در مراسمی که به‌مناسبت صدوهفتادوپنجمین سالگرد ورود عکاسی به ایران، شنبه ۲۵ آذرماه، در سالن اجتماعات کمیسیون ملی یونسکو برپا شد، داگروتیپی از دورۀ قاجار رونمایی ‌شد.

   به گزارش کمیسیون ملی یونسکو- ایران، در این رونمایی، دکتر سعدالله نصیری قیداری دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران، دکتر فرهاد اعتمادی، مدیر گروه علوم ارتباطات و اطلاعات کمیسیون ملی، دکتر محمد ستاری، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، پاسکواله دوریا، پژوهشگر ایتالیایی، مهندس نیلوفر منیعی (ملک قاسمی) و نسرین ترابی، پژوهشگران تاریخ عکاسی و مژگان طریقی، رئیس موزه دکتر سندوزی و پژوهشگر تاریخ عکاسی، سخنرانی کردند.
 



   لازم به ذکر است که این داگروتیپ (تصویر مثبتی که طی یک عمل در دوربین به‌شکل برعکس، همچون تصویری که در آینه دیده می‌شـود، پدیـد می‌آید) توسط مهندس نیلوفر منیعی پیدا شده است. دکتر محمد ستاری، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، درباره اینکه داگروتیپ چیست و همچنین اهمیت دستیابی به یک داگروتیپ ایرانی سخنرانی کرد و نسرین ترابی، پژوهشگر تاریخ عکاسی نیز دربارۀ تاریخ عکاسی مطالبی را عنوان کرد.

   همچنین در این مراسم، گرامیداشتی به‌مناسبت درگذشت پروفسور شهریار عدل و دکتر محسن جعفری‌مذهب، دو تن از فعالان تاریخ و فرهنگ کشور که در شکل‌گیری روز عکس تاریخی ایران تاثیرگذار بوده‌اند، برگزار شد.

   در این گرامیداشت، مژگان طریقی، رئیس موزه دکتر سندوزی و پژوهشگر تاریخ عکاسی، در منقبت پروفسور شهریار عدل، سخنرانی کرد. این پژوهشگر تاریخ عکاسی، درباره پروفسور عدل گفت: شهریار عدل در سال ۱۹۶۶ در یونسکو، طرحی را تصویب کرد مبنی بر اینکه مطالعات و پژوهش در آسیای میانه، مدنظر قرار گیرد. ۱۰ سال بعد در سال ۱۹۷۶، مجمع عمومی یونسکو طرحی را به‌نام «طرح تدوین تاریخ تمدن‌های آسیای میانه» تصویب کرد. در آن زمان شش کشور افغانستان، هند، ایران، پاکستان، مغولستان و اتحاد جماهیر شوروی، عضو تمام عیار این طرح بودند.

   وی افزود: دکتر عدل، گرد‌آورنده ۲ کتاب مهم است که به چاپ رسیده‌اند؛ یکی هنر و جامعه در جهان ایرانی که مجموعه مقالاتی است درباره تاریخ و هنر ایران از آغاز سیطره اسلام تا عصر قاجار و دیگری مجلدی درباره تهران با نام تهران پایتخت دویست ساله با همکاری برنارد اورکاد که به فارسی نیز ترجمه شده است.

   همسر مرحوم دکتر محسن جعفری‌مذهب نیز از وی به‌عنوان یک مورخ و ایران‌شناس یاد کرد که دکترای خود را در رشته تاریخ از دانشگاه شهید بهشتی دریافت کرد و در ثبت روز عکس تاریخی ایران به‌عنوان رئیس پژوهشکده اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، نقش پررنگی داشت.