از سلسله‌ نشست‌های «درباره وضعیت» نشست چهارم: نقد و بررسی کتاب «عکاسی معاصر و نظریه» نوشتهٔ سالی میلر به دبیری نشست: نسرین امیری و با حضور مهدی مقیم‌نژاد (مترجم) و امیر نصری پنج‌شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶ الی ۱۸ در موسسه خوانش برگزار می‌شود.

مبنای کتاب «عکاسی معاصر و نظریه» خلق رابطه‌ای دوسویه و معنادار میان عکاسی و نظریه است و میلِر تلاش می‌کند تا به شکلی متعادل، متوازن و مترقی در این راه گام بردارد. او علاوه بر آنکه می‌خواهد در تجارب عکاسانه تأمل کند و از این طریق به پرسش‌هایی دست‌ یابد و در مباحث نظری به آن‌ها بسط و عمق ببخشد، سعی می‌کند تعمیم‌یافتگی مفاهیم و مباحث نظری را در دل تجربیات عکاسانه بجوید.کتاب حاضر، پانزده مقاله درباره‌ی عکاسی معاصر و نظریه را در بر می‌گیرد. در نظر برخی از دانشجویان، رابطه‌ی میان نظریه و عکاسی امری به‌غایت دشوار است و مطالعه‌ی متون نظری به گذر از مانعی صعب‌العبور می‌ماند. سالی میلِر در کتاب نامبرده تلاش نکرده راه‌حلی برای این مشکل ارائه دهد، اما دست‌کم پیچیدگی ارتباط میان نظریه و عکاسی را تأمل‌برانگیزتر می‌سازد.

امیر نصری، مدرس، مولف و مترجم در حوزه‌ی هنر و فلسفه است. او فارغ التحصیل مقطع دکتری فلسفه‌ی هنر است و هم اکنون عضو هیئت علمی فلسفه‌ی هنر دانشگاه علامه طباطبایی است. وی هدایت پروژه‌های تحقیقاتی متعددی را در دانشگاه ها و مراکز پژوهشی بر عهده داشته است. از وی تاکنون شانزده کتاب تالیف و ترجمه منتشر شده است. حوزه اصلی مطالعاتی و تدریس امیر نصری، نظریه‌ی تصویر و مبانی فلسفی تاریخ هنر است و در این زمینه بیست و دو مقاله‌ی پژوهشی منتشر کرده است.

مهدی مقیم‌نژاد، عکاس، نویسنده، مترجم و مدرس عکاسی است. او فارغ‌التحصیل مقطع دکتری پژوهش هنر از دانشگاه هنر تهران است و هم‌اکنون عضو هیئت علمی گروه عکاسی دانشگاه هنر تهران است. از مقیم‌نژاد تاکنون بیش از یکصد عنوان مقاله به زبان‌های فارسی و انگلیسی، و هفت عنوان کتاب، در حوزه مطالعات نظری عکاسی و هنر معاصر به چاپ رسیده است. وی سال گذشته کتابِ حاضر را ترجمه و در نشر چشمه منتشر کرده است.

ورود برای علاقه‌مندان آزاد است.
آدرس: تهران، خیابان بهار شمالی، کوچه بهشت، پلاک ۱۳ واحد ۱