جایی برای تمرین بردباری و هم‌زیستی

جمعه سیزدهم اردیبهشت ماه در روز پایانی هفته‌ی گرافیک، بهرام کلهرنیا گرافیست پیش‌کسوت و استاد دانشگاه، گالری هنری «وَرد» را با همکاری جمعی از هنرمندان جوان و شناخته شده، افتتاح می‌کند.

نخستین فعالیت این گالری، نمایشگاه گروهی «زن+مرد» است که هم‌زمان با افتتاح گالری، آغاز به کار می‌کند و نمایش آثار هنرمندان، فرزاد ادیبی، سروش احمدی‌پور، اونیش امین‌اللهی، عباس ثامنی، پریا جعفر، پریسا جواهری، ابراهیم حقیقی، مهسا دهقانی، امیرمحمد سخامهر، کورش شریف، مجید عباسی، مجید فخار زواره، فرهاد فزونی، سحر کریمیان شیرازی، بهرام کلهرنیا، شاکه مارکاری، زهرا محمدنژاد، علیرضا مصطفی‌زاده، مریم مقصودی، علی هاشمی و سیاوش یعقوبی تا ۲۷ اردیبهشت در گالری «ورد» واقع در خیابان میرداماد تهران، ادامه خواهدداشت.

کلهرنیا که طی چند دهه فعالیت علمی، هنری و پژوهشی خود، علاوه بر تدریس در دانشگاه و مراکز آموزشی، با مشارکت در تاسیس و مدیریت انجمن صنفی طراحان گرافیک، داوری جشنواره‌های هنری از جمله جشنواره‌ی تجسمی فجر و هم‌چنین تلاش‌های پرثمر در حوزه‌ی پژوهش‌های فرهنگی و تاریخی شناخته شده‌است.

کلهرنیا تاسیس گالری «وَرد» را گامی جدید در همراهی و هم‌فکری هنرمندان مختلف از نسل‌های متفاوت می‌داند و به نوعی روند شکل‌گیری رابطه میان نسل‌ها را، متفاوت با نوع رابطه‌ی میان نسل‌های مختلف در فضاهایی چون دانشگاه و آکادمی‌های هنری می‌داند. کلهرنیا، «ورد» را جایی برای تمرین بردباری و کار گروهی می‌داند و نمایشگاه «زن+مرد» نخستین خروجی دیداری از این بردباری و زندگی جمعی هنرمندانه است.

در متنی که برای معرفی گالری وَرد با عنوان «ابتدا چیستی ِوَرد» منتشر شده است آمده است:
«وَرد» امروز «یک گالری» است و به زبان آشناتر «یک نگارخانه» است.
هیچ‌کدام از این دو واژه‌ی آشنا، به نیاز و آرزوهای ما جواب کافی و مناسب و یا دقیق نمی‌دهد!
نمی‌خواهیم از زبان بیگانه سود ببریم پس «Gallery» نیستیم.
نمی‌خواهیم چون صدصد شغل به صف، دارند این واژه را برای توصیف وضع خود به کار می‌برند: جواهرفروش، مبل‌فروش، لباس‌فروش، ماشین‌فروش، خنزپنزری مدرن، سلمانی زنانه، عکاس عروسی و… بگیر و بیا تا آخری چلوکباب گالری!
خب ما هم می‌کوشیم بگوییم گالری نیستیم؛ چون مایلیم بگوییم اخلاق و زندگی حرفه‌ای و آبرو هم داریم.
پس ما چه هستیم؟
چیزی میان بی‌نامی و بی‌جایی و برآمده‌ی صدصد آرزو؛ کار این بی‌نام این نیست که فقط تابلویی را به دیوار بیاویزد و صدا بزند که بیایید، ببینید! که چه خوب است و همین امروز رسیده و آخریش هست و چیزهای دیگر که هندوانه‌فروش هم همین کار را می‌کند.
کارِ ما و دیگران هم که از یک تبار و وجودیم، چیز دیگری است. ما می‌کوشیم چشم‌انداز وضعیت وجود انسان را بنمایانیم.
نمایشی از گذشته و تاریخ، بُرشی در اکنون و چشم‌اندازی به آینده.
ما اندیشه وَرز می‌دهیم و به زبان دیگری باز می‌نمایانیم.
خلقِ هنر -یکی از چند سویه‌ترین فرازهای اندیشه‌ای وجود انسان- آرزو و هدف ماست.
نام ما «وَرد» است اما به وِردی برخواسته از پنهانِ آرزو و تاریخ، بشارت دهنده‌ی «رود»ی در افق «دور»یم.
با نامش به راه نیاکان، بذر آرزو و راستی و نیک‌اندیشی خواهیم کاشت.
تا بماند و به بار بنشیند و دگرگونی بسازد.»

نمایشگاه گرافیک «زن+مرد»
گشایش: ۱۳ اردیبهشت ۹۸، ساعت ۱۶
بازدید: ۱۴ تا ۲۷ اردیبهشت ۹۸، ساعت ۱۶ تا ۲۱
گالری شنبه‌ها تعطیل است.
گالری ورد: بلوار میرداماد، خیابان البرز، خیابان قبادیان شرقی، شماره ۱۸ – نقشه
تلفن: ۲۲۲۲۳۷۷۴

سایت عکاسی و آموزشگاه عکاسی حرفه‌ای افتتاح گالری ورد را به استاد بهرام کلهرنیا تبریک گفته و برای ایشان آرزوی سلامتی و موفقیت دارد. امید است فعالیت این گالری با حمایت هنرمندان و هنردوستان، بماند و به بار بنشیند و دگرگونی بسازد.