مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران، شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، با همکاری کمیسیون ملی یونسکو در ایران در نظر دارد به منظور بزرگداشت روز ملی آب در تاریخ ۱۳ اسفندماه ۹۷ اقدام به برگزاری چهارمین جشنواره ملی عکس آب نماید. در برگزاری این مسابقه شعار روز جهانی آب سال ۲۰۱۹ «آب برای همه» با در نظر داشتن موارد زیر مدنظر است.

در فرهنگ ما آب نماد روشنی است. امروز این واژه در سرزمین کهن ما بیش از هر چیز تکرار می‌شود، سال‌ها استفاده نادرست از این مایه حیاتی و عدم فرهنگ سازی مناسب و نادیده گرفتن اهمیت آن در توسعه بخش‌های مختلف کشور و عدم استفاده درست از آن، ما را با بحران آب به شکلی جدی روبه رو کرده است. بخش‌های کشاورزی، شرب،، صنعت، معدن و در این بین نقش تعیین کننده‌ای دارند. شرایط در چند سال اخیر نشان می‌دهد که این بحران جدی است. برای رسیدن به فرهنگ درست مصرف آب به ابزار رسانه و فرهنگیان جامعه نیاز ضروری وجود دارد. مشارکت هنرمندان و اصحاب رسانه با توجه به توانایی آنان در آگاه سازی جامعه از پی آمد های این بحران و فراگیر بودن اثرات آن، نقش بسیار برجسته‌ای دارد. هنرمندان و اصحاب رسانه‌ها می‌توانند ابعاد وضعیت موجود را به بهترین نحو برای مردم تشریح کرده وجامعه را به مشارکت در اجرای برنامه‌های بهبود مدیریت آب تشویق کنند.

چهارمین دوره جشنواره ملی عکس آب، سعی دارد با توجه به ضرورت «مشارکت و حضور مردم و سرمایه‌های اجتماعی در نگهداری آب» با دیدی مستند و خلاق به مقوله آب بپردازد و فرهنگ استفاده بهینه از آن را در جامعه گسترش دهد.

اهداف مسابقه:
– ترویج فرهنگ مصرف بهینه آب و اصلاح الگوی مصرف در میان قشرهای مختلف جامعه
– استفاده از ابزار هنر برای مدیریت مصرف بهینه آب
– حساس نمودن افکار عمومی نسبت به موضوع حفاظت از منابع آبی و بازچرخانی آب در صنعت
– اقتصاد آب و مدیریت مصرف آب شرب
– فرهنگ شهروندی و مدیریت مصرف آب شرب
– جلب توجه افکار عمومی به ضرورت حفاظت از تالاب‌ها، رودخانه‌ها و آب‌های زیر زمینی

محورهای مسابقه:
۱. آب برای همه: شعار سازمان جهانی آب
– لزوم حفظ کمیت و کیفیت آب برای نسل آینده
– لزوم مدیریت مصرف آب برای برخورداری مردم در مناطق خشک و کم آب کشور
۲. آب، فرهنگ و سنت:
– مشارکت و حضور مردم و سرمایه‌های اجتماعی در نگهداری آب
– توجه به مصداق‌های نادرست مصرف کردن و هدر رفت آب در زندگی روزمره
– توجه به حفظ آداب در اجرای سنت ملی و مذهبی (خانه تکانی، نوروز، اعیاد مذهبی و مناسبت‌های دینی و …)
– مدیریت مصرف در اماکن عمومی (آموزشی، تفریحی، مذهبی ورزشی)
– ارائه الگوی مناسب مصرف و حفظ آب برای کودکان و نوجوانان
۳. آب، تکنولوژی و بهره وری:
– تکنولوژی و روش‌های نوین در کشاورزی و آبیاری
– ابزارهای کاهنده مصرف آب در بخش خانگی، صنعنی، کشاورزی
– استفاده از آب باران و منابع نامتعارف و جدید آب
– بازچرخانی آب در بخش‌های مختلف مصرف آب شرب
۴. آب و بحران سفره‌های زیرزمینی:
– بهره برداری غیر اصولی و حفر چاه‌های غیرمجاز و خشک شدن قنات‌ها در سالهای اخیر
– آلودگی منابع آب با مواد صنعتی زباله‌ها و فاضلاب

