فیلم «مردی از لندن» به کارگردانی بلا تار، روز یکشنبه ۲۹ آذر ۹۴ در سالن سینما تک موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش در می‌آید.

  بنا به گزارش روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران؛ آخرین فیلم از بخش فیلم‌ها و احساس‌ها (مروری بر سینمای بلا تار ) روز یکشنبه ۲۹ آذرماه جاری از ساعت ۱۷، فیلم "مردی از لندن" محصول سال ۲۰۰۷ ، به مدت ۱۳۳ دقیقه به زبان اصلی و با زیرنویس فارسی در سالن سینما تک موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش در می‌آید.

  بیگانگی و بیرون‌ماندن؛ این شاید جانمایه‌ی اصلی آن چیزی بود که تار با تکیه بر ترسیم و نمایش یک وضعیت معاصر اجتماعی، قصد انجامش را داشت، سویه‌ای مشخص و ثابت در جهان تار که با نظر آوردن کلیت کارنامه‌ی او، در نسبتی معین بر تمامی آثار وی نیز صدق می‌کند. با «مردی از لندن» اما آن ایده‌ی بیرون‌ماندگی از وضعیت موجود، شاید از جهتی دیگر ولی به صورت موازی، خودش را این‌چنین بر ما طرح می‌کند: چگونه ممکن است از یک وضعیت بیرون ماند و در عین حال امکان بُرون‌ رفتن از آن ‌را نداشت؟ بسط این ایده را شاید بشود با توجه به همان دقایق آغازینِ فیلم صورت داد، در آن نظاره‌ی مالوئین، سوزنبان میانسال، از صحنه‌ی درگیری، کشمکش و نهایتاً قتل از درون اطاقک شیشه‌ای: قسمی از بیرون‌ماندن و توأمان محبوس بودن در یک وضعیت، که بی‌شباهت به وضعیت تماشاگر فیلم که در سالن حضور دارد، نیست.

  در نهایت، مالوئین چمدان را به بازرس بازمی‌گرداند و به قتل براون اعتراف می‌کند، ولی در این‌جا نه با گشایش وضعیت و رهایی از آن مواجهه هستیم، و نه حتی با تغییر ظاهری در گذار از یک دنیای در خود فروبسته به دنیایی دیگر همچون زندان. بیرون‌ماندن – و تا ابد بیگانه‌ماندن – و عدم امکان خروج از آن عملاً دردآورترین مجازاتی است که مالوئین به مانند روزها و شب‌های پیش از نظاره‌ی صحنه‌ی درگیری از سر خواهد گذارند، در گام زدن در فضاهای بسته و همچنان بیرون‌ماندن از آن‌ها. و این‌چنین است که در بحث از «مردی از لندن» همچنان قادریم از یک فیلم بلا تاری سخن به میان آوریم و نه اقتباسی صرف از رُمان!

  علاقه‌مندان می‌توانند جهت استفاده از برنامه‌های نمایش فیلم، به سالن سینما تک موزه هنرهای معاصر تهران واقع در خیابان کارگر شمالی مراجعه و یا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۸۸۹۵۱۹۶۵ تماس حاصل کنند.