به گزارش روابط عمومی ششمین همایش ۱۰ روز با عکاسان، این مراسم با نمایش اسلاید شو عکس‌های زلزلۀ اخیر کرمانشاه همراه با تارنوازی و آوازخوانی امیر حسین تفرشی  آغاز شد.

سیف الله صمدیان؛ رییس هیات مدیره انجمن عکاسان ایران در این مراسم گفت: انجمن عکاسان ایران در یک وضعیت شگفت انگیز نسبت به دیگر انجمن‌های تجسمی قرار دارد. در واقع انجمن همزمان با یک معضل و موهبت روبروست و آن داشتن حداقل هفت انجمن متعبر است. انجمن‌های صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران، عکاسان خانۀ تئا‌تر، عکاسان سینمای ایران، عکاسان انقلاب و دفاع مقدس، عکاسی میراث فرهنگی و انجمن عکاسان تبلیغاتی و صنعتی ایران.

صمدیان ادامه داد: مادر عاطفی این انجمن‌ها انجمن عکاسان ایران است که در دل آن ششمین دوره این همایش که یک اقدام شگرف بود صورت گرفت. این اتفاق به این دلیل شگرف است که در شرایطی رخ می‌دهد که دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هیچ کمکی به انجمن‌ها نمی‌کند و انجمن با هزینه خود کاری می‌کند که مشابه آن در پاریس اجرا می‌شود اما نه به این کیفیت و شکل اجرایی.

رییس هیات مدیره انجمن عکاسان ایران گفت: امسال در ششمین همایش ۱۰ روز با عکاسان خوشبختانه در هر گالری و در هر گوشه خانه هنرمندان یک اتفاق شگرف رخ می‌داد و اقدامات کمیته علمی عالی بود به گونه‌ای که می‌توان گفت مثل یک دانشگاه در وجهی فشرده عمل کرد.

 

 

صمدیان گفت: چنانکه که سحر سقا؛ پژوهشگر خراسانی در یکی از نشست‌های ۱۰ روز با عکاسان گفت روزانه به فاصله هر دو دقیقه به اندازه کل عکس‌های قرن نوزدهم تصویر تولید می‌شود. ما در این شیوع بی‌سلیقه‌گی باید مراقب و مواظب استعداد‌ها باشیم تا هرز نروند.

صمدیان ادامه داد: امیدواریم که دولت یاد بگیرد و بودجه واقعی انجمن‌ها و بخش تجسمی را بدهد آن هم زمانی که بودجه کل معاونت هنری به اندازۀ یک فیلم سینمایی است.

مجید رجبی معمار؛ مدیرعامل خانه هنرمندان ایران در ادامه این برنامه گفت: ۱۰ روز با عکاسان از رخدادهای جدی خانه هنرمندان است. برگزاری این تعداد کارگاه و نشست علمی برای انتقال تجربه‌های داخلی و جهانی در عکاسی خوشحال کننده است. امیدواریم سال آینده این رخداد با افق بزرگ‌تر و در شکلی بین المللی برگزار شود. ما خواستیم که امسال این خانه بدون ادعا در اختیار عکاسان باشد که امیدواریم این اتفاق رخ داده باشد.

در ادامه این مراسم ساعد نیک ذات؛ دبیر ششمین همایش ۱۰ روز با عکاسان گفت: پاییز همواره برای عکاسان به منزلۀ بهار است. این همایش درست در زمانی شکل گرفت که عکاسی ایران متولی نداشت. بعد از تلاش‌های پی در پی برای ایجاد انجمن و پیگیری‌هایی که از وزارت کشور انجام دادیم بالاخره توانستیم انجمن را برپا کنیم. در این سال‌ها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم اگر حوصله‌اش می‌کشید نهایتا یک دوسالانه عکاسی را برگزار می‌کرد.

نیک ذات ادامه داد: پیشنهاد ۱۰ روز با عکاسان در زمانی که فرزاد هاشمی؛ رییس هیات مدیره انجمن بود، داده شد. ما از سومین دوره به واسطۀ زنده روح کرمانی توانستیم برای این برنامه اسپانسر جذب کنیم و نحوه برگزاری همایش تغییر کرد. توانستیم بر اساس تجربه‌های نوشته شده خود در این سال‌ها آیین نامه‌ای را برای برگزاری این همایش تنظیم کنیم تا این رویداد به نوعی قائم به ذات نباشد و نسل آینده بتواند بر اساس یک شکل مشخص کار کند.

این هنرمند عکاس گفت: این اتفاق در دل یک سازمان مردم نهاد رخ داده و این خود هیات مدیره بودند که تلاش کردند طبق آیین نامه این برنامه را برگزار کنند و هیچ گروه دولتی از ما حمایت نکرده است.

نیک ذات گفت: نوک پیکان ما در این همایش همواره کمیته علمی بوده است که با شعار کلی «عکاسی، فرهنگ و جامعه» هر ساله رویکردی را انتخاب می‌کنند و بعد از انتخاب این رویکرد آیین نامه به دیگر انجمن‌ها ابلاغ می‌شود تا طرح‌های پیشنهادی خود را بدهند و سپس کمیته علمی طرح‌ها را بررسی می‌کند. مسئولیت کمیته علمی در این دوره امسال بر عهده فردی بود که به واقع لایق این جایگاه است. دبیر کمیته علمی این دوره دکتر شهاب الدین عادل بود. ما بر اساس این آیین نامه مدیریت اجرایی همایش را به مریم منصوری، مدیریت هنری را به آقای مهدی وثوق نیا، روابط عمومی را به مجید فروغی، و مسئولیت مالی را به مسعود پورکاشانی، بخش رسانه‌های دیجیتال را به جاوید نیک‌پور و بخش نگاه شخصی را به آرش کریمی سپردیم.

