در سلسله نشست‌های کانون عکس انجمن سینمای جوانان اصفهان، روز چهارشنبه ۲۴ خردادماه ۹۶ نشست تخصصی «سینما» با حضور بهمن فرمان آرا برگزار می‌شود.

   بهمن فرمان‌آرا در سوم بهمن ۱۳۲۰ در تهران به دنیا آمد. این هنرمند در سال ۱۳۳۷ برای ادامه تحصیل به لندن رفته و در هنرکده هنرهای دراماتیک مشغول به تحصیل شد. سپس به دلیل میل به فیلم‌سازی و کارگردانی به آمریکا رفت و در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی USC، که از معتبرترین دانشگاه‌های سینمایی است، ادامه تحصیل داد و در سال ۱۳۴۵ به ایران بازگشت.

    وی در دوران سربازی در مجله انگلیسی‌زبان تهران ژورنال نقد فیلم می‌نوشت و سپس در سال ۱۳۴۷ به استخدام تلویزیون ملی ایران درآمد و در این مدت به‌عنوان کارشناس در برنامه‌های سینمایی مثل «فانوس خیال» و «جهان سینما» شرکت می‌کرد.

   پس از دو فیلم کوتاه «نوروز و خاویار» و «تهران کهنه و نو» در سال ۱۳۵۱ نخستین فیلم بلند خود به نام «خانه قمرخانم» بر اساس سریالی به همین نام را ساخت که هیچ‌گونه سنخیتی با او نداشت. سپس در سال ۱۳۵۳ دومین فیلم بلند خود به نام «شازده احتجاب» را بر اساس داستانی از هوشنگ گلشیری ساخت که با استقبال منتقدین روبرو شد و جایزه بهترین فیلم را در جشنواره جهانی فیلم تهران از آن خود کرد. در همان سال به ریاست تولید «شرکت گسترش صنایع سینمای ایران» منصوب شد و تا سال ۱۳۵۷ در این شرکت از اصلی‌ترین حامیان موج نوی سینمای ایران بود و بسیاری از فیلم‌های این طیف فکری را تهیه کرد.

   در سال ۱۳۵۶ سومین فیلم بلند خود با نام «سایه‌های بلند باد» را بر اساس داستان «معصوم اول» نوشته هوشنگ گلشیری را ساخت که با توقیف فیلم همراه بوده است. فرمان آرا در سال ۱۳۵۹ به کانادا مهاجرت کرده و مدیرعامل شرکت سیرکل ونکوور شد. این هنرمند مؤلف  در این سال‌ها فیلم‌های مهمی را پخش کرد و سپس به لس‌آنجلس آمریکا رفت و در تولید فیلم‌های فیلم‌سازان بزرگی همچون: باغ‌وحش شیشه‌ای (پل نیومن)، مادام سوزاتسکا (جان شلزینجر)، رادیو حرف (الیور استون)، سقوط امپراتوری آمریکا (دنیس آرکند)، آخرین وسوسه مسیح (مارتین اسکورسیزی)، خانم و آقای بریج (جیمز آیوری)، تردستان (استیون فریرز)، لیولو (ژان کلودلوزان) همکاری کرد.

   این کارگردان  در دوران تهیه‌کنندگی و مدیرعاملی شرکت گسترش از فیلم‌سازان بنامی چون آرسن ولز در آخرین ساخته‌اش یعنی «آن‌سوی وزش باد» و استیون اسپیلبرگ در فیلم «برخورد نزدیک از نوع سوم» از طرف کمپانی سازنده فیلم‌ها پیشنهاد سرمایه‌گذاری داشته است. 

   فرمان آرا سرانجام در پایان دهه ۱۳۶۰ به ایران بازگشت و پس از دوره طولانی فیلم‌نامه‌نویسی که هیچ‌کدام ساخته نشد (ازجمله: «از عباس کیارستمی متنفرم») در سال ۱۳۷۸ فیلم‌سازی را دوباره شروع کرد و فیلم‌هایی نظیر «بوی کافور عطر یاس»، «خانه‌ای روی آب»، «یک بوس کوچولو» که به سه‌گانه مرگ معروف شدند را ساخت و سپس در سال ۱۳۸۸ فیلم «خاک آشنا» را پس از  دو سال؛ اکران کرد.

   این هنرمند با ساخت بوی کافور، عطر یاس و خانه‌ای روی آب نظر بسیاری از مخاطبان و منتقدان را به خود جلب کرد. همچنین در کارنامه  فرمان آرا فیلم‌های مستند و کارگردانی تئاتر هم دیده می‌شود.

   علاقمندان برای حضور در این نشست که روز چهارشنبه ۲۴ خردادماه ۱۳۹۶ از ساعت ۱۵ تا ۱۸ در خیایان باغ گلدسته سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی اصفهان برگزار می‌شود، می‌توانند عدد ۱ را به ۹۱۳۵۴۶۷۶۴۶ ارسال کنند.