نخستین شماره ماهنامه الکترونیکی «عکاسباشی» در ۵۲ صفحه منتشر شد.

مدیرمسئول و صاحب امتیاز «عکاسباشی» شرمین نصیری است و محمدصادق یارحمیدی سردبیری این نشریه آن را به عهده است.

رویکرد گروه تحریریه، عکاسی روز دنیا و ایران، بازگشتی به گذشته در زمینه‌های عکاسی هنری و کاربردی نظیر فتوژورنالیسم، فن‌شناسی و نیز ادبیات در حوزه عکاسی (نقد عکس) است.

تحریریه «عکاسباشی» جمعی از عکاسان و مدرسان مشهد هستند و بنا به گفته مدیر مسئول مشتاق همکاری جوانان و دانشجویان عکاسی از سراسر کشور است.

نخستین شماره به صورت هدیه در اختیار همگان قرار گرفته است. [دانلود شماره یک ماهنامه عکاسباشی]

سخن مدیرمسئول
شرمین نصیری

خداوند جان و خِرد را سپاس که به ما خِرد ارزانی داشته تا در هر رشته و زمینه‌ای شمعی یا فانوسی بیفروزیم، باشد که چراغ راه آیندگان گردد. پیش‌از این، همواره دغدغه مطالعه، پژوهش و کندوکاو در هنرهای ارتباطی به ویژه عکاسی را داشته و همواره با دیدن هر عکسی تلنگری به خود زده‌ام که در موردش بیشتر بیاندیشم و بدانم که شاید این مصداق همان «پونکتوم» رولان بارت فقید باشد و همواره پیشکسوتانی در حوزه چاپ، نشر و تولید محتوای عکاسانه اهتمام ورزیده و تلاش‌ها و نام‌شان را از گذشته تاکنون ارج می‌نهم. شوربختانه چندین سال متوالی است که تقریبا تمامی نشریات این حوزه و مورد مطالعه به تعطیلی کشیده شده یا دچار رکود یا بی‌مِهری واقع شده‌اند. بدین‌منظور، احساس ضرورت کردم که این‌بار این محصول فرهنگی هنری از مشهد مقدس که در استان هنرخیز و هنرمندپرور خراسان بزرگ واقع است، و شاید بیشترین آمار هنرجویان خلاق و علاقه‌مندان به هنرهای تصویری را در خود جای داده، تولید و راه‌اندازی گردد. شایان ذکر است به خاطر موقعیت مکانی-پایتخت معنوی ایران- در این مجله بخشی به مبحث عکاسی حرم‌بارگاهی-زیارتی اختصاص خواهد یافت.
همواره یکی از دغدغه‌های اینجانب و همکارانم، ارتقای دانش عکاسی از نظر زیباشناسی، اجتماعی،تاریخی و فن‌شناسی برای مخاطبِ دانشجو و سایر علاقه‌مندان بوده است. بنابراین، تلاش ما در این نشریه بیشتر در حوزه متون و محتوای پایه و اساسی عکاسی است. از اینرو، به آگاهی می‌رساند بسته به شرایط ویژه مناسبتی و اجتماعی ممکن است فهرست مطالب گاهی شناور و غیرقابل پیش‌بینی باشند.
اما چرا «عکاسباشی» ؟ چه بخواهیم چه نخواهیم، چه خوشمان آید چه ناخشنود شویم، آنچه از فرهنگ مردم ایران به صورت مصوّر و مستند در اختیار داریم، مدیون و مرهون زحمات و تلاشهای «عکاسباشی»‌های قاجاریه است؛ از خودِ ناصرالدین‌شاه گرفته تا آموزگاران زبان‌های خارجی در دربار و عوام و هنرجویان دارالفنون. پس به پاس زحمات درگذشتگان «عکاسباشی» زاده شد.
در ضمن، یکی دیگر از اهداف پایه‌گذاری چنین نشریه ای، ایجاد بستری آکادمیک در موارد فوق با همکاری اساتید خبره برجسته و آکادمیک مشهد، استان خراسان و کشور است.
بسیار مفتخرم و به خود می‌بالم به داشتن دوستان و همکاران ارجمند و پیشکسوت در این حوزه که دست مرا به گرمی فشرده و کمک‌هایشان را برای برپایی این نشریه دریغ نکردند. امیدوارم با هدایت درست دوستان دور و نزدیک در هر چه وزین‌تر و پربارتر ارائه دادن این نشریه سرفراز گردم؛ چراکه این کار مانند سایر امور، کاری گروهی و حاصل زحمت بسیاری از عزیزان است که شاید دیده نشوند اما حضورشان الزامی و گرمابخش گروه تحریریه است؛ از یکایک عزیزان فرهیخته و پیشکسوت که در آغاز این مسیر یاری‌ام دادند بسیار سپاسگزارم. نیز از بانوان ارزشمند این تیم سرکار خانم سمانه سرچمی (ویراستار) و سرکار خانم نسرین اخلاقی (سرپرست گروه ترجمه) بینهایت سپاسگزارم که قطعا بدون یاری بانوان فرهیخته و دانشمند همیشه کُمیت جامعه لَنگ خواهد بود. ضمنا شایان ذکر است که بیشتر بار گردآوری مطالب برای این شماره نخستین بر دوش خودم بود زیرا همکاران در طول ترم آموزشی چندان آمادگی نداشتند هرچند لطف هیچ‌یک از آن عزیزان بر من پوشیده نبود و همکاری زیادی کردند.