قوانین عمومی مسابقه:
۱- شرکت در این مسابقه‌ی عکس برای همه‌ی عکاسان و علاقه مندان اعم از حرفه‌ای و آماتور آزاد است.
۲- عکس‌ها باید در منطقه جغرافیایی ایران عکسبرداری شده باشد.
۳- اندازه عکس‌ها: اندازه بزرگترین ضلع عکس ۱۴۰۰ پیکسل باشد. (یعنی عرض یا ارتفاع هیچ عکسی از ۱۴۰۰ پیکسل بیشتر نباشد) عکس‌ها را کوچکتر هم ارسال نکنید زیرا در داوری کوچکتر دیده می‌شوند و امتیاز کمتری می‌گیرند. Quality عکس‌ها را به صورتی انتخاب کنید که حجم هر عکس از ۱ مگابایت بیشتر نباشد. عکس‌ها باید با فرمت jpg ذخیره شوند. لطفاً اندازه و حجم عکس‌ها را پیش از ارسال کنترل کنید، در صورتیکه عکس‌ها شرایط ثبت نام را نداشته باشند، در هنگام ثبت نام، آپلود نخواهند شد. می‌توانید راهنمای روش تغییر سایز عکس را مطالعه کنید.

برای چاپ عکس‌های منتخب در سایز نمایشگاهی، پس از پذیرش اثر با عکاس تماس گرفته خواهد شد تا فایل آن را در اندازه بزرگترین سایز عکاسی شده با دوربین ارسال کند. به دلیل محدودیت فاصله زمانی بین داوری تا نمایشگاه، روز بعد از داوری مطابق تقویم جشنواره با عکاسانی که اثری از آنها پذیرفته شده باشد تماس گرفته می‌شود و آنها تنها دو روز مهلت ارسال فایل با اندازه بزرگ برای چاپ را دارند. در صورتی که طی این مدت فایل بزرگ به دبیرخانه تحویل داده نشود، عکس مورد نظر از نمایشگاه و لیست کاندیدهای احتمالی جوایز حذف خواهد شد.

عنوان عکس: عنوان فایل باید عنوان عکس به انگلیسی باشد. هر عکس را در تمام جشنواره‌ها فقط با یک عنوان می‌توان شرکت داد. حتی اگر عکسی را قبلاً در جشنواره‌ای به‌صورت رنگی شرکت داده‌اید و در جشنواره دیگری آنرا سیاه و سفید ارائه می‌کنید هم، نباید عنوان را تغییر دهید. عکس را نمی‌توان با عنوان «بدون عنوان»، «شماره فایل دیجیتال» (مثلاً DSC05121، حروف خاص مانند: &، $، #) و یا عنوانی که فقط شماره باشد (مثلاً ۱۲۳۲۴۵) ارائه کرد. عنوان در داوری خوانده نمی‌شود و تنها برای شناسایی عکس است، به همین دلیل تمام عکس‌های خود را نامگذاری کنید. عنوان باید کوتاه باشد. عنوان‌های ساده برای عکس خود انتخاب کنید نه عنوان‌های بسیار پیچیده و عرفانی!

