سوفیا گالری که در قلب لندن، در منطقه میفر، چند قدمی دفتر حراج‌خانه ساتبیز واقع است قصد دارد با استانداردهای بین المللی هنر ایران را به اروپا معرفی کند. لیلی جاسمی، بانوی جوان گالری‌دار ایرانی متولد آلمان به عنوان یکی از سه موسس سوفیاگالری می‌گوید با ارائه درست هنر ایران می‌خواهد ترس غربی‌ها از ایرانی را از بین ببرد.

   لیلی جاسمی گفت : «ما سه شریک هستیم: وسیلیت سرن کف روس فرانسوی و لالی مارگانیا روس گرجستانی است. هر دو آن‌ها از خانواده‌های سرشناس مجموعه‌دار هستند و در زمینه‌های امور مالی و تاریخ هنر تحصیل کرده‌اند. ما سه نفر با شش زبان صحبت می‌کنیم و این می‌تواند ما را در دستیابی به بازارهای نوین کمک شایان توجهی کند. یقین دارم.  ما می‌توانیم گالری حرفه‌ای بسازیم که هنر ایران را در اروپا عمومی کنیم.»

   او تاکید کرد: «سوفیا گالری، گالری بین‌الملی هنر معاصر است که گونه‌های مختلف از هنر در سراسر جهان را به نمایش می‌گذارد اما تمرکزمان هنر ایران است؛ استراتژی ما این‌طور است که رویدادها را طوری چیدمان می‌کنیم که در فواصل نمایشگاه‌های هنرمندان ایران، از هنرمندان شاخص دیگر کشورها نمایشگاه‌هایی خوب می‌گذاریم تا توجه کلکتورها و طیف‌های متنوعی از خریداران آثار هنری را به سوی خودمان جلب کنیم؛ در عین حال ما برای هنرمندان به خصوص هنرمندان ایرانی، فقط یک شو نمی‌گذاریم، برایشان علاوه بر نمایشگاه در لندن بسته به میزان قدرت‌شان در مارکت هنر، برنامه‌ریزی متعددی خواهیم داشت مانند رضا درخشانی که علاوه بر لندن در سن پترزبورگ و آلمان هم برایش نمایشگاه تدارک دیدیم و برنامه‌های مفصلی مانند تولید فیلم و کتاب برایش داریم.»

   جاسمی یادآوری کرد: «اولین نمایشگاه ما در ماه مارس با رضا درخشانی بود و بسیار موفق هم بودیم. دومین نمایشگاه ما با مهرداد خطایی و  سومین نمایشگاه ما با پویا آریان‌پور بود که آثارشان در لندن به نمایش گذاشتیم و هر دو با استقبال بسیار شایان توجه روبه‌رو شدند، برنامه بعدی ما با هنرمندان خیابانی ایرانی و غربی است. ما، در حال حاضر یک نمایشگاه گروهی در گالری‌مان داریم که بیشتر آثار هنرمندان ایرانی است، این نمایشگاه تا پایان سپتامبر ۲۰۱۶ ادامه دارد. غیر از هنرمندانی که نام بردم رامین شیردل، شهریار احمدی، بهرام حنفی، محمد یزدی، آزاده رزاق دوست، حامد صحیحی، و امیرحسین زنجانی را می توانم به عنوان هنرمندانی اعلام کنم که برای‌شان برنامه داریم. برخی از این دوستان هنرمند در شو گروهی خاورمیانه‌مان شرکت می‌کنند و برای برخی مثل آزاده رزاق‌دوست نمایش انفرادی می‌گذاریم.»

   او در پاسخ به اینکه هنرمندان ایرانی چگونه می‌توانند حائز یک بازار بین‌المللی شوند، گفت: «قبل از هر چیزی ابتدا باید مارکت هنر ایران در داخل ایران قدرتمند باشد و دنیا متوجه این اهمیت بخشی بشود، مثلاً حراج تهران از این منظر کارکرد عالی دارد؛ در قدم بعدی نیاز است هنرمندان ما با گالری‌های بین‌المللی در ارتباط باشند، واقعاً هنرمندان موفقی داریم که مارکتشان در ایران خیلی قوی است ولی بیرون از ایران دیده نمی‌شوند. هنرمندان باید پس از تثبیت در کشور در سطح بین‌المللی شناخته شوند. بسیار اهمیت دارد نمایشگاه‌های خوب در اقصی نقاط دنیا برایشان برپا شود، باید برای هنرمندان‌مان کتاب‌ها و کاتالوگ‌های حرفه‌ای و چند زبانه چاپ شود که در آن نویسندگان شناخته شده بین‌المللی نقد و مقاله نوشته باشند… ما در سوفیا گالری تلاش داریم در حد توانمان در ترازهای استانداردهای جهانی گام‌هایی در این باره برداریم.»

​   جاسمی در پاسخ به این پرسش که چه نوع آثار هنری در اروپا با اقبال روبرو می‌شوند، گفت: «ارزیابی ما می‌گوید در اروپا سه چیز برای یک اثر هنری خیلی خیلی مهم است: کار خوب به معنای یک اثر خلاقانه چشمگیر، اصل باشد و قیمتش عادلانه باشد. در عین حال هنرمندی که کپی می‌کند دستکم در اروپا موفق نمی‌شود.»
 


 

   او با رد ادعای کسانی که مدعی‌اند آثار هنرمندان ایرانی در آن سوی آب‌ها هم توسط مجموعه‌داران ایرانی خریداری می‌شود، گفت: «اصلاً اینطور نیست، متاسفانه حوزه نفوذ مجموعه‌دارهای ایرانی در اروپا نیست و خریداران سوفیاگالری را می‌بینم که ایرانی نیستند، البته خیلی خوب است که مجموعه‌داران ایرانی آنقدر پرقدرت باشند که همه جا از آثار ایرانی حمایت کنند این حتی عالی هم خواهد بود اما در واقعیت این‌طور نیست. مشاهدات من می‌گوید مجموعه‌داران غربی هم چندان در پی دانستن ملیت هنرمند نیستند.  برای آن‌ها قدرت و گیرایی اثر هنری اولویت دارد. هدف ما گسترش پایه کلکتورهای بین‌المللی و معرفی یک مخاطب وسیع به هنر معاصر ایران است.»

   این گالری‌دار لندنی با استقبال از رفع تحریم‌ها خاطر نشان کرد: «بسیار از این بابت خوشحالیم مثلاً دیگر با صراف‌ها کار نخواهیم کرد و مستقیم به هنرمند پرداخت خواهیم داشت.» او در عین حال آرزو کرد با آسان شدن صدور ویزای انگلستان برای هنرمندان ایرانی، آن‌ها بتوانند در نمایشگاه‌های خود در لندن حضور یابند زیرا نقش مهمی در معرفی بهتر آثارشان خواهد داشت. جاسمی تاکید کرد: «من خود را یک سفیر از ایران می‌دانم و می‌خواهم ترس غربی‌ها از ایران بریزد. واقعاً حیف است درباره ایران به این خوبی با این فرهنگ والا این طور فکر می‌کنند.»

   جاسمی در پایان نیز، مهم‌ترین برنامه‌های پیش روی سوفیا گالری را شرکت در مستر فریز لندن با قطعات آوانگاردی از مالویچ، هنرمند بسیار مشهور روس و نیز آثار هنرمند آمریکایی رابرت کلی،  نمایشگاه انفرادی رابرت کلی، حراج خیریه با موسسه خیریه Alfred basbous، میزبانی از برنده جایزه magic of Persia و شرکت در جلسه سخنرانی بازار هنر ایران در arts club لندن اعلام کرد.