درتیا لانگ. مادر مهاجر، ۱۹۳۶

از نهم فوریه ۲۰۲۰ نمایشگاهی از آثار عکاس مستند شناخته‌شده درتیا لانگ (Dorothea Lange) در موزه هنر مدرن نیویورک برگزار شده که با نمایش بخش‌های مختلف دوران کاری این عکاس، آثار او را به‌طرز جامعی مرور کرده و به اهمیت واژه‌ها در کارهای او می‌پردازد.

لانگ (۱۸۹۵ – ۱۹۶۵) در اواخر عمرش گفته بود که «تمامی عکس‌ها—نه فقط آنهایی که اصطلاحاً «مستند» هستند—…می‌توانند با واژه‌ها تقویت شوند.» لانگ به‌عنوان مشاهده‌گری اجتماعی، توجه بالایی به شرایط انسانی داشت و داستان‌هایی از زندگی روزمره از طریق عکس‌ها و کلام سوژه‌هایش روایت کرد.

نمایشگاه «درتیا لانگ: واژه‌ها و عکس‌ها» (Dorothea Lange: Words & Pictures) نخستین نمایشگاه انفرادی از آثار لانگ در موزه هنر مدرن نیویورک در ۵۰ سال اخیر است. در این نمایشگاه آثار نمادین لانگ در کنار عکس‌های کمتردیده‌شده‌ی او—از عکاسی خیابانی او در دوران اولیه‌ی کاری‌اش تا پروژه‌هایی درباره‌ی اصلاح عدالت کیفری—گرد هم آمده‌اند. رابطه‌ی درهم‌تنیده‌ی این آثار با واژه‌ها، نشان‌گر علاقه‌ی لانگ به قدرت هنر در انتقال آگاهی عمومی و ایجاد رابطه با روایت‌های صمیمی در جهان است.

لانگ در کتاب عکس برجسته‌اش هجرت آمریکایی (۱۹۳۹)—که تمرکز اصلی این نمایشگاه بر این کتاب است—با تلفیق واژه‌ها و عکس‌ها در صدد نشان دادن تأثیرات انسانی مهاجرت ناشی از پدیده‌ی غبارستان (Dust Bowl) است. در این کتاب یادداشت‌های صحرایی، ترانه‌های محلی، بریده‌ی جراید و مشاهدات جامعه‌شناسان معاصر با هم تلفیق شده‌اند. این متون همراه شده‌اند با نقل‌قول‌های اول‌شخص از کشاورزان استیجاری، خانواده‌های آواره و کارگران مهاجرِ درون عکس‌ها.

این نمایشگاه با عرضه‌ی آثار لانگ با بسترهای گوناگون‌شان—کتاب عکس، گزارش‌های دولتی دوران رکود، روزنامه‌ها، مجلات، اشعار—در کنار صداهایی از هنرمندان، نویسندگان و متفکران معاصر، درک بیشتری از حرفه‌ی لانگ ایجاد کرده و ابزار جدیدی برای بررسی واژه‌ها و تصاویر در دوران معاصر به دست خواهد داد.

نمایشگاه «درتیا لانگ: واژه‌ها و عکس‌ها» در موزه هنر مدرن نیویورک تا ۹ می ۲۰۲۰ (۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹) ادامه دارد.

نقشه‌ی موزه

Source :