بخش دوم نمایشگاه عکس‌های محمد صیاد با عنوان «عکس از م. صیاد» جمعه ۲۱ شهریور در مرکز نبشی گشایش می‌یابد.

بخش اول این رویداد به نمایش عکس‌های انقلاب و پیامدهای آن پرداخت و اکنون بخش دوم با موضوع جنگ هشت ساله‌ی ایران و عراق با عزیمت از تهران به دل شهرها و خط مقدم ادامه می‌یابد.

این نمایش به ارائه‌­ی چند­ صد عکس با توضیح ضمیمه‌شده به تصویر می‌پردازد که آن سال‌ها برای ارائه و ارسال به خبرگزاری‌های س.پی. (کانادین‌­پرس) ثبت و آماده می‌شد. در کنار این شیوه‌ی نمایش، تعدادی عکس در ابعاد بزرگ­، لحظه‌های ناب و قابل تأمل این دوران را به تصویر کشیده‌اند. این سومین بخش از نمایش عکس‌های خبری محمد صیاد در مرکز نبشی پس از نمایش عکس­‌های انقلاب و آوارگان کرد عراقی (نقد این نمایشگاه را در اینجا بخوانید) است.

عکس‌های دوران جنگ از زندگی روزمره مردم ایران در هنگام جنگ آغاز می‌­شود و فضای جبهه و خط مقدم، ویرانی‌­ها، مقاومت خرمشهر و اهواز، بمباران­‌های شهری و لحظه‌­های حماسی و تراژیک را در بر می‌گیرد. بخشی از عکس‌ها جسورانه به ضمیر جنگ و خط مقدم و صحنه‌های بمباران شیمیایی غیرنظامیان می‌روند و بخش دیگر شانه‌به‌شانه‌ی مردم در میان صفوف آوارگان غیرنظامی و راهپیمایی‌های حامی رزمندگان حاضر می‌شوند. ویژگی‌ بارز این عکس‌ها، بازتاب وفادارانه‌ به واقعیت هر رویداد به‌دور از هر نگاه جانبدارانه و صحنه‌­پردازی‌­شده است؛ م. صیاد معتقد است عکاس خبری باید هر بار شاترش را با شرافت تمام بزند.

مرکز نبشی مطابق وعده‌­ی پیشین هم­زمان با بخش دوم این نمایشگاه از کتاب عکس‌­های محمد صیاد با عنوان «عکس از م. صیاد» رونمایی می‌­کند و همچنین نخستین فیلم مستندی را که از زندگی و آثار این عکاس خبری تهیه شده است، برای اولین ­بار نمایش خواهد داد.

این نمایشگاه تا ۲۵ مهر ۱۳۹۹ دایر خواهد بود.

نشانی: تهران، خیابان ویلا، نبش کوچه خسرو، پلاک ۵۱، مرکز نبشی
ساعات بازدید: ۱۲ تا ۲۰ (جمعه: ۱۶ تا ۲۰)
تلفن: ۰۲۱۸۸۹۱۲۲۱۲
مرکز نبشی روزهای شنبه تعطیل است.

درباره محمد صیاد

محمد صیادصبور (متولد ۱۳۲۶، بندرانزلی) یا «م. صیاد»—آن­‌گونه که پشت عکس­‌هایش مُهر می­‌زند—از پیشکسوتان عکاسی خبری در ایران است. از سال ۱۳۴۸ وارد کانون خبرنگاران شد و فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز کرد. در سال­‌های ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۷ با روزنامه‌ی آیندگان در بخش‌­های سیاسی، ورزشی و اجتماعی همکاری کرد و در آستانه‌­ی انقلاب، همکاری خود را با خبرگزاری آسوشیتدپرس آغاز کرد که تا سال ۱۳۸۰ ادامه یافت. صیاد از همان آغاز جنگ به‌صورت مستمر برای تهیه‌­ی عکس و ارسال آن به جبهه‌ها می‌رفت. عکس‌های مربوط به دوران انقلاب و جنگ محمد صیاد در کتاب­‌های مختلفی به چاپ رسیده است.

صیاد در سال ۱۳۵۹ به‌خاطر عکس‌های مربوط به شکست نیروهای دلتا در عملیات طبس موفق به دریافت جایزه‌­ای برای بهترین عکاس خبری خاورمیانه خبرگزاری ای.پی. (اسوشیتدپرس) شد. او در حال حاضر عضو انجمن عکاسان مطبوعات ایران است و در تهران زندگی و کار می‌کند.