به‌مناسبت سالروز قتل امیرکبیر، با موضوع بیان دغدغه‌ها و مطالبات مردم ایران در روز سه‌شنبه ۱ بهمن‌ماه ۱۳۹۸ گشایش می‌یابد.

نمایشگاه «عکسی برای امیر» با موضوع بیان دغدغه‌ها و مطالبات مردم ایران در روز سه‌شنبه ۱ بهمن‌ماه ۱۳۹۸ در سالن دوران موزه‌ی ملی ایران گشایش می‌یابد.

در پی یک فراخوان عمومی برای رویداد «عکسی برای امیر» در اینستاگرام ایراسوگرافی (۵ تا ۱۴ دی‌ماه ۱۳۹۸) از عکاسان خواسته شد با موضوع بیان دغدغه‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی با دیدی هنرمندانه به بیان این موضوعات بپردازند. «عکسی برای امیر» رویدادی است که در آن فرد از نگاه خودش منطبق با درکی که از شرایط کنونی دارد، تصویری را ثبت می‌کند که قرار است بخشی و تنها قسمتی از تجربه‌ی تاریخی او را نمایندگی کند.

امیر، امیرِکبیر، سمبلی برای اقدامات اصلاحی مؤثر در تاریخ این سرزمین، به‌عنوان یک شخصیت کلیدی غایب از گذشته‌ای دور، در ساحتی نمادین بیننده‌ی این تصاویر خواهد بود. در حقیقت، این عکس‌ها و تصاویر می‌توانند در حکم شکایتی خرد در نظر گرفته شوند که صدای مردم را در این زمان و مکان خاص پوشش می‌دهند.

این شکایت‌ها که در یک چارچوب بصری بدون توضیح و تفسیر خاصی بیان می‌شوند، هر کدام گوشه‌هایی از یک پازل جمعی را کامل کرده و هر یک ابعاد گوناگونی از اوضاع کنونی را نمایش می‌دهند. شکایتی همه‌جانبه با زوایای دید متنوع، سبب می‌شود تا گنجینه‌ی غنی و عظیمی از ادراکات مختلف اجتماعی به دست بیاید.

هدف این پروژه به تصویر کشیدن زیست روزمره‌ی مردم توسط خودشان است با زاویه‌ی دیدی که از دل شرایط اجتماعی جامعه بیرون می‌آید، هدفی که در نهایت یک تصویر کلی و تا حد زیادی جامع را از وضعیت کنونی ارائه می‌کند.

این رویداد با حمایت معاونت فناوری و کاربردی‌سازی پژوهشکده میراث فرهنگی و با همکاری نزدیک دانشگاه تهران، پژوهشکده‌ی میراث فرهنگی، موزه‌ی ملی ایران و مجموعه‌ی ایراسوگرافی (پلتفرم جامع عکاسی) برگزار شده است.

داوران این رویداد متشکل از مهدی وثوق‌نیا، دکتر سید احمد بهشاد محیط طباطبایی و رضا معطریان، از طرف پژوهشگاه میراث فرهنگی و توسط خود مجموعه‌ی ایراسوگرافی انتخاب شده و یک تیم انتخاب ۳ نفره از اساتید جامعه‌شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران (دکتر سارا شریعتی، دکتر ناصر فکوهی و دکتر بیچرانلو) در انتخاب اولیه‌ی عکس‌ها به داوران کمک کرده‌اند. در نهایت از بین حدود ۶۰۰ عکس دریافتی تعداد ۳۲ عکس به نمایشگاه راه یافته و ۳ نفر به‌عنوان نفرات اول، دوم و سوم انتخاب شده‌اند.

جایزه‌ی نفر اول این رقابت مبلغ پانزده میلیون ریال، نفر دوم ده میلیون ریال و نفر سوم پنج میلیون ریال بوده است.

اسامی راه‌یافته به نمایشگاه از این قرار است:
آفاق رضایی، حامد وکیلی، عبدالرضا شیبانی، امیر علیمی، حدیث فقیری، عرفان سامان‌فر، امیرحسین کمالی، حسین یزدان‌فر، علی فرجیان، بهرام بیات، داوود ایزدپناه، علیرضا شهنازی، بهناز شهیار، رضا زنگنه، فرشید اشکر، پژمان مولایی، رضا معین‌پور، مهزیار مهدی‌پور، پیمان حمیدی‌پور، ساسان جوادنیا، نسیم رزم‌آذر، پیمان رنجبر، سعید قوی‌دل، نوا جمشیدی، حامد راستی، سمیرا غفاریان قالیباف، نوید ایزدی، هادی دهقان‌پور

نمایشگاه حاصل این رویداد در سالن دوران موزه‌ی ملی ایران تا ۳ بهمن‌ماه ۱۳۹۸ دایر است.

نشانی: تهران، خیابان سی تیر، موزه ملی ایران، سالن دوران
ساعات بازدید: ۱۰ تا ۱۷ (افتتاحیه: ۱۰ صبح)