صبح روز دوشنبه چهارم آذر نشست خبری هشتمین دوره ۱۰ روز با عکاسان ایران با حضور سیف الله صمدیان، رییس هیأت مدیره انجمن عکاسان ایران و اسماعیل عباسی دبیر هشتمین دوره در سالن استاد امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

در ابتدای این نشست، صمدیان گفت: از هشتم تا هجدهم آذرماه هشتمین دوره‌ی این رویداد به همت انجمن عکاسان ایران برگزار می‌شود. این انجمن یک انجمن سراسری است و با ۶ انجمن دیگر (میراث فرهنگی، مطبوعاتی، سینما، تئاتر، صنعتی و تبلیغاتی، انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس) که در رشته‌ی عکاسی فعال هستند، تفاوت دارد.

وی ادامه داد: ما تا دوره هفتم «۱۰ روز با عکاسان ایران» قصدمان گرد هم آوردن انجمن‌های عکاسی بود و ابتکار نویی به شمار می‌رفت که با همکاری و دلسوزی انجمن‌های عکاسی همراه بود. اما تصمیم بر این بود که پس از آن، هر انجمن خودش برنامه‌های مستقل داشته باشد، بنابراین جدایی ما از دیگر انجمن‌ها، از سر مهر و علاقه بود.

صمدیان در ادامه افزود: انجمن عکاسان ایران از سال ۱۳۸۸ راه‌اندازی شد. مأموریت هیأت مدیره‌ی دوره‌ی اخیر، اردیبهشت به پایان می‌رسید و قصد دخالت در کارهای هیأت مدیره‌ی جدید را نداشتیم اما چون مجمع عمومی به حد نصاب نرسید مجبور شدیم ادامه دهیم و با فرصت کمی که داشتیم برای ۱۰ روز با عکاسان برنامه‌ریزی شد و اسماعیل عباسی به‌عنوان دبیر هشتمین دوره ۱۰ روز با عکاسان ایران انتخاب شد. پس از آن قرار بود نوبت اول مجمع عمومی انجمن عکاسان ایران اول آذرماه برگزار شود و برای نخستین بار انتخابات هیأت مدیره به‌صورت اینترنتی برای اعضای شهرستانی انجمن برگزار شود، اما به‌دلیل قطعی اینترنت، برگزاری مجمع عمومی و انتخاب هیأت مدیره‌ی جدید به تأخیر افتاد.

رییس هیأت مدیره انجمن عکاسان ایران درباره‌ی انتخاب اسماعیل عباسی به‌عنوان دبیر هشتمین «۱۰ روز با عکاسان ایران» گفت: به واسطه‌ی سابقه‌ی درخشان آقای عباسی، همگان روی انتخاب ایشان صحه گذاشتند. مدیر اجرایی محسن زین‌العابدینی و مدیر برگزاری هم مسعود زنده‌روح کرمانی هستند که قرار است به‌شیوه‌ی جدیدی این دوره را برگزار کنند.

صمدیان درباره‌ی حمایت‌های مالی از این رویداد گفت: متأسفانه مسائل مالی انجمن‌ها در حد فاجعه است. سال گذشته مرکز هنرهای تجسمی حرکتی را شروع کرد که در برگزاری ۱۰ روز با عکاسان کمک‌رسان بود. امسال هم شورای شهر و سازمان زیباسازی قول‌های برای کمک به ما داده‌اند، اما با توجه به شرایط اقتصادی نمی‌توانیم از شرکت‌ها و صنایع خصوصی کمکی بگیریم. بااین‌حال، به کمک سازمان‌های مختلف نیاز داریم، البته کمکی که بدون دخالت و اعمال‌نظر باشد. کل بودجه‌ی برگزاری رویدادهای هنرهای تجسمی در حد یک فیلم سینمایی نیست و این فاجعه است.

اسماعیل عباسی، دبیر هشتمین دوره ۱۰ روز با عکاسان ایران در ادامه نشست گفت: هیأت‌مدیره انجمن عکاسان ایران به این نتیجه رسید که باید یک تغییر در شیوه‌ی برگزاری «۱۰ روز با عکاسان ایران» انجام گیرد. این تغییر به‌معنای رد سابقه و عملکرد ادوار پیشین نیست، بلکه پرکردن جای خالی مواردی است که از آن غفلت کرده‌ایم، از جمله تاریخ عکاسی ایران. ضمن این که نمایشگاه‌های ما ایده‌محور نبوده‌اند، بنابراین «۱۰ روز با عکاسان ایران» قرار است در دوره‌های آتی ایده‌محور و کیوریتوریال برگزار شود.  

