antoine d’Agata (عکاس عضو آژانس عکس مگنوم) به صورت رایگان کرده است. این ورکشاپ و آموزش‌ها توسط عکاسان حرفه‌ای بین‌المللی اداره می‌شود که وقت خود را به طور داوطلبانه در اختیار جشنواره قرار داده‌اند. 

 امسال ۳۰ عکاس از  ۱۴ کشور آسیایی برای حضور در  ورکشاپ‌ها انتخاب شده‌اند. هاشم شاکری و شیوا اخلاقی دو عکاس ایرانی منتخب برای حضور در در این کارگاه‌های عکاسی هستند که به مدت ده روز زیر نظر شش تن از استادان عکاسی جهانی به تولید یک مجموعه در شهر Siem Reap کامبوج می‌پردازند. از جمله استادان این کارگاه می‌توان به سهراب حورا و Antoine D’AGATA عکاس عضو مگنوم اشاره کرد.
 
  جشنوارهٔ عکس Angkor کامبوج که تبدیل به یکی از مهم‌ترین رویدادهای رقابتی عکاسی در سطح قاره آسیا شده است، امسال یازدهمین دوره برگزاری خود را طی می‌کند و «سایت عکاسی» بهار امسال اقدام به انتشار راهنمای فارسی شرکت در آن کرده بود.