فیلم «برزیل» به کارگردانی تری گیلیام روز یکشنبه ۱۴ شهریورماه ۹۵، ساعت ۱۶ در سالن «سینما تک» موزه هنرهای معاصر تهران با همکاری کانون معماری این موزه به نمایش در‌می‌آید.

   این فیلم که در ادامه‌ی بخش «سینما و معماری» و محصول سال ۱۹۸۵ آمریکا است، به مدت ۱۴۳ دقیقه به زبان اصلی و با زیرنویس فارسی نمایش داده خواهد‌شد.

   فیلم«برزیل» دنیایی را به نمایش می‌گذراد که در سیطره‌ی بوروکراسی و مصرف است و در آن «انتخاب» همان «آگاهی کاذب» است. در رستوران مجلل، ظرف‌های غذا در قالب‌های یکسان سرو می‌شوند. خرابی سیستم تهویه‌ی مطبوع آپارتمان (شخصیت سَم)، نقدی است دوگانه ناظر به وجوه آرمانگرایانه‌ی دولت رفاه، و (در عین حال) سست ‌شدن تدریجی اعتماد شهروندان به آن. دولت که خود را به‌سان پدری تامین‌کننده می‌نمایاند، در واقع مثل یک سیستم نظارتی مداربسته است: به شهروندان اجازه نمی‌دهد خودشان زندگی‌ شخصی‌شان را کنترل کنند، و در عوض (این تعدّی) چیزی هم به آن‌ها نمی‌دهد. با تمام این توضیحات، میزانسن «برزیل» آمیزه‌ای‌ست از انواع معماری‌های آرمان‌خواهانه‌ در برهه‌های تاریخی مختلفی که فیلم آن‌ها را نقد می‌کند.

   علاقه‌مندان می‌توانند برای استفاده از برنامه‌های نمایش فیلم در فصل تابستان، روزهای یکشنبه و چهارشنبه هر هفته، به موزه هنرهای معاصر تهران واقع در خیابان کارگر شمالی مراجعه و  یا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۸۸۹۵۱۹۶۵ تماس حاصل‌کنند.