جدیدترین کتاب عکس عکاس مشهور هالیوود فیروز زاهدی با عنوان به من نگاه کن (Look at Me) از سوی انتشارات Pointed Leaf Press منتشر شد.

از عکاسی برای مجلات ونتی‌فِر، گلَمر، این‌استایل، جی‌کیو و انترتینمنت ویکلی تا پوسترهای نمادین فیلم‌هایی چون Pulp Fiction، Edward Scissorhands و Addams Family، فیروز زاهدی برای بیش از ۳۵ سال بزرگترین ستاره‌های هالیوود را عکاسی کرده است.

عکس‌های زاهدی در کتاب جدید او با متن‌های کوتاهی همراه شده‌اند که توضیح می‌دهند هر عکس چطور ساخته شده. همچنین، در این کتاب عکس‌هایی قرار گرفته که تا کنون هرگز دیده نشده‌اند به‌اضافه‌ی عکس‌هایی از پشت صحنه و نوشته‌هایی از سوژه‌های قدردان او.

کتاب به من نگاه کن بزرگداشتی است از عصر طلایی سلبریتی‌هایی که از میان لنز دوربین یکی از چیره‌دست‌ترین عکاسان هالیوود به تصویر کشیده شده‌اند.

درباره فیروز زاهدی

فیروز زاهدی متولد سال ۱۳۲۸ در تهران است. او پس از مدت کوتاهی کار به‌عنوان دیپلمات، در دانشکده هنر Corcoran در واشینگتن آمریکا ثبت نام کرد و در سال ۱۹۷۶ با دریافت مدرکی در رشته ارتباط تصویری از آنجا فارغ‌التحصیل شد. زاهدی وقتی هنوز در دانشکده هنر حضور داشت کار به‌عنوان عکاس برای مجله‌ی اینترویو (Interview) که اندی وارهل مؤسس آن بود را آغاز کرد.

او سپس با الیزابت تیلور، مربی و دوستش، در سال ۱۹۷۸ به هالیوود آمد و به‌عنوان عکاس شخصی او سر صحنه‌ی فیلم مشغول به کار شد. زاهدی در لس‌آنجلس باقی ماند و در آنجا کسب‌وکار موفقی راه انداخت که با همکاری‌اش با مجله ونتی‌فر در سال ۱۹۹۰ به نقطه‌ی اوج خود رسید.

زاهدی پرتره‌هایش از مشاهیر و سلبریتی‌ها و نیز عکس‌های فاین‌آرت خود را در گالری‌های مختلفی در لس‌آنجلس، نیویورک، لندن، دبی و بازل به نمایش گذاشته است. عکس‌های او عضوی دائمی از مجموعه‌ی نهادهایی مثل موزه‌ی هنر لس‌آنجلس کانتی و موزه‌ی نُرتون در فلوریدا هستند. عکس‌های حاصل از دوستی ۳۵ ساله‌ی این عکاس با الیزابت تیلور در قالب کتابی زیر عنوان الیزابت من در سال ۲۰۱۶ و کتاب شهر فرشتگان که شامل عکس‌هایی از خانه‌های مهم از نظر معماری در لس‌آنجلس است، در سال ۲۰۱۸ منتشر شده‌اند.

بت میدلر، خواننده، آهنگساز و بازیگر معروف آمریکایی درباره‌ی زاهدی نوشته است: «عاشق کار کردن با فیروز هستم! او را سر صحنه‌ی فیلم For the Boys دیدم و آن وقتی بود که هر دومان بچه بودیم. از آن موقع عکس‌های زیادی گرفته‌ایم. او برخی از مسرت‌بخش‌ترین و نمادین‌ترین عکس‌های مرا گرفته.»

تعدادی از عکس‌های فیروز زاهدی:

وبسایت فیروز زاهدی