نمایشگاه نقاشی و چیدمان‌های هما امامی با عنوان «باغ وحش» از روز جمعه ۲۹ بهمن‌ماه ۹۵ در گالری پروژه‌های آران گشایش می‌یابد.



   مسعود سعدالدین درباره‌ی هما امامی و آثار این هنرمند می‌نویسد: «هما امامی هنرمند مفهومی است که عواطف خود را کنترل می‌کند ولی حس‌های خود را بسط می‌دهد و این احساسات را با حساسیت خاصی نظاره می‌کند و به همراه تجربیات خود، آنها را به فرم ترجمه می‌کند. آثارش متفاوت هستند، در برخی مواقع پیچیده، گاهی مینیمال، و در اجرا ساده و حتی زمخت ولی در هرحال با زیبایی شناسی نامحسوسی عجین هستند. با آن که او هنرمندی چیره‌دست هست ولی برای نمیان کردن جوهرهٔ عناصر از استفاده از مهارت‌های تکنیکی خود پرهیز می‌کند.



   آثار هما امامی، با رابطه دوجانبه بین دست‌یابی به ساده‌سازی بنیان‌های هنر، و مشاهدات و تجربیات زیسته هنرمند، شکل می‌یابند. آثار ریشه‌های عمیقی در موضوعات اگزیستانسیالیستی دوران ما و خاطرات و تجربیاتت خود او دارند، حسی که تنها در هنرمندانی به چشم می‌خورد که از اعماق وجودشان و برحسب یک ضرورت درونی به هنر می‌پردازند. در هر یک از آثار می‌توان انرژی کنترل‌شده و خردمندانه‌ای را حس کرد.



   آثار او در پیوند با تداعی‌ها شکل می‌گیرند؛ خاطرات و تجربیات مشترکی را زنده می‌کنند که هر بیننده‌ای آن را زیسته و گویی از در درون حافظهٔ جمعی و کهن الگوها بیرون می‌جهند. به‌عنوان یک قاعده، بسیاری از سازه‌ها بر کهن‌الگوها استوار هستند؛ مثلاً وقتی‌که برگ درختی به یک چوب نازک وصل می‌شود و عبارت باغ بر آن نوشته می‌شود و در داخل توده‌ای از خاک قرار می‌گیرد. با تغییری مینیمال در فرم دنیایی از خاطرات و تجربیات یادآوری می‌شود: یک برگ، یک واژه، چوب به ازای قبیله و زمین. فروتنانه ولی مؤثر.



   هما امامی گردآوری و آرشیو می‌کند، بینشی شهودی که درک مستقیم و قابل‌فهمی از ترجمه عناصر جمع‌آوری‌شده به‌دست می‌دهد. گردآوردی و بایگانی ویژگی خاص انسان است، احتمالاً به جهت این که انسان پایان‌پذیری را درک می‌کند و مشتاق دوام و ابدیت است: به جاگذاری اثر انگشت خود و شکل دادن به آنچه میراث اوست.»



   هما امامی متولد ۱۳۳۴، پس از اتمام تحصیلات در رشته مجسمه‌سازی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، تحصیلات خود را در آلمان ادامه داده و هم اکنون در مدرسه موسیقی و هنر شهر بروهل آلمان به تدریس مشغول است. آثار این هنرمند در بسیاری از موزه‌ها و موسسه‌های فرهنگی آلمان و اروپا به نمایش درآمده است.



گشایش: جمعه ۲۹ بهمن‌ماه – ساعت ۱۶ تا ۲۰

بازدید از این نمایشگاه تا روز دوشنبه ۱۶ اسفندماه ۹۵ از ساعت ۱۳ تا ۱۹ ادامه دارد.

گالری پروژه‌های آران: تهران، خیابان نوفل لوشاتو، کوچه لولاگر، پلاک ۵