نمایشگاه عکس‌های سارا ساسانی با عنوان «روز-مرگی» از روز جمعه ١۴ شهریورماه ١٣٩٩ در گالری راه ابریشم گشایش می‌یابد.

در این نمایشگاه ٢۵ فریم عکس رنگی در ابعاد مختلف به نمایش در می‌آید. همچنین ویدئویی مبتنی بر روایت‌هایی مستند از روزمرگی زنان در این نمایشگاه ارائه می‌شود.

در بخشی از بیانیه‌ی این نمایشگاه آمده است: «واژگان زیادی در زبان فارسی هستند که شبیه هم نوشته می‌شوند اما معانی متفاوتی دارند. من‌جمله دو واژه‌ی «روزْمرِّگی» و «روز-مرگی». از قضا این دو واژه در این روزهای در ایران، علاوه بر شکل واحد، معانی نزدیک به هم نیز یافته‌اند. مجموعه‌اى از شرایط، بخش عمده‌ای از زنان کشور را به روز-مرگی یعنی هر روز مردن وا داشته است. آنها روزها را سپری می‌کنند و بدون این‌که منتظر آینده‌ای بهتر باشند، هر روز در خود و روزانه‌هایشان دفن می‌شوند…»

دکتر اِشا صدر، هنرمند بینارشته‌ای در یادداشتی بر این نمایشگاه به جامعه مدرن امروز و دغدغه‌های هنرمند نسبت به جامعه‌ی زنان اشاره می‌کند: «ساختار تکنولوژی، هجوم اطلاعات و زندگی قراردادی ما را مجاب کرده است که زیستن چیزی جز باور کردن این قراردادها نیست. همین قراردادهایی که به نفع هر نوع قدرتی در این چرخه پیش می‌رود و زیستن را به امری دشوار بدل می‌کند. چرا که دیگر زیستن برای هر کسی خاصیت منحصربه‌فرد بودنش را از دست می‌دهد و بدل می‌شود به راه رفتن روی خط باریکی میان حقیقت و مجاز، امید و ناامیدی، مرگ و زندگی.

در زندگی دستکاری‌شده‌ی امروز که تصاویر می‌توانند به‌راحتی از یک واقعیت ابعاد غیرقابل‌جبرانی بسازند، سارا ساسانی سعی کرده با دستکاری واقعیت، حقیقت موجود در زیر پوست جامعه را به تصویر بکشد؛ تاریک با رنگ‌های روشن، مرگ در عین زندگی.

او همچون مجموعه‌های پیشینش «ویرانی» (۱۳۹۵)، «زنمردگی» (۱۳۹۶)‌ و «ما بسیار دیر دیده شده‌ایم» (۱۳۹۸)، روایتگر داستان زنانی است که در تقلایی کُند برای یافتن مدرنیته از سنت‌های زنان خاورمیانه، می‌خواهند از مرز کلیشه‌های رایج زنانه بگذرند اما ایستاده دفن می‌شوند.

هنرمند در مجموعه عکس‌های «روز-مرگی» در پی امیدی از دست رفته است که معنای زیستن را از انسان/زن امروز صلب کرده‌ و او را در کلیشه‌های ملزوم زندگی غرق کرده است—رنج مستتر در مردن یا رنج مستتر در زیستن—آنجا که هوا ذات زندگی‌بخشی‌اش را از دست می‌دهد، آب به مسأله‌ی حیات بدل می‌شود، پول در پی حفظ هیچ چرخه‌ی اقتصادی‌ای نیست و تنها خاک می‌ماند—خاک پذیرنده—، و به نظر می‌رسد این مجموعه مواجهه‌ای است از یک پرسش تاریخی که «آیا زندگی معنادار است؟»

سارا ساسانی متولد سال ۱۳۶۴ در تهران، فارغ‌التحصیل پژوهش هنر و جامعه‌شناسی است. او بیش از ١٧ سال در زمینه عکاسی سابقه دارد و علاوه بر برگزاری چهار نمایشگاه انفرادی در بیش از پنجاه نمایشگاه و فستیوال گروهی در داخل ایران و کشورهایی چون اتریش، فرانسه، امریکا، ایتالیا، بلژیک گرجستان و آلمان شرکت کرده و موفق به کسب سه رتبه نخست در جشنواره‌های معتبر داخلی شده است.

نمایشگاه «روز-مرگی» در گالری راه ابریشم تا ٣٠ شهریور ۱۳۹۹ برای بازدید علاقه‌مندان دایر است.

نشانی: تهران، بلوار کشاورز، بین خیابان قدس و وصال شیرازی، ساختمان  تکنوآجر، پلاک ٢١٠، طبقه چهار، گالری راه ابریشم – نقشه
ساعات بازدید: ساعت ۱۶ تا ۲۰
گالری دوشنبه‌ها تعطیل است.