کتاب «دانشنامه عکاسی فوکال» به ویراستاری مایکل آر. پرس و ترجمه‌ی حامد زمانی گندمانی و علیرضا فاتحی بروجنی از سوی انتشارات کتاب پرگار منتشر شد.

ساختار این کتاب به‌ قصد فراهم‌نمودن منبعی مجمل و جامع جهت به‌اشتراک‌گذاشتن گستره‌ی عکاسی فراهم آمده است. محتوای کتاب به‌صورت داستانی نوشته شده تا موضوعات هم از دیدگاهی نظری بررسی شوند و هم از دیدگاهی عملی. همچنین برخلاف دانشنامه‌های متعارف، در این کتاب موضوعات بر اساس بن‌مایه مرتب شده‌اند و نه حروف الفبا تا منبعی متفاوت در عصر الکترونیک در دست علاقه‌مندان به عکاسی قرار بگیرد.

مایکل پرس، سرویراستار «دانشنامه عکاسی فوکال» در معرفی این کتاب نوشته است: «ویراست اول دانشنامه عکاسی فوکال در سال ۱۹۵۶ منتشر شد، زمانی‌که نوآوری‌ها در زمینه‌ی فناوری‌ هالید نقره، ابزارآلات و فنون عکاسی به‌نحوی تصاعدی درحال‌رشد بودند. مطالعه‌ی مقدمه‌ی ویراست اول که توسط مؤلف مجارستانی، آندورکرازنا-کراز، نخستین رئیس انجمن ویراستاران این دانشنامه، انتشار یافت این فرصت جذاب را فراهم کرد که دست به این مقایسه بزنم که فناوری‌ تصویرپردازی از آن زمان تابه‌حال به چه میزان تغییر کرده است. […] سبک نوشتاریِ پژوهشی‌ای که جهت نگارش این کتاب اتخاذ شده بدین‌خاطر بوده که کاربران دریابند چگونه یک موضوع به‌نحوی گسترده تعریف شده است و بدین‌طریق این امکان فراهم شود که کاربران از منابع اینترنتی که هنوزهم درحال‌گسترش هستند به‌عنوان منابعی مکمل استفاده کنند. به‌علاوه، استفاده از عکس‌ها در این نسخه تمامیتی را موجب شده که نسخه‌های پیشین توان ایجاد آن را نداشتند.»

علاقه‌مندان هم‌اکنون می‌توانند کتاب «دانشنامه عکاسی فوکال» را که در ۵۶۸ صفحه با تیراژ ۷۵۰ نسخه به چاپ رسیده است، از فروشگاه آنلاین کتاب عکاسی خریداری کرده و در سراسر کشور تحویل بگیرند.