عکس‌هایی از دو مجموعه گوهر دشتی، از ۱۳ مهرماه ۹۲ در قالب چهارمین دوسالانه هنر آسیایی، که توسط موزه ملی هنرهای زیبای تایوان برگزار می‌شود، به نمایش درآمده است. امسال آثار هنرمندانی از روسیه، استرالیا و کشورهای آسیایی با گردآوری آیریس شوپینگ هوانگ تا ۱۵ دی‌ماه سالجاری در محل این موزه به نمایش گذاشته شده است. گوهر دشتی به عنوان تنها هنرمند ایرانی حاضر در این دوسالانه با دو مجموعهٔ «زندگی امروز و جنگ» و «آتشفشان» معرفی شده است. 

920712_3

  مجموعه «زندگی امروز و جنگ» مربوط به سال ۲۰۰۸ است و طبق بیانیه عکاس برای این مجموعه، گوهر دشتی در این اثر از تجربه خود در دوران جنگ هشت ساله با عراق و تاثیرات سمبلیکی که آن واقعه در زندگی نسل او داشته الهام گرفته است. در این مجموعه عکس صحنه‌آرایی شده زوجی در تلاش برای ادامهٔ زندگی روزمره خود به طور نمادین در محیطی سرشار از نمادهای جنگی به تصویر کشیده شده‌اند تا اشاره‌ای استعاری بر تاثیرات جنگ به عنوان عامل بر هم خوردن جریان عادی زندگی باشد. 

920712_2

در دومین مجموعه از این عکاس ایرانی که «آتشفشان» نام دارد و در سال ۲۰۱۲ با تکنیک صحنه‌آرایی عکاسی شده است نگاه دقیق گوهر دشتی از انبار کارگاه تولیدی تا آزمایشگاه یک مدرسه دخترانه و حیاط یک خانه مدرن ایرانی تا اتاق نشیمن یک خانه سنتی ایرانی سرک کشیده و انسان‌هایی را ثبت کرده که به طرز اغراق‌آمیزی در حال خندیدن هستند ولی عکاس درباره دلیل این خنده همگانی اشارهٔ مستقیمی برای مخاطب ندارد و قضاوت را به عهده‌ی بیننده وامی‌گذارد تا با استفاده از بیانیه، عناصر تصویر و‌شناختی که مخاطب از اجتماع اطرافش دارد دست به کشف معنا بزند. این مجموعه عکس گوهر دشتی پیش از این آذرماه ۹۱ در گالری راه ابریشم هم به نمایش درآمده بود. 

گوهر دشتی متولد ۱۳۵۹در اهواز و دانش‌آموختهٔ مقاطع کار‌شناسی و کار‌شناسی ارشد عکاسی از دانشگاه هنر تهران است. وی در سال‌های اخیر علاوه بر فعالیت هنری به تدریس عکاسی تخصصی در دانشگاه‌های هنر، الزهرا و علم و فرهنگ مشغول بوده و هم‌اکنون به عنوان مدرس دورهٔ آموزش عکاسی «صحنه‌آرایی‌شده» با آموزشگاه عکاسی حرفه‌ای همکاری می‌کند. هم‌اکنون مجموعه عکس دیگری از این عکاس ایرانی در نمایشگاهی به میزبانی موزه‌ نلسون اتکین در شهر کانزاس آمریکا در حال نمایش است. 

گفتنی‌ست چهارمین دوسالانه هنر آسیایی با موضوع «زندگی روزانه» برگزار شده است. به گفتهٔ دست‌اندرکاران، هدف از انتخاب این موضوع کنکاشی در درک مفهوم روزمره بودن در تجربه‌های زندگی روزانه مردم آسیاست. آن هم در شرایطی که به گمان برگزارگنندگان، مردم این قاره با تغییرات فرهنگی زیادی در قرن بیست و یکم روبرو هستند و این دگرگونی‌ها به سرعت در حال تغییر دادن هسته سنتی زندگی مردم است. به طوری که عدم قطعیت و بی‌نظمی‌های مختلف در مراحل زندگی به عنوان یکی از پیامدهای این تغییرات در زندگی روزمره مردم آسیا نمایان شده است. همچنین این نمایشگاه قرار است به سهم خود به مثابهٔ تحقیق و تأملی در قراردادهای اجتماعی در حال ظهور و سیستم‌های غیرقابل پیش‌بینی برای به دست آوردن دوباره یک حس واقعی از اعتماد به نفس و توجه به جوهر زندگی در محیط اجتماعی معاصر آسیایی عمل کند.