عکس نگاتیوِ بهمن جلالی، با تشکر از رعنا جوادی

نمایشگاه انفرادی همایون سی‌ریزی با عنوان «سی‌ویک سال، یک روز کم» به‌بهانه‌ی دهمین سالگرد درگذشت بهمن جلالی چهارشنبه ۲۵ دی‌ماه ۱۳۹۸ در گالری آگ گشایش می‌یابد.

همایون سی‌ریزی در معرفی این نمایشگاه آورده است:

در۲۴‌ام دی‌ماه ۱۳۵۰، ساختمان شهیاد آریامهر برای بازدید عمومی افتتاح می‌شود. در ۲۵ام دی‌ماه ۱۳۸۸، جامعه‌ی هنری ایران به سوگ بهمن جلالی می‌نشیند و در ۲۶‌ام دی‌ماه ۱۳۵۷، محمدرضا شاه پهلوی از ایران می‌گریزد. آن چه این سه روز پی‌در‌پی در سه دهه‌ی متوالی از تاریخ پرتلاطم معاصر ایران را به هم پیوند می‌زند، عکسی از بهمن جلالی است که خود بعد از سی‌و‌یک سال ولی یک روز کمتر از عکاسی آن درگذشت. 

بهمن جلالی را ۱۳ سال پیش و همان یک بار بیشتر ندیدم. او بی دریغ عکس‌های دیده‌نشده‌اش از جنگ تحمیلی را به من سپرد تا بتوانم اثری با عنوان « نمایشگاه عکس‌‌های جنگ احتمالی» را در شماره ۱۳ ونک برگزار کنم. اکنون که ۱۳ سال از آخرین نمایشگاه انفرادی‌ام در شماره ۱۳ ونک می‌گذرد، هنوز هم خاطره‌ی بهمن جلالی برایم زنده است و هم احتمال «جنگی احتمالی» همچنان در میان. 

نمایشگاه «سی‌و‌یک سال، یک روز کم» یادبودی برای دهمین سالگرد درگذشت بهمن جلالی و نیز تاریخ‌نگاری تسخیر یادمان قدرت توسط مردمان است و البته نخستین حضور در گالری آگ که مرا مفتخر به میزبانی این نمایشگاه کرده است.

نمایشگاه همایون سی‌ریزی در گالری آگ تا جمعه ۴ بهمن‌ماه ۱۳۹۸ برقرار است.

نشانی: تهران، خیابان ولیعصر، بالاتر از چهارراه پاک‌وی، خیابان پسیان، شماره ۳، زنگ چپ
ساعات بازدید: ۱۲ تا ۱۹ (افتتاحیه: ۱۲ تا ۲۱)

برای مطالعه‌ی بیشتر درباره‌ی بهمن جلالی، رجوع کنید به سالشمار زندگی بهمن جلالی و بهمن جلالی؛ برگ زرین دیگری ورق خورد. تازه‌ترین کتاب عکس بهمن جلالی را می‌توانید از اینجا تهیه کنید.