۴- دبیرخانه از پذیرش مجموعه عکس معذور است، این مسابقه به صورت تک عکس برگزار می‌شود.
۵- هر شرکت کننده می‌تواند حداکثر ۷ عکس ارسال کند.
۶- عکس‌ها می‌تواند در زمینه‌های مختلف مستند یا غیر مستند ارسال شوند. عکس‌های ترکیبی، فتومونتاژ، چیدمان و نظایر آنها پذیرفته می‌شود.
۷- ثبت‌نام و ارسال عکس فقط از طریق پایگاه اینترنتی مسابقه به نشانی (www.water.salon.photo) امکان پذیر است.
۸- کپی رایت: ارسال اثر و شرکت در مسابقه به منزله اعلام مالکیت معنوی عکس‌هاست. در صورت اثبات خلاف آن در هر مرحله، عکس ارسالی حذف شده و عواقب حقوقی آن متوجه ارسال کننده خواهد بود.
عکس‌ها باید توسط فرایند عکاسی ثبت شده باشند. در صورتی که عکس مونتاژی از چند عکس باشد، تمام اجزای مورد استفاده در عکس باید توسط خود عکاس، عکاسی شده باشد. کلیپ آرت، تصاویر آماده و پس زمینه‌های آماده که در فوتوشاپ استفاده می‌شوند و فاقد کپی رایت هستند، نباید در عکس‌ها استفاده شوند. برگزارکنندگان مسابقه مسئول استفاده غیر مجاز شرکت کنندگان از کپی رایت نمی‌باشند.
۹- به تمامی شرکت‌کنندگایی که آثارشان به نمایشگاه راه یابد، گواهی شرکت داده می‌شود.
۱۰- برگزار کننده حق استفاده از عکسها و مطالب پذیرفته شده را در نشریات، مطبوعات، سایت‌های اینترنتی، در ارتباط با این مسابقه را با ذکر نام عکاس دارد.
۱۱- عکس‌های ارسالی نباید دارای امضاء، نشان، حاشیه، قاب و هرگونه نشانه تصویری دیگری باشد.
۱۲- محدودیتی در تاریخ خلق عکس‌ها وجود ندارد. اما نباید در دوره‌های قبلی مسابقه عکس آب شرکت کرده باشند.
۱۳- شرکت در مسابقه و ارسال عکس به معنای اعلام موافقت با تمامی مقررات مسابقه است. تصمیم گیری در مورد مسائل پیش بینی نشده به عهده برگزار کننده خواهد بود.
۱۴- انطباق: اگر برگزارکننده با دلیل قانع کننده تشخیص دهد که عکسی مطابق قوانین و فراخوان جشنواره نیست، می‌تواند عکس را از جشنواره حذف نماید. عکس‌ها می‌بایست در چارچوب قوانین کشور باشد.

گاه شمار مسابقه:
آخرین مهلت ارسال آثار: سه‌شنبه ۳۰ بهمن ماه (این تاریخ به هیچ وجه تمدید نخواهد شد.)
انتخاب و داوری عکس‌ها: ۵ اسفندماه
اطلاع رسانی عکس‎های پذیرفته شده: ۶ اسفندماه
مراسم اهدای جوایز: ۱۳ اسفندماه ۱۳۹۷ همزمان با همایش بزرگداشت روز ملی آب

برگزارکنندگان:
دبیرمسابقه: بابک برزویه
هیات داوران: افشین شاهرودی، جاسم غضبانپور، حسن غفاری
روابط عمومی مسابقه: افشین حیدری
ایمیل: support@water.salon.photo

جوایز:
مجموع جوایز نقدی نفرات برتر، به مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال به پنج عکاس برتر به طور برابر به مبلغ سی میلیون ریال برای هر یک از عکاسان به همراه دیپلم افتخار و تندیس جشنواره تقدیم می‌شود.

حق التالیف:
به همه‌ی صاحبان آثار راه یافته علاوه بر پرداخت یک میلیون ریال، گواهی شرکت و در صورت چاپ کتاب یک جلد اهدا خواهد شد.
دیپلم افتخار برگزیدگان و راه یافتگان به مسابقه ممهور به مهر اتاق بازرگانی، صنایع، معادن، کشاورزی ایران، شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و کمیسیون ملی یونسکو در ایران خواهد بود.