چهارشنبه ۷ تیر ساعت ۱۸ از سلسله نشست‌های عصر گیلگمش جلسه‌ی معرفی کتاب «عکاسی معاصر و نظریه» با حضور محمد پرویزی، پوریا جهانشاد، و مترجم؛ مهدی مقیم‌نژاد در کتاب‌فروشی چشمه‌ی کارگر برگزار می‌شود.

کتاب‌فروشی چشمه‌ی کارگر: خیابان کارگر شمالی، تقاطع بزرگراه گمنام، خیابان چهارم پلاک ۲

کتاب «عکاسی معاصر و نظریه: مفاهیم و مباحث بنیادین» به قلم سالی میلر در سال ۲۰۲۰ توسط انتشارات راتلیج به انگلیسی منتشر شد و به فاصله کوتاه در سال ۱۴۰۱ توسط دکتر مهدی مقیم‌نژاد به فارسی ترجمه و توسط نشر گیلگمش(چشمه) در ۳۶۹ صفحه و به قیمت ۱۹۵۰۰۰ تومان در اختیار علاقه مندان قرار گرفت.

در پشت جلد کتاب می‌خوانیم:
خلق رابطه‌ای معنادار و دوسویه میان عکاسی معاصر و نظریه اصلی‌ترین مبنای کتاب «عکاسی معاصر و نظریه: مباحث و مفاهیم بنیادین» است. و سالی میلر، استاد رشته عکاسی و مطالعات انتقادی دانشگاه برایتون انگلستان، تلاش کرده با پژوهشی روش‌مند و دانشگاهی این ایده را به انجام برساند. او در این کتاب یا از طریق تامل در تجربیات عکاسانه پرسش‌هایی را برمی‌کشد و در فرازهای نظری بدان بسط و عمق می‌بخشد، و یا تعمیم‌یافتگی مفاهیم و مباحث نظری را در دل تجربیات عکاسانه می‌جوید. در هر دو صورت، آمد و شد مداوم نویسنده میان گستره‌های تصویر و اندیشه، آشکارا از جنسی «واقعی» است و نه انتزاعی. و در این مسیر پیمایشی همواره هم مفاهیم به مصادیقی نوین می‌رسند و هم تصاویر به تفاسیری تازه.

میلر در هر یک از پنج بخش این کتاب به بنیادین‌ترین مفاهیم و مباحثی پرداخته که به هویت انسان معاصر گره خورده‌ است. با این‌همه، نگاه متکثر او نه به گرایش‌های نظری خاصی در حوزه‌ی علوم انسانی محدود مانده و نه به تجربیات ژانری معینی در عکاسی. بهتر این است که اولویت و پیش‌فرض نظری او را «رویکرد انتقادی به اندیشه‌ی نئولیبرالیسم» بدانیم و رویکرد تصویری‌اش را «عکاسی مفهومی و ایده‌محور».

محصول مطالعه‌ی بینارشته‌ای خلاق سالی میلر کتابی است که می‌تواند برای همه‌ی علاقه‌مندان به هنر معاصر جذاب باشد. هرچند علاقه‌مندان به رسانه‌ی عکاسی مخاطبان ویژه‌ی آن هستند.