کتاب «تاریخ نگاری و عکاسی»، جستارهایی پیرامون عکس به‌مثابۀ سندی تاریخی، با گردآوری و ترجمۀ محمد غفوری، به تازگی توسط نشر آگه راهی بازار نشر شده است. این کتاب که مجموعه‌ای از مهم‌ترین مقالاتی است که به رابطۀ دو سویه و در هم تنیدۀ عکاسی و تاریخ متمرکز شده‌اند، روز دوشنبه با حضور صاحب‌نظران مورد نقد و بررسی قرار خواهد گرفت.

  در معرفی این کتاب در پشت جلد آن آمده است:

  «آنچه عکاسی را بیش از دیگر محصولات فرهنگ دیداری به تاریخ‌نگاری نزدیک می‌کند، پیوند نمایه‌ای عکس با واقعیت است؛ پیوندی که از همان دهه‌های نخست پیدایش عکاسی مهم‌ترین امتیاز عکس بر دیگر دست‌ساخته دیداری انسان تا آن هنگام – نقاشی، گراوور و … – به شمار می‌آمد. از این قرار، عکس به‌مثابه رونوشت و نسخه‌ای اصیل و مکانیکی از هستی اجتماعی و تاریخی، می‌توانست منبعی مستقیم و موثق برای دست‌یابی به بسیاری از واقعیت‌ها و از جمله واقعیت‌های گذشته باشد، واقعیت‌هایی که از دسترس و دایره امکانات و توانایی‌های گفتمان نوشتاری و مشتقات آن به دور بود. این مسئله اکنون در تاریخ نظریه‌ی عکاسی به مسئله‌ای کلاسیک بدل شده است؛ به این معنا که به‌رغم کهنگی، قدمت و فراوانی متونی که درباره عکاسی نوشته شده، هنوز هم موضوع اصلی گمانه‌زنی نظری در این زمینه است. مقاله‌هایی که در این مجموعه گردآوری و ترجمه شده‌اند می‌کوشند پرتوهایی بر این مسئله بیفکنند.»

  این کتاب که هم اکنون در فروشگاه کتاب عکاسی به صورت آنلاین قابل خرید و دریافت است، حاوی هفت مقاله از نویسندگانی شناخته شده است که توسط محمد غفوری، مترجم کتاب، گردآوری شده است. عنواین مقالات موجود در کتاب به شرح زیر است:

۱. عکس‌برداری از تاریخ/ مارک ماس
۲. تصاویر تاریخ و ناخودآگاه دیدمانی/ گرگوری پاسکالیدیس
۳. عکس: تصویر ساکن/ درک سه‌یر
۴. عکاسی و تاریخ/ ویلم فلوسر
۵. تصاویر گذشته: دیدگاه‌های بارت و بنیامین درباره عکاسی و تاریخ/ تیم دانت، گرایم گیلوچ
۶. رویکردهایی روش‌شناختی به گره‌گشایی از عکس‌های تاریخیک/ اریک مارگولیس، جرمی راو
۷. عکس‌ها و حافظه‌ها/ لوئس کوئپنیک


  محمد غفوری، مترجم کتاب، متولد ۱۳۶۳ و در حال حاضر دانشجوی رشتۀ تاریخ دانشگاه تهران در مقطع دکتری است و کتاب «تاریخ­‌نگاری و عکاسی»، پس از کتاب «رویارویی با منابع: راهنمای پژوهش و نگارش تاریخ»، دومین کتابی است که توسط او ترجمه و روانۀ بازار نشر شده است.
 


محمد غفوری، گردآورنده و مترجم کتاب «تاریخ نگاری و عکاسی»


   روز دوشنبه ۲۵ دی‌ماه در سلسله نشست‌هایی که به همت موسسۀ خانه کتاب در سرای اهل قلم برگزار می‌شود، کتاب «تاریخ نگاری و عکاسی» و مقالات گردآوری شده در آن با حضور داریوش رحمانیان، نعمت الله فاضلی و محمد غفوری مورد نقد و بررسی قرار خواهد گرفت.

   علاقمندان برای حضور در این نشست می‌توانند از ساعت ۱۵ الی ۱۷ به سرای اهل قلم واقع در خیابان انقلاب، خیابان فلسطین جنوبی، کوچه خواجه نصیر، پلاک ۲ مراجعه کنند.