نمایشگاه تازه‌ای از عکس‌های محمدرضا میرزایی با عنوان «کارت پستال‌ها» روز جمعه ۲۱ آذرماه ۱۳۹۹ به میزبانی گالری اُ در تهران گشایش یافت.

در این نمایشگاه ۱۸عکس در ابعاد ۶۰ در ۸۰ سانتی‌متر به نمایش آمده است. در توضیحات منتشرشده در مورد این نمایشگاه توسط گالری اُ آمده است: «عکاسی میرزایی رابطه‌ای قدیمی را با نقاشی انتزاعی و به‌خصوص «اکسپرسیونیسم انتزاعی» داشته است. این رابطه که با تکرار صوری عناصری از نقاشی‌های جکسون پولاک و اد رینهارت و یا با استفاده از تکنیک‌هایی که با تأکید بر عمل آفرینش هنری به فعال‌کردن ناخودآگاه دوربین و ایجاد شکل‌هایی اتفاقی می‌انجامیدند، آغاز شده بود، در این مجموعه با ارجاع به نقاشی‌های میدان-رنگ مشابه آثاری از مارک روتکو ادامه می‌یابد. اما آثار میرزایی نه نوستالژی نقاشی‌هایی از گذشته‌اند و نه در پی تکرار دلالت‌های اجتماعی و معنایی آن آثار. نقاشی اکسپرسیونیسم انتزاعی بر آزادی و فردیت هنرمند تأکید داشت، اما میرزایی عملاً با استفاده از زبان تصویری هنرمندی دیگر، آن کیفیت فردی را متزلزل می‌کند. همین‌طور منتقل شدن پهنه‌های رنگ از نقاشی به عکاسی، مدیومی که قرار است واقعیتی را ثبت کند، در شرایطی که عناصر درون عکس به واسطه‌ی فلو بودن تصاویر قابل خواندن نیستند، به جای آزادی به محدودیت می‌انجامد.

 بنابراین میرزایی ضمن استفاده از «تکرار» به‌عنوان استراتژی خودآگاهانه هنری، آن را به‌عنوان نقدی صریح به کار می‌بندد، همان‌طور که عنوان طعنه‌آمیز «کارت پستال‌» جذابیتی بصری را یادآور می‌شود که ممکن است تنها در سطح تصویر رخ دهد. در کتاب عکس کارت پستال‌ها (انتشارات بلوتایگر، ۲۰۱۹)، نقل قولی از غلامحسین ساعدی آمده است که از تجربه در غربت می‌گوید و پاریس را به یک کارت پستال تشبیه می‌کند. کارت پستال‌های میرزایی نیز همچون پاریس ساعدی، نا-مکانند. آنها بعضاً تصویری از نمایش رنگ بر گوشی موبایل او و انعکاس آن بر روی میز هستند و در مواردی دیگر نمایی از اقیانوس آرام، اما در هر دو مورد وهم‌آلود، و همان‌قدر واقعی‌اند که مجازی. همان‌طور که میرزایی در گفتگویی در مورد کتابش عنوان کرده بود این عکس‌ها شبیه تجربه او از سانتا باربارا هستند، یا با کلمات خود او: «کارت پستال‌هایی از کارت پستالی که در آن زندگی می‌کنم.»»

این نمایشگاه تا ۲ دی‌ماه ۱۳۹۹ برقرار است.

درباره هنرمند

محمدرضا میرزایی، متولد ۱۳۶۴ است. او دانشجوی دکترای تاریخ هنر در دانشگاه کالیفرنیا، سانتا بارابارا و فارغ‌التحصیل کارشناسی‌ارشد هنرهای زیبا از دانشگاه پنسیلوانیا است.

عکس‌های میرزایی در نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی متعددی به نمایش درآمده‌اند. همچنین چهار کتاب از آثار او به نام‌های «کارت پستال‌ها»، «دیالکتیک دیدن»، «اینک خورشید می‌دمد»، «چیزی که ندارم» در آمریکا و ایتالیا به چاپ رسیده‌اند. میرزایی به‌عنوان منتقد هنری با نشریاتی همچون «حرفه: هنرمند» و «کارنما» همکاری داشته است.


نمایشگاه «کارت پستال‌ها»
۲۱ آذر تا ۲ دی ۱۳۹۹
بازدید: دوشنبه تا پنج‌شنبه از ساعت ۱۲ تا ۲۰ و جمعه‌‌ها از ساعت ۱۶ تا ۲۱
گالری شنبه‌ها و یکشنبه‌ها تعطیل است.
نشانی: تهران، خیابان سنایی، خیابان شاهین (خدری)، شماره ١٨، گالری اُ
تلفن: ۸۸۳۲۴۸۲۸