جدیدترین نمایشگاه عکس‌های سباستیائو سالگادو (Sebastião Salgado) (تلفظ اصلی اسم کوچک او: سواشتیاوْن) با عنوان «سباستیائو سالگادو: طلا» در گالری بن تاشن از ۷ فوریه ۲۰۲۰ (۱۸ بهمن ۱۳۹۸) برای نخستین بار در آلمان میزبان علاقه‌مندان است.

در این نمایشگاه عکس‌هایی از یکی از شناخته‌شده‌ترین مجموعه‌های سالگادو با عنوان «طلا» (۱۹۸۶) به نمایش درخواهند آمد.

سالگادو در معرفی این مجموعه آورده است:

«آن معدن طلای عظیم، سرا پلادا، دقیقاً روبه‌رویم بود. وقتی به لبه‌ی آن چاله‌ی عظیم رسیدم، مو به تنم سیخ شد. هیچ‌گاه چنین موقعیتی را تجربه نکرده بودم. لحظه‌ای تاریخ بشریت پیش چشمانم گشوده شد. ساختن اهرام ثلاثه، برج بابل، معادن کینگ سالامن. صدای هیچ ماشینی نمی‌آمد. تنها چیزی که می‌شنیدید صدای پچ‌پچ ۵۰ هزار انسان در یک چاله‌ی عظیم بود…»

سباستیائو سالگادو خبرنگار و اقتصاددان، با عکس‌هایش در این پروژه بهره‌کشی از زمین و کارگران را نشان داده و برای همیشه یادمانی از کارگران سرا پلادا به جای گذاشته است. او افزون بر نمایش خیل عظیم جمعیت چشمگیر کارگران مشغول به کار در معدن سرا پلادا، با دوربینش به کارگران نزدیک‌تر شده تا تقلا، احساسات و درگیری‌هایی که آن بین رخ می‌دهند را به تصویر بکشد.

سالگادو داستان شخصی تعدادی از این کارگران را در مصاحبه‌های فیلمی که ویم وندرز (Wim Wenders) درباره‌ی او ساخته، و نیز در خودزیست‌نامه‌اش بازگو کرده است. همچنین کتابی از این مجموعه‌عکس‌ها با عنوان «طلا» از سوی انتشارات تاشن منتشر شده است.

نمایشگاه عکس‌های سباستیائو سالگادو در گالری بن تاشن در شهر کلن آلمان تا ۹ می ۲۰۲۰ (۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹) برقرار است.

نقشه‌ی گالری

برای مطالعه‌ی مجموعه عکس‌های مهاجرتِ سالگادو، رجوع کنید به مقاله‌ی «نگاهی به مجموعه عکس‌های مهاجرتِ سباستیائو سالگادو».

Source :