محمد گل جامجو عکاس و مجموعه‌دار پیشکسوت در ۷۴ سالگی درگذشت.

این هنرمند پیشکسوت از حدود ۴۵ روز پیش بر اثر از دست رفتن علائم بالینی و نشانه‌های اولیه حیات به بیمارستان مدرس منتقل شده بود و با سطح هوشیاری پایین و به‌واسطه‌ی دستگاه‌های تنفسی ادامه حیات داشت.

محمد گل جامجو متولد ۱۳۲۶ در تهران است. وی فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۴۰ با فراگرفتن هنر عکاسی در عکاسی شاهین لاله‌زار شروع کرد. در سال ۱۳۴۱ فراگیری تصویربرداری و نور‌پردازی را در (دیانا فیلم و مهرگان فیلم) آغاز کرد. در سال ۱۳۴۶ با هنرمندانی چون ساموئل خاچکیان، محمدعلی فردین، ایرج قادری، ناصر تقوایی، داریوش مهرجویی علی حاتمی همکاری کرد.

محمد گل جامجو (راست) در پشت صحنه فیلم پستچی ساخته داریوش مهرجویی
محمد گل جامجو (راست) در پشت صحنه فیلم پستچی ساخته داریوش مهرجویی

محمد گل جامجو در پشت صحنه فیلم هزاردستان ساخته علی حاتمی
محمد گل جامجو در پشت صحنه فیلم هزاردستان ساخته علی حاتمی

گل جامجو در دهه ۱۳۴۰ تا ۱۳۵۰ به همکاری با آگفافیلم و انجام چاپ دستی و چاپ رنگی مشغول شد و همزمان تحت آموزش اساتیدی چون دکتر گل گلاب، آقای تقی خانی، دکتر هادی شفاییه و دکتر اسد بهروزان قرار گرفت و با کامران عدل، مهدی سیف‌الملوکی نیز همکاری داشت.

آغاز کار وی در رادیو تلویزیون ملی ایران (صدا و سیما) در سال ۱۳۵۳ بود. او در سال ۱۳۵۹ همزمان با آغاز جنگ تحمیلی به عکاسی جنگ مشغول شد.

او پرتره‌هایی از هنرمندان و مشاهیری مثل غلامرضا تختی، احمد شاملو، فریدون مشیری، محمد معین و محمدحسین شهریار را در کارنامه عکاسی خود دارد.

علیرضا فراهانی. محمد گلجامجو در نمایشگاه سالیانه گروه پودیوم
علیرضا فراهانی. محمد گلجامجو در نمایشگاه سالیانه گروه پودیوم

محمد گل جامجو همچنین صاحب دو عنوان کتاب «خوزستان، تاریخ و ثروت» و «مشهد قدیم» است. او در سال‌های فعالیت‌ خود علاوه بر عکاسی، آرشیو ارزشمندی از اسناد تصویری ایران را گردآوری کرده است و تمامی عکس‌ها، نگاتیوها، اسلایدها و مجموعه آرشیوی او در سال‌های اخیر در اختیار آژانس عکس ایران‌ایمیجز قرار گرفته و توسط این آژانس منتشر می‌شود.

در سال ۱۴۰۰ فیلم مستندی از فعالیت‌ها و زندگی این عکاس پرتلاش با عنوان «جام عکاسی» به کارگردانی ابوالفضل توکلی از شبکه مستند پخش شد.