به مناسبت پنجاه و پنجمین سالگرد استقلال الجزایر، به مدت سه روز فیلم‌های «نبرد الجزیره» ، «چاه» و «فانوس دریایی» و فیلم مستندی با عنوان «برفراز الجزایر» در موزه هنرهای معاصر تهران نمایش داده می شود.

   در روزهای دوشنبه ۱۲ تیرماه ساعت ۱۷، فیلم «نبرد الجزیره» به کارگردانی جیلو پونته کوروو، محصول سال ۱۹۶۶ به مدت ۱۲۱ دقیقه، روز سه شنبه ۱۳ تیرماه ساعت ۱۷، فیلم «چاه» به کارگردانی لطفی بوشوشی، محصول سال ۲۰۱۵ به مدت ۹۰ دقیقه و روز چهارشنبه ۱۴ تیرماه ساعت ۱۷ فیلم «فانوس دریایی» به کارگردانی بلقاسم حجاج، محصول سال ۲۰۰۷ به مدت ۹۴ دقیقه، با همکاری سفارت الجزایر در سالن سینما تک موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش در می آید.

   همچنین فیلم مستندی با عنوان «برفراز الجزایر» به کارگردانی یان آرتوس – برتران ، به مدت ۸۸ دقیقه در سه قسمت، اول هر فیلم به نمایش در می آید. این اثر نخستین فیلم مستندی است که کشور الجزایر را از نمای بالا به تصویر کشیده است.

   «نبرد الجزایر» یک فیلم ایتالیایی-الجزایری است که رویداد‌های واقعی جنگ الجزایررا در سال ۱۹۵۷ و بعد از جنبش ملت مسلمان الجزایر بر ضد اشغال فرانسه روایت می‌کند.این فیلم سرگذشت «علی لابوانت» در طول جریان مقاومت می پردازد، که میان مبارزان جبهه  آزادی ملی و چتربازان فرانسوی برای تسلط بر یکی از محله‌های شهر الجزیره (پایتخت) جریان داشت.

   حوادث فیلم «چاه» در جنوب الجزایر به وقوع می‌پیوندند. داستان فیلم از ماجرای گروهی از زنان و کودکان حکایت می‌کند که در روستای کوچک خود توسط نیرو‌های نظامی محاصره و از ترس جان خود مخفی شده‌اند. نتیجه داستان چنین است که محاصره آنها به طول انجامیده و آب آشامیدنی‌شان ته می کشد. پس با سرنوشت نهایی خود روبه رو می‌شوند.

   داستان فیلم «فانوس دریایی» از دوستی سه جوان در دوران جنگ داخلی الجزایر حکایت دارد. فوزی یک روزنامه نگار آزاد است که بعد از روی کار آمدن دموکراسی در سال ۱۹۸۹ زندگی خود را صرف مطبوعات آزاد و حزب راستگرایان می‌کند و با اسلام گرایان در ارتباط است. وقتی روابط میان این دو خدشه دار و دوستی‌شان کمرنگ می‌شود. اسماء دوست مشترکشان، برای آرام کردن اوضاع و ایجاد آشتی میان آنها پادرمیانی می‌کند تا رابطه ی دوستی سه نفر حفظ شود.     

   علاقه مندان می توانند جهت استفاده از برنامه نمایش فیلم‌های الجزایر به صورت آزاد و رایگان به موزه هنرهای معاصر تهران واقع در خیابان کارگرشمالی مراجعه و یا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۸۸۹۵۱۹۶۵ تماس حاصل کنند.