بنیاد عکاسان خیابانی اولین کتاب خود با عنوان «عکاسان خیابانی: چرا عکاسی خیابانی؟» (Street Photographers: Why Street Photography?) را منتشر کرد.

این کتاب در کتابفروشی بوکا در شهر میلان رونمایی شد و هم‌اکنون در سراسر دنیا در دسترس و قابل خریداری است.

بنیاد عکاسان خیابانی توسط مسعود قرائی در سال ۱۳۹۷ تأسیس شده است. در معرفی این بنیاد آمده است: «ما در بنیاد عکاسان خیابانی با کمک حرفه‌ای‌ترین عکاسان و بهترین نویسندگان، تازه‌ترین و با کیفیت‌ترین مطالب مربوط به عکاسی خیابانی معاصر را در اختیار علاقه‌مندان به عکاسی خیابانی قرار می‌دهیم. هدف از ایجاد این بنیاد فراهم کردن شرایطی برای عکاسان خیابانی در سراسر دنیا است تا بتوانند با نمایش آثارشان شانس‌هایی جدید برای خود ایجاد کنند و درهای جدیدی را به روی خود باز کنند.

نگاه ما به عکاسی خیابانی نوآورانه و سرشار از خلاقیت است، همان طور که با مشاهده تاریخچه آثار عکاسان خیابانی درمی‌یابیم که آنها چگونه اصول و قواعد عکاسی کلاسیک را برهم می‌زدند. ما بر این باور هستیم که در این راه با فعالیت‌هایی نظیر انتشار کتاب، برگزاری نمایشگاه‌ها، مجلات آنلاین و مسابقات عکاسی می‌توانیم گامی مثبت برای عکاسان خیابانی برداریم که ا‌ین امر باعث پایه‌ریزی جهت ایجاد ارتباط بین عکاسان خیابانی سراسر دنیا و کشف دنیاهای ناشناخته آنها با یکدیگر می‌شود.»

بخشی از مقدمه کتاب نوشته مسعود قرائی

«از آنجایی که تعداد منابع معتبر برای عکاسی خیابانی علی‌رغم اشتیاق روبه‌رشد آن روبه‌افزایش نیست، ما با کمک بهترین عکاسان و صاحب‌نظران جهان، در تلاش هستیم تا چیزی فراتر از نسخه‌های آنلاین برای شما فراهم کنیم. بنابراین کتاب عکاسان خیابانی در سراسر جهان در دسترس خواهد بود. ما به‌عنوان یک تیم تلاش می‌کنیم تا با کیفیت‌ترین عکس‌ها، مقاله‌ها و داستان‌ها را ارائه دهیم و همچنین قصد داریم بستر و فرصتی هم برای عکاسان نوظهور و هم عکاسان باتجربه ایجاد کنیم تا آثار خود را به روشی مساعد ارائه دهند. به‌عنوان گام اول، در این کتاب به موضوع «چرا عکاسی خیابانی؟» می‌پردازیم. ما سعی کردیم به جنبه‌های عکاسی خیابانی از نظر عکاسان معاصر مطرح نگاهی بی‌اندازیم. با خواندن این نسخه، شما می‌توانید دلایل آن‌ها را برای ورود به عکاسی خیابانی درک کنید.»

محتوای کتاب

این کتاب در ۱۳۵ صفحه تمام‌گلاسه و رنگی و شامل سه بخش است که بخش اول این کتاب مقاله‌ای از ریچادر سندلر عکاس خیابانی اهل نیویورک به‌همراه عکس‌های وی است. در بخش دوم مصاحبه‌ای با مت استوارت عکاس اسبق آژانس عکس مگنوم را می‌خوانیم و همچنین منتخبی از بهترین عکس‌های او را می‌بینیم. بخش سوم این کتاب نیز حاوی عکس‌های ۵۱ عکاس خیابانی مطرح معاصر است به‌همراه توضیحات آنها در پاسخ به سؤال این که چرا آنها عکاسی خیابانی می‌کنند.

اسامی عکاسان کتاب

آلبرت الونزو پراریا، آندرس کانال، آیلا گوونک ایمیر، بیمو پردیتیو، بری تلیس، دامیان میلک زرک، دیمیتری ملوس، ایکن کوکوک، انریکه مارکوس ای اس اس ال، فابریسیو برمبتی، فرانچسکو سمبولینی، گرت براگدن، جیل ریگوله، گوستاوو مینس، ایلان بورلا، جاسپر تیانو، جومه اسکوفت، جسی مارلو، جاناتان هیبی، خوان خوزه ره یز، جولی رودووا، کینان هستینگز، کرایپوک تناکات، مچی ای داکوویچ، مارسین ریچک، مسعود قرائی، متیو کستیل، مو برزگر، محمد ترکی، نسام کشاورز، نیک هانز، نیکی گلودی، پاول راسل، پل استن، پیتر کول، پیمان هوشمندزاده، فیلیپ مرز، رویی پالا، ساگی کوتلر، سالواتوره ماتارازو، سم راجز، سامی یوکن، شینیچیرو یامادا، سیگفیرید هنسن، سایمون نیکولوسو، استن د زویزا، استفانو میرابلا، استریت مکس۲۱، سوزان پکتاس، تاوپونگ پراتوم ونگ، تروی هولدن

شناسنامه کتاب

بنیانگذار و سردبیر: مسعود قرائی / مدیر هنری: نسام کشاورز / مدیر اجرایی: ثمینه طهوری / مدیر بخش خلاقانه: بیتا هوشمند / مدیر ارتباطات هنری : پوریا سرحدی / مدیر برنامه ریزی: مهناز قاسمی / ویراستار: آرش ابراهیمی / طراح لوگو و طراح جلد: فرشید پارسی کیا / گرافیست: زکیه شادلو، حانیه زمردیان، محسن حسین خانی / عکس روی جلد: مت استوارت

برای خرید این کتاب به لینک های زیر مراجعه فرمایید:
سایت: streetphotographersfoundation.com
اینستاگرام:
http://instagram.com/streetphotographersfdn
ایمیل:
Streetphotographersbook@gmail.com