گالری گلستان از روز جمعه ۸ اردیبهشت‌ماه ۹۶ میزبان مجموعه جدیدی از نقاشی‌های علیرضا اسماعیلی با موضوع درخت خواهد بود.

   این دومین مجموعه از درخت‌های اسماعیلی است که در سال‌های اخیر در گالری گلستان در معرض دید علاقه‌مندان گذاشته می‌شود. یکی از درخت‌های این مجموعه نیز به عباس کیارستمی تقدیم شده است.

   علیرضا اسماعیلی درباره این مجموعه می‌گوید: «سال‌هاست که روی درخت کار می کنم و درخت‌ها در ابتدا با اتودهای کوچک پاستل و مداد رنگی روی مقوا آغاز شد. پس از این اتودها اثر بزرگتری را کار کردم که رنگ روغن و اکریلیک روی بوم هستند و در مجموعه اخیرم نیز ابعاد آثار بزرگ ‌تر شده است.»

   او درباره انتخاب درخت به عنوان موضوع اصلی آثارش درسال‌های اخیر گفت: «من به درخت علاقه‏ مندم. درخت نماد هماهنگی زمین است و فرم آن نیز واقعا دوست‏‌داشتنی است. من معتقدم هر درختی در وزش باد صدای خاص خود را دارد و اگر مخاطب دقت کند صدای این موسیقی را در این نقاشی‌ها نیز می‏‌شنود.»

   در این مجموعه ۲۵نقاشی با تکنیک پاستل روی مقوا و مکیس مدیا (اکرولیک و رنگ روغن) بر روی بوم در معرض دید مخاطبان گذاشته می شود. ابعاد آثاری که در این نمایشگاه در معرض دید مخاطبان قرار می گیرد متفاوت است و تفاوت آثار این مجموعه در مقایسه با مجموعه پیشین وی که در گالری گلستان به نمایش گذاشته شده بود، نمود بیشتر نگاه مینمالیستی است و کارها بیشتر به سمت انتزاعی شدن گرایش پیدا کرده‌اند. اما در این مجموعه همچنان شاهد حضور موسیقی، رنگ‌های زنده، حرکت هستیم.

   این نقاش درباره تک درختی که در این نمایشگاه به عباس کیارستمی تقدیم شده است، گفت: «عباس کیارستمی از جمله هنرمندانی بود که درخت برایش اهمیت ویژه‌ای داشت و در آثارش همواره درختان حضور داشتند من در این مجموعه تک درختی را به یاد او کشیده‌ام درختی که در حالت پرواز است. کیارستمی از جمله هنرمندانی بود که آثارم را دنبال می‌کرد و در دومین نمایشگاهی که سال‌های دور در گالری گلستان برپا کردم دو نقاشی فیگوراتیو از  نمایشگاهی خرید.»

   علیرضا اسماعیلی نقاش و گرافیست، نویسنده و شاعر متولد ۱۳۳۶ تهران، دانش آموخته رشته گرافیک از دانشکده هنرهای تزیینی است. او نقاشی را به شکل جدی از دوران دانشکده و زیر نظر بهمن بروجنی آغاز کرد و درکنار نقاشی در رشته گرافیک فعالیت حرفه‌ای خود را دنبال کرده است. اسماعیلی یکی از نخستین هنرمندان گالری گلستان به شمار می رود که در سال ۱۳۶۹ از سوی این گالری به جامعه هنری معرفی شد.

   اسماعیلی از فاصله سال‌های ۱۳۶۹ تا سال ۱۳۷۹ شش نمایشگاه انفرادی در گالری گلستان برپا کرده است و پس از آن نمایشگاه هایی در گالری آریا، سیحون و دی برپا کرده است. آثار این هنرمند در بیش از۲۳ نمایشگاه گروهی و بینال‌های معتبر طراحی، نقاشی و گرافیک در معرض دید علاقمندان قرار گرفته است.

   بازدید از این نمایشگاه تا روز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت‌ماه ۹۶ از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری گلستان به نشانی تهران، دروس، خیابان کماسایی، پلاک ۲۴ ادامه دارد.