عباسی ادامه داد: با توجه به زمان محدودی که داشتیم، یا باید «۱۰ روز با عکاسان ایران» برگزار نمی‌شد یا به این دوره به‌عنوان دوره‌ی گذار نگاه می‌کردیم. شورای هنری ۱۰ روز با عکاسان ایران متشکل از دکتر مهدی مقیم‌نژاد، رامیار منوچهرزاده، زانیار بلوری و بهنام صدیقی تشکیل شد که با شناختی که از عکاسان داشتند و نمایشگاه‌ها و مجموعه هایی که دیده بودند، پروژه هایی را انتخاب کردند که بیشتر از عکاسان زیر ۳۵ سال است و در مجموع ۴۰ پروژه به نمایش گذاشته می‌شود.

این نمایشگاه از نظر شیوه‌ی ارائه، چیدمان و … متفاوت است. با توجه به زمان اندک، فراخوانی منتشر نشد اما تلاش شد کسی از اعضای انجمن از قلم نیفتد و با همه‌ی آن‌ها تماس گرفته شد، برخی آمادگی مشارکت نداشتند و برخی اثر خود را برای قضاوت ارسال کردند. شورا حتی در چینش و ارائه‌ی آثار که جزئی از بیان عکاسی است، با هنرمندان ارتباط داشتند و تصمیم‌گیری‌هایی شد که در نتیجه‌ی آن در نمایشگاه با چندین نوع مختلف ارائه‌ی آثار مواجه خواهیم بود.

کتابی برای نمایشگاه منتشر می‌شود که حدود ۱۶۰ صفحه است و دربردارنده‌ی ۴۰ پروژه‌ی عکاسی و استیتمنت‌های آنها است. همچنین کلیه‌ی نشست‌ها مستندسازی می‌شوند و علاقه‌مندان ساکن در شهرهای دیگر امکان این را دارند که از طریق پخش زنده اینترنتی، پادکست‌ها و فیلم‌هایی که روی سایت ۱۰ روز با عکاسان و سایت «به گوش» قرار می‌گیرند، در جریان کلیه‌ی رویدادها قرار بگیرند.

عباسی در ادامه گفت: ۳۴ نشست با حضور عکاسانی که در این نمایشگاه اثر دارند، برگزار می‌شود و از شش نفر نیز برای این نشست‌ها دعوت کردیم و نشست‌هایی با حضور هادی آذری، صیاد نبوی، فواد نجم‌الدینی، رهام شیراز، حمیدرضا سوری و نجف شکری برگزار می‌شود.

مسعود زنده‌روح، عضو هیأت مدیره انجمن عکاسان ایران و مدیر برگزاری هشتمین دوره ۱۰ روز با عکاسان در ادامه‌ی این نشست گفت: ۱۰ روز با عکاسان دو بار تغییر ماهوی داشته است، در دوره‌ی سوم و دوره‌ی هشتم با تغییرات زیادی در ۱۰ روز با عکاسان مواجه بودیم. دوره‌ی یک و دو با آنچه در پنج دوره‌ی بعدی گذشت کاملاً متفاوت بود. نگاه هیأت‌مدیره انجمن در سال ۹۳ و سومین دوره‌ی رویداد به این شکل بود که با همکاری انجمن‌های تخصصی فضایی را برای جامعه‌ی هدف انجمن شکل دهد که این فضا بستری برای نمایش آثار انجمن‌های دیگر باشد. سال ۹۸ نیز تغییر ماهوی رخ داده اما هدف کمیته‌ی نمایشگاه‌ها که رفتن به سمت نمایشگاه‌های ایده‌محور است در دوره‌ی نهم قابل مشاهده است. دوره‌ی هشتم درواقع برای فضاسنجی و بررسی امکانات و راهکارها است.

زنده‌روح ادامه داد: وقتی به سوی ایده‌محوری و کیوریتوری می‌رویم و نگاه ما این است که تمام عکاسان ایران و فعالان این رشته را در نظر بگیریم، نیازمند زمان طولانی هستیم که با فراخوانی وسیع، همه‌ی افراد جذب شوند. امیدواریم با برگزاری انتخابات انجمن، در پایان دوره‌ی هشتم این رویداد، دبیر دوره‌ی نهم معرفی شود زیرا برنامه‌های ایده‌محور نیازمند صرف وقت زیاد است.

زنده‌روح با قدردانی پنج دوره همکاری انجمن‌های تخصصی با ۱۰ روز با عکاسان گفت: در این دوره نیز ما هیچ فاصله‌ای از سایر انجمن‌ها نگرفتیم و هنوز به همکاری آنها نیاز داریم تا پروژه‌ی موردنظر را پیش ببریم. در این دوره بعضی برنامه‌ها را حذف و به بخش‌های دیگری منتقل کردیم و قصد داشتیم این فضا را ایجاد کنیم که هنرمندان به شکل رودررو درباره‌ی پروژه فعلی خود و برنامه‌های آینده‌شان صحبت کنند. اما از سال آینده با توجه به این که فرصت کافی وجود دارد، تمام عکاسان ایران می‌توانند پروژه‌های خود را در طول سال برای کمیته‌ی برگزاری رویداد ارسال کنند و قطعاً از دوره‌ی نهم شاهد عدالت‌محوری خواهیم بود.