سخن سردبیر
محمدصادق یارحمیدی

جهان لبریز از لحظات زیباست و عکاس آن لحظات را برای ما جاودانه می‌کند. عکاسی هنری متفاوت با دیگر هنرهای پیش از آن است، ما با دنیایی واقعی طرف هستیم، دنیا در عکس شاید تقلیل پیدا کند، اما تبدیل نمی‌شود، عکس همانند دنیای بیرون است، همین کوچه ها، کوه ها، مردم، شهر ها و بیابان ها، اما هنرمندِ عکاس گوشه‌ای از دنیا را می‌بیند و ثبت می‌کند ، که از چشم دیگران پنهان مانده است، عکاس از این دنیا قاب خود را بر‌می‌چیند، نگاه خود به دنیا را به ما معرفی می‌کند، در واقعیت جهان، حقیقیتی را می‌یابد و آن را برای ما به نمایش می‌گذارد، از این رو عکاسی هنری بسیار دشوار است که لازمه‌اش عمق ، سواد بصری ، سواد تکنیکی و پس زمینه فکری عکاس است.
به یاری حق تعالی و با پیگیری و زحمات برادر عزیزم جناب آقای شرمین نصیری صاحب امتیاز و مدیر مسئول این نشریه، که خود از هنرمندان و اساتید گرانقدر عکاسی هستند، گرد هم آمدیم تا گامی چند در گسترش و دانش هنر شگفت‌انگیز عکاسی برداریم، در این راستا در این نشریه اساتید و هنرمندان ارزشمندی در کنار ما هستند، تا با کمک و یاری آنها این اقدام بتواند موثر و مفید برای جامعه عکاسی و علی‌الخصوص دانشجویان و جوانان عاشق این هنر ارزشمند باشد.
امید است که این راه طولانی سفری باشد به جهان زیبا و درخشان هنر و توشه‌ای ارزشمند را برای مخاطبین عزیزمان به ارمغان بیاورد.
نشریه حاضر، در زمینه عکاسی و در شاخه‌های مختلف، از جمله اخبار جهان عکاسی، تاریخچه عکاسی، بررسی مسائل فنی و تکنیکی عکاسی، بحث پیرامون مسائل زیبایی شناسی و فلسفی و معرفی عکاسان جهان و ایران، نقد و بررسی عکس و..‌. به رشته تحریر در خواهد آمد.

صاحب امتیاز و مدیرمسئول: شرمین نصیری
مشاور هنری: مجید بندارمقدم
سردبیر: محمد‌صادق یارحمیدی
گروه تحریریه به ترتیب حروف الفبا: مازیار اسدی، کامبیز اقتداری، حبیبه اکبرزاده‌یزدی، مرتضی امین‌الرعایایی، تقی بخشی‌راد، مجید بندار‌مقدم، جواد پورسعید، امیر حاجی‌عباسی، سید‌جلیل حسینی‌زهرایی/فهیمه حسینی‌زهرایی، حمید شعفی‌زاده، منیره قبادی‌نژاد، محمدجواد صفاران، دکتر علیرضا صفریان، علیرضا عطاریانی، شیما عابدی، محمد محمدزاده‌تیتکانلو، مهرداد مرتضایی، ساعد نیک‌ذات، حامد نیرومند‌قوچانی
ویراستار: سمانه سرچمی
سرپرست ترجمه: نسرین اخلاقی
مترجمان: نسرین اخلاقی، شرمین نصیری، محمدصادق یارحمیدی، محمدجواد کامل
طراح گرافیک: محمد حشمتی
مدیر بازاریابی و تبلیغات : ریحانه لالَوی تماس : ۰۹۱۵۹۰۲۸۱۵۵
نشانی : استان خراسان رضوی/ مشهد مقدس، چهارراه بیسیم، خیابان جهاد، انتهای جهاد ۳، پلاک : ۱۹ کدپستی: ۹۱۳۶۷۱۳۷۴۳ تلفن ثابت : ۳۸۵۴۶۳۳۰-۰۵۱