کنت جزفسن. شیکاگو، ۱۹۷۲

آثار عکس‌بنیان هنرمند شناخته‌شده کنت جزفسن طی سال‌های ۱۹۶۰ تا ۱۹۸۰، از ۳۰ ژانویه ۲۰۲۰ (۱۰ بهمن ۱۳۹۸) در گیترمن گالری نیویورک به نمایش در آمده است.

کنت جزفسن در آثار خود رابطه‌ی عکس و ابژه، حقیقت و وهم عکس، زمان، پرسپکتیو و تاریخ خودِ عکاسی را کاویده است. او ادراک ما را زیر سؤال برده و با طبع شوخی که کارهایش را قابل‌فهم و شاخص می‌کند، از ما دعوت کرده تا نقطه‌ی دیدها و پرسپکتیوهای متفاوتی را ببینیم. جزفسن طی دوران کاری‌اش عکس درون عکس آورده و با کاربرد تکنیک‌های گوناگون آثاری متفاوت شکل داده است.

این نمایشگاه حاصل گردآوری آثار عکس‌بنیانی است که از نگاتیوها به دست آمده‌اند و نیز آنهایی که مستقیماً روی کاغذ درون دوربین نوردهی شده‌اند؛ عکس‌هایی از تصویر درون تصویر؛ منتاژهایی از فیلم سوپر ۸؛ فتوگرام؛ کلاژهایی از عکس‌ها و کارت پستال‌هایی از یک مکان اما در زمان‌های مختلف؛ خودنگاره‌هایی با سایه و خودنگاره‌هایی از اتاق عکس.

کنت جزفسن (Kenneth Josephson) متولد ۱۹۳۲ در دیتریت آمریکا است. او از دوازده سالگی به عکاسی علاقه‌مند شد و پس از تعلیم عکاسی در مؤسسه‌ی فناوری راچستر در سال ۱۹۵۳ به ارتش پیوست. او در ارتش چندین ماه را در آلمان به عکاسی هوایی شناسایی پرداخت. پس از دوران خدمت، او به مؤسسه‌ی فناوری راچستر بازگشت و با برنامه‌ی جدید این مؤسسه زیر نظر عکاس و معلم سرشناس ماینر وایت و بُمانْت نیوهال، مدرک کارشناسی هنر خود را دریافت کرد.

جزفسن در سال ۱۹۵۸ تحصیلات تکمیلی‌اش در مؤسسه‌ی طراحی شیکاگو را آغاز کرد و زیر نظر دو معلم سرشناس این مؤسسه هری کلاهان و ارن سیسکایند تعلیم دید. او پس از فارغ‌التحصیلی در سال ۱۹۶۰، تدریسش را در دانشکده‌ی مؤسسه‌ی هنر شیکاگو آغاز کرد و برای قریب به چهل سال این کار را ادامه داد.

او در سال ۱۹۶۳ از اعضاء مؤسس انجمن آموزش عکاسی شد و در سال ۱۹۶۴ اثرش در نمایشگاه جان سارکفسکی زیر عنوان «چشم عکاس» به نمایش درآمد. این نمایشگاه از سال ۱۹۶۴ تا ۱۹۷۲ در چهل مکان مختلف به نمایش گذاشته شد. نخستین مرور آثار او در موزه در سال ۱۹۹۹ – ۲۰۰۰ در مؤسسه‌ی هنر شیکاگو و موزه‌ی ویتنی رخ داد. آثار او اکنون در مجموعه‌های پرشماری در نقاط مختلف جهان نگهداری می‌شوند.

نمایشگاه آثار کنت جزفسن در گیترمن گالری نیویورک تا ۴ آوریل ۲۰۲۰ (۱۶ فروردین ۱۳۹۹) برقرار است.

نقشه‌ی گالری

کنت جزفسن. ایلینُی، ۱۹۷۰

کنت جزفسن. گرند کنین، آریزنا، ۱۹۷۰

کنت جزفسن. ایلینُی، ۱۹۷۱

کنت جزفسن. شیکاگو، ۱۹۷۳

کنت جزفسن. وایُمینگ، ۱۹۷۱

کنت جزفسن. شیکاگو، ۱۹۸۰

کنت جزفسن. شیکاگو، ۱۹۶۹/۲۰۱۲

کنت جزفسن. متیو، ۱۹۶۳

کنت جزفسن. متیو، ۱۹۶۵

کنت جزفسن. Polapan، ۱۹۷۰

کنت جزفسن. بدون عنوان، اوایل دهه‌ی ۱۹۶۰