گالری «روشنخانه» به‌عنوان یک گالری تخصصی در زمینه‌ی عکاسی، از روز ۱۸ بهمن‌ماه ۱۳۹۸ و با برپایی نمایشگاه «زیبایی‌شناسی شکست» آغاز به کار می‌کند.

«زیبایی‌شناسی شکست» عنوان اولین نمایشگاه انفرادی علیرضا سمیعی است که حاصل بهره‌‌گیری هنرمند از دو رسانه‌ی عکاسی و ویدئو و تلفیق آن‌ها با فناوری‌های ذخیره‌سازی و نمایش تصاویر متحرک و ثابت دیجیتال است. در نتیجه‌ی این تلفیق، سمیعی آثاری پدید آورده است که سؤالاتی را در خصوص ماهیت عکاسی دیجیتال به ذهن متبادر می‌کنند. فارغ از مباحث تکنیکی و ملاحظات فنی، او با دست‌مایه قرار دادنِ تصاویر تاریخی و مکان‌های شناخته‌شده‌ی شهری تهران از جمله ساختمان پلاسکو، تلاش می‌کند تا مفاهیمی چون حافظه‌ی جمعی، خاطره و تاریخ را با هم پیوند بزند.

در بخشی از بیانیه‌ی هنرمند می‌خوانیم: «تصاویر تاریخی مجموعه‌ی حاضر حاصل تأمل در باب رابطه‌ی حافظه و زمان است؛ این که حافظه از حال به گذشته بازنمی‌گردد بلکه بالعکس، به خاطر آوردن تصاویر در میان‌بری مابین احساس بلاواسطه و ادراک بالقوه‌ی ذخیره شده از گذشته اتفاق می‌افتد.»

علیرضا سمیعی، دانش‌آموخته‌ی مقطع کارشناسی عکاسی از دانشگاه تهران است و آثار او پیشتر در نمایشگاه‌های جمعی به نمایش درآمده است.

لازم به توضیح است که گالری روشنخانه به‌عنوان فضایی در جهت نمایش آثار عکاسان خصوصاً عکاسان جوان، بر نمایش آثار عکاسی و پروژه‌های عکس‌بنیان تمرکز دارد. مجموعه‌ی روشنخانه از نمایش آثار عکاسی از هر گرایش و ژانری به شرط وجود نگاهی منسجم و رویکردی نو، استقبال می‌کند و می‌کوشد علاوه بر نمایش آثار عکاسی، فضایی برای بحث، نقد و گفت‌وگو پیرامون آثار عکاسان و عکاسی فراهم آورد.

نمایشگاه «زیبایی‌شناسی شکست» در روز ۱۸ بهمن‌ماه ۱۳۹۸ افتتاح شده و تا تاریخ ۲ اسفند ۱۳۹۸ ادامه خواهد داشت.

نشانی: تهران، خیابان انقلاب، جمالزاده جنوبی، خیابان کلهر، بین استاد بهزاد (کاوه) و زارع، پلاک ۶۹، گالری روشنخانه
شماره تماس: ۰۲۱۶۶۹۳۸۴۵۵
ساعات بازدید: ۱۶ تا ۲۰
گالری شنبه‌ها تعطیل است.
وبسایت گالری روشنخانه
صفحه اینستاگرام گالری روشنخانه