تصویر ۱. گی بوردَن (Guy Bourdin). طرح لباس شارل ژوردان، بهار ۱۹۷۸.

تور جهانی نمایشگاه پروژه‌ی پُلارُید (The Polaroid Project) پس از برگزاری در تگزاس آمریکا، وین اتریش، هامبورک آلمان، برلین و سنگاپور در گالری Musée McCord در مانتریال کانادا میزبان علاقه‌مندان بود.

علی‌رغم ورشکستگی کارخانه‌ی پلارید با ظهور و گسترش عکاسی دیجیتال، عکاسی پلارید همچنان نامی محترم و معتبر در دنیای عکاسی و هنر باقی مانده و چندین دهه است که بسیاری از هنرمندان برای خلق هنر خود به این شکل از عکاسی روی آورده‌اند.

تصویر ۲. از نمایشگاه «پروژه‌ی پلارید» در گالریMusée McCord ، ۲۰۱۹.

قصه‌ی پلارید در بسیاری از سطوح – از نظر صنعتی، فناوری، هنری، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و حتی نظامی – جذاب و آموزنده است. اختراع ادوین لند نوعی شیوه‌ی بازاریابی هوشمندانه و به‌نوعی پیش‌زمینه‌ای بود برای عکاسی دیجیتال با گوشی‌های هوشمند. پیش از فرارسیدن دوران دیجیتال میلیون‌ها آماتور عاشق این شکل از عکاسی شدند و حرفه‌ای‌ها و هنرمندان شناخته‌شده‌ی بسیاری به آن روی آوردند.

خانواده‌ها زندگی روزمره و خاطرات‌شان را با آن ثبت می‌کردند، عکاسان مد و پرتره‌پردازان با آن عکس‌های آزمایشی‌شان را می‌گرفتند (تصویر ۱)، دانشمندان برای ثبت‌های علمی از آن استفاده می‌کردند، و هنرمندان آن را رسانه‌ای فوق‌العاده بیانگر و انعطاف‌پذیر برای خلق هنر خود می‌دیدند. پروژه‌ی پلارید نمایشی فراگیر از تمامی جنبه‌های عکاسی پلارید است، از جمله فناوری آن و کاوش‌های جدی عکاسان در سرتاسر جهان که به درک بهتر این شکل از عکاسی در سطوح مختلف کمک می‌کند. پایگاه اینترنتی آرت‌نت این نمایشگاه را در فهرست نمایشگاه‌های هنری شایسته‌ی دیدن قرار داده است. این نمایشگاه در مانتریال تا ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۹ (۲۴ شهریور ۱۳۹۸) ادامه داشت.

تصویر ۷. از نمایشگاه «پروژه‌ی پلارید» در National Museum of Singapore، سنگاپور، ۲۰۱۸ – ۲۰۱۹.