دبیر ششمین همایش ۱۰ روز با عکاسان گفت: ما مثل دوره‌های قبل طرح‌ها و ایده‌های انجمن‌ها را گرفتیم و تنها نقش مشاور را داشتیم. بخش «نگاه شخصی» امسال را که دستپخت مجید ناگهی است به جانشین خلف او آرش کریمی سپردیم. همچنین امسال سعی کردیم نگاهی به کل کشور داشته باشیم که به دو استان مهم این کشور در حوزۀ عکاسی پرداختیم و مدیریت این دو استان را که یکی خراسان و دیگری آذربایجان غربی بود به کیارنگ اعلایی و رومین محتشم سپردیم.

 

 

نیک ذات گفت: امسال توانستیم در جریان ۱۰ روز با عکاسان، ۱۳ کارگاه، ۱۶ نشست تخصصی و ۲۸ نگاه شخصی برگزار کنیم. فکر می‌کنم این برنامه باید در سطح کشور چرخش داشته باشد و امسال تلاش می‌کنیم آیین نامه‌ای را به این منظور تدوین کنیم.

در ادامه این مراسم با پخش کلیپی از زنده یاد شاهرخ حاتمی، از این عکاس سر‌شناس ایرانی تقدیر شد.

کیارنگ علایی سخنران بعدی این مراسم بود که گفت: دعوت از هنرمندان خراسان و برگزاری نمایشگاه این افراد که به شکلی سمبولیک اتفاق افتادانرژی زیادی را برای عکاسان مشهدی به وجود آورد. این نمایشگاه، نمایشگاه کاملی از هنرمندان خراسانی نبود و جای بسیاری از هنرمندان و جریان‌ها در این نمایشگاه خالی بود.

در ادامه این مراسم با حضور ساعد نیک ذات و کیارنگ علایی از چند عکاس خراسان تقدیر شد. حمید عرب بین، اکبر صالحی، فرامرز عامل بردبار، حمیدرضا گیلانی فر و نوشین وفادار هنرمندانی بودند که از آن‌ها تقدیر شد.

در ادامه رومین محتشم؛ کیوریتور نمایشگاه آذربایجان غربی گفت: اینکه گوشه چشمی به ما شد و عکاسی شهرستان جدی گرفته شد اتفاقی قابل تقدیر است. در خلال این همایش به واقع موقعیت برای شهرستانی‌ها به وجود آمد تا دیده شوند. در ادامه با حضور سیف الله صمدیان از عکاسان آذربایجان غربی عبدالله صمدیان، ید الله آزادی طلب، جواد پورصمد، خلیل مستوفی و صمد قربانزاده نیز تقدیر شد.

این مراسم با تقدیر از یدالله ولی‌زاده؛ رییس انجمن عکاسان تبلیغاتی و صنعتی ایران، حمید فروتن؛ رییس انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران، سید عباس میرهاشمی؛ عضو هیات مدیره انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس به نمایندگی از این انجمن، ابراهیم سیسان؛ رییس انجمن عکاسان خانۀ تئا‌تر، حافظ احمدی؛ رییس انجمن عکاسان سینمای ایران و مسعود زنده روح کرمانی؛ رییس هیات مدیره انجمن عکاسی میراث فرهنگی ادامه پیدا کرد.

 

 

در بخش پایانی این مراسم، با حضور سیف الله صمدیان؛ رییس هیات مدیره و فرزاد هاشمی؛ عضو هیات مدیره انجمن عکاسان ایران از حامیان مالی ششمین همایش ۱۰ روز با عکاسان قدردانی شد. علیرضا عزیزی؛ نماینده شرکت تهران فوکا، محمود صلاحی؛ رییس سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران، عیسی علیزاده؛ رییس سازمان زیباسازی شهر تهران، مجید مسچی؛ رییس موسسه سینما شهر، مجید رجبی معمار؛ مدیر عامل خانه هنرمندان ایران، آرش منصوری؛ رییس شرکت فیدبک سن‌تر و علی شریعتی مقدم؛ رییس شرکت نوین زعفران حامیان مالی این رویداد بودند که با اهدای لوح و تندیس از آنان قدردانی شد.

در این مراسم سیف الله صمدیان؛ رییس هیات مدیره انجمن عکاسان ایران، ساعد نیک ذات دبیر همایش ۱۰ روز با عکاسان، مجید رجبی معمار؛ مدیرعامل خانه هنرمندان ایران و هنرمندانی چون علی قلم سیاه، محمد فرنود، اکبر عالمی، فرزاد هاشمی، روسای انجمن‌های تخصصی عکاسی و عکاسان و هنرمندان دیگر حضور داشتند.

در پایان این مراسم اعضای اجرایی ششمین رویداد ده روز با عکاسان و عکاسان بر روی سن سالن شهناز عکس یادگاری گرفتند.