کتاب «لحظه‌ی جاری» نوشته‌ی جف دایر و ترجمه‌ی گلنار نریمانی و مجتبی صنعتی از سوی نشر «حرفه: هنرمند» منتشر شد. 

   علاقه‌مندان می‌توانند این کتاب را، که در ۳۵۲ صفحه با قیمت ۲۸ هزار تومان منتشر شده است، هم‌اکنون از «فروشگاه آنلاین کتاب عکاسی» خریداری کنند.

   «لحظه‌ی جاریِ» جف دایر همانطور که از نامش پیداست در زمره‌ی آثار معمول و مألوف تاریخ عکاسی نمی‌گنجد. دلیل این امر آن است که دایر نه مورّخ عکاسی است و نه سودای تاریخ‌نگاری در سر دارد. هدف او از نگارش این کتاب گردآوری عکس‌ها و عکاسان در بازه‌ی زمانی مشخص چند دهه‌ی نخست قرن بیستم است تا بدین‌ترتیب امکان تجربه‌کردن آثار برخی از بزرگ‌ترین عکاسان قرن را به شیوه‌ای بدیع فراهم کند. 

  روایت دایر برحسب موضوع عکس‌هاست و براساس آن می‌توان تبادلات فکری، سرچشمه‌های الهام و تأثیرات و تأثرات رخ داده میان عکاسان را پی گرفت. این شیوه وجوهی از تاریخ عکاسی را روشن می‌سازد که در روایت‌های تاریخی در سایه باقی می‌مانند. 

   از دیگر وجوه بارز کار دایر، این واقعیت است که نویسنده عکاس یا متخصص عکاسی نیست و به همین سبب مواجهه‌ی او با عکاسی مواجهه‌ای بدیع و نخستین با پدیدار‌ها را نشان می‌دهد و ممکن می‌سازد. همین امر سبب شده است خواننده به جای انبوهی از اطلاعات و قیاس‌های فنی و مباحثی حول تفاوت‌ها و شباهت‌های فرمی و سبکی عکس‌ها و عکاسان، با مباحثی بدیع درباب محتوای عکس‌ها و ربط و نسبتشان با زمینه‌ی تاریخی و فرهنگی مواجه شود تا خود در‌‌ نهایت داور زیبا‌شناختی مجموعه‌ی وسیع و گونه‌گون پیش رویش باشد.