نمایشگاهی از عکس‌های ۳۵ میلی‌متری آندره کرتس که ماحاصل پژوهشی جدید روی آثار این عکاس است، زیر عنوان «آندره کرتس: پرسه‌زنی در عکس» (André Kertész: Marcher dans l’image) از ۲۲ نوامبر ۲۰۱۹ (۱ آذر ۱۳۹۸) در خانه‌ی عکاسی روبر دوانو (Maison de la Photographie Robert Doisneau) میزبان علاقه‌مندان به عکاسی است.

آندره کِرْتِس (André Kertész) (1894 – ۱۹۸۵) از مهمترین عکاسان سده‌ی بیستم است. نگاه خاص او در عکاسی راه جدیدی را پیش‌روی عکاسان قرار داد و به‌طرز قابل توجهی در توسعه‌ی زیبایی‌شناختی و حرفه‌ای این رسانه نقش داشت.

با آن که کارهای به‌جامانده از این عکاس تاکنون موضوع مطالعات بسیاری بوده‌اند، اما عکاسی او با قطع ۳۵ میلی‌متری (۲۴×۳۶) تابه‌امروز در هاله‌ای از ابهام قرار داشته است. این در حالی است که به‌گفته‌ی جان سارکفسکی (کیوریتر موزه‌ی هنرهای مدرن نیویورک از ۱۹۶۲ تا ۱۹۹۱) «شاید آندره کرتس بیش از هر عکاس دیگری زیبایی‌شناسی خاص دوربین‌های کوچک دستی را فهمیده و آن را نشان داده است.»

کرتس از سال ۱۹۳۰ یک دوربین لایکا داشت. او با استفاده از این دوربین و عکاسی در خیابان‌های پاریس، حواشی شهر و جاده‌های روستایی، پیشگام شکلی از عکاسی شد که راه را برای بسیاری از عکاسان هموار می‌کرد: پرسه‌زنی عکاس. «چند قدم با آن برمی‌داشتم و عکس می‌گرفتم.»

پژوهشی جدید و انتشارنیافته روی نگاتیوهای اصل نگهداری‌شده در Médiathèque de l’Architecture et du Patrimoine، برای نخستین بار این امکان را فراهم کرده که ترتیب زمانی عکس‌های گرفته‌شده‌ی این عکاس با دوربین لایکا طی سال‌های ۱۹۳۰ تا ۱۹۳۶ بازسازی شود. حاصل این پژوهش، در نمایشگاه «آندره کرتس: پرسه‌زنی در عکس» به کیوریتری Cédric de Veigy در خانه‌ی عکاسی روبر دوانو به نمایش درآمده است، به‌همراه انتشار کتابی با همین عنوان که با عکس‌های کرتس ما را به بازگشت به این دوران و همراه شدن با گام‌های کرتس فرامی‌خواند.

نمایشگاه عکس‌های کرتس تا ۹ فوریه ۲۰۲۰ (۲۰ بهمن ۱۳۹۸) در خانه‌ی عکاسی روبر دوانو دایر است.

نقشه‌ی گالری