در پنجمین روز از نمایش فیلم در سالن سینما تک موزه در دوره چهل و ششم (فصل زمستان)، ۳ فیلم دیگر در بخش «جلوه‌هایی از سینمای تجربی، به انتخاب مازیار اسلامی» از کارگردان‌های معروف فرانسوی و شوروی با میان نویس فارسی و صامت به نمایش در می‌آید. 

   روز چهارشنبه ۱۵ دی ماه ۹۵ ساعت ۱۷، فیلم «مردی با دوربین فیلم برداری» به کارگردانی ژیکا ورتوف محصول سال ۱۹۲۹ شوروی به مدت ۶۷ دقیقه، فیلم «تاریس» به کارگردانی ژان ویگو محصول سال ۱۹۳۱ فرانسه به مدت ۱۰ دقیقه و فیلم «خون شاعر» به کارگردانی ژان کوکتو محصول سال ۱۹۳۲ فرانسه به مدت ۵۰ دقیقه، در سالن سینما تک موزه هنرهای معاصر تهران نمایش داده می‌شود. 

   فیلم‌های دو دهه‌ی نخست، یعنی وضعیت طبیعی سینما در دو دهه‌ی نخست، تا پیش از ظهور داستان و سپس فیلمنامه، با تعاریف امروزی، وضعیتی تجربی و آوانگارد است. کیفیت جادویی و سحرانگیز تصاویر سینمایی این دوره حاصل رویکرد بازیگوشانه‌ی فیلم‌سازان نسبت به دوربین است. جذابیت سینما برای توده‌ها نیز به واسطه‌ی همین کیفیت جادویی و توهم‌گرایانه‌ی آن است، چیزی بیشتر هم‌ردیف شعبده‌بازی تا هنری داستانگو.

   این آزادی فیلم‌ساز از قید و بندهای صنعتی – اقتصادی به او این امکان را می‌داد تا نیروی خلاقیت‌اش را به شکل تام و تمام در محصول نهایی‌اش تزریق کند. کیفیتی که موضوع بحث مقاله‌ی مهم و دوران‌ساز سینمای آتراکسیون تام گانینگ در همین کتاب است. سینما در حکم نوعی آتراکیسون، که مهم‌ترین رسالتش مبهوت کردن و متحیر کردن مخاطبانش بود، همچون شعبده‌بازی توانا که همچنان اسباب حیرت را فراهم می‌کند. 

   علاقه‌مندان می‌توانند برای استفاده از برنامه‌های نمایش فیلم در سینما تک، روز‌های یکشنبه و چهارشنبه هر هفته به موزه هنرهای معاصر تهران واقع در خیابان کارگر شمالی مراجعه و یا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۸۸۹۵۱۹۶۵ تماس حاصل کنند.