سیستم فوکوس؛ مورد استفاده در همه نوع سبک عکاسی و فیلم‌برداری

رپرتاژ آگهی – تقریبا در هر عکس و فیلمی که گرفته می‌شود، از سیستم فوکوس استفاده شده است. سیستم فوکوس می‌تواند توجه را روی سوژه مورد نظر بیشتر کند و باعث افزایش کیفیت عکاسی شود. فوکوس‌هایی که در حال حاضر روی دوربین‌ها و لنزها استفاده می‌شوند، دارای دو نوع دستی و اتوماتیک هستند. فوکوس‌های اتوماتیک، همان‌طور که از نام آن‌ها مشخص است، به صورت خودکار این کار را انجام می‌دهند. در حالی که این کار در فوکوس‌های دستی، توسط عکاس انجام می‌شود. هرکدام از این سیستم‌ها ویژگی‌های متفاوت اما عملکرد مشابه دارند که در این مطلب قصد داریم تا به صورت کامل آن‌ها را بررسی کنیم.

سیستم فوکوس چیست و چگونه کار می‌کند؟

به طور کلی، در تمام عکس‌هایی که ثبت می‌شوند، از یک صفحه فوکوس استفاده شده است. این صفحه را می‌توان فضایی معرفی کرد که می‌تواند بخشی از تصویر را مقداری متمرکزتر و واضح‌تر نشان دهد. در گذشته، فوکوس تنها به صورت دستی انجام می‌شد و روند کاملا پیچیده‌ای داشت. به همین خاطر، هر عکاسی که قصد استفاده از فوکوس را داشت، باید حتما تجربه کافی در این حوزه کسب می‌کرد. اما در حال حاضر، دوربین‌ها به صورت خودکار می‌توانند این کار را از داخل لنز خود انجام دهند.

در دوربین‌های امروزی، عمل فوکوس به گونه‌ای است که در حین عکاسی، عناصر داخلی برای تغییر مسیر اپتیکال نور عقب و جلو می‌شوند و فوکوس به صورت کامل و به میزان دلخواه شما انجام می‌شود. اشاره به این نکته خالی از لطف نیست که در حال حاضر بسیاری از عکاسان برای عکاسی و دستیابی به نتیجه دلخواه، فوکوس را روی حالت دستی قرار می‌دهند.

انواع رایج سیستم فوکوس در دوربین‌ها

در حال حاضر، سیستم فوکوس به دو نوع اتوماتیک و دستی تقسیم شده است. درست است که روند کاری این سیستم‌ها با فوکوس‌های قدیمی تفاوت پیدا کرده است، اما همچنان از فوکوس دستی می‌توان برای عکاسی استفاده کرد.

فوکوس به صورت اتوماتیک

وقتی که برای عکاسی، زاویه و سوژه مورد نظر را انتخاب می‌کنید، دوربین‌های جدید با کمک فناوری و هوش مصنوعی که دارند، می‌توانند به صورت خودکار و به بهترین شکل ممکن فوکوس را انجام دهند. در حال حاضر، تقریبا همه لنزها و دوربین‌های موجود در بازار، به این سیستم فوکوس مجهز هستند.

سیستم فوکوس خودکار یا همان اتوفوکوس (AutoFocus) اولین بار در سال ۱۹۷۷ معرفی شد. برای عکاسی‌‌های معمولی، معمولا از این سیستم فوکوس استفاده می‌شود. برای فوکوس اتوماتیک تنها کافی است سوژه را در دید لنز قرار دهید یا روی آن کلیک کنید. دوربین به صورت اتوماتیک می‌تواند میزان بوکه و تنظیمات دیگر فوکوس خودکار را انجام دهد تا بتوانید به نتیجه نهایی و دلخواه خود دست پیدا کنید.

فوکوس به صورت دستی

سیستم فوکوس دستی، از نظر عملکردی، مشابه اتوفوکس است؛ با این تفاوت که در این سیستم، عکاس خودش به صورت دستی و با توجه به نیاز خود، تغییر فوکوس را انجام می‌دهد. برای عکس‌های معمولی و فیلم‌برداری‌های ساده، معمولا از فوکوس دستی استفاده نمی‌شود. بلکه عکاسان و فیلم‌برداران حرفه‌ای ممکن است با توجه به سبک عکاسی و نیاز خود، از این سیستم به صورت دستی استفاده کنند.

تشخیص کنتراست و فاز در سیستم فوکوس به چه صورت انجام می‌شود؟

سیستم فوکوس می‌تواند تشخیص فاز را با سرعت فوق‌العاده بالایی انجام دهد. این سیستم توانایی ردیابی سوژه‌های متحرک را نیز دارد و می‌تواند کار شما را در حوزه عکاسی بسیار آسان‌تر از همیشه کند. حتی برخی از دوربین‌ها و سیستم‌های فوکوس به شما امکان کالیبره کردن این سیستم را می‌دهند. این باعث می‌شود تا احتمال بروز خطا در عملکرد سیستم فوکوس به حداقل برسد.

در بخش تشخیص کنتراست، برای اینکه دوربین و لنز بتواند فوکوس را به بهترین شکل انجام دهد، به اطلاعات خاصی نیاز دارد. به همین خاطر است که برای فوکوس اتوماتیک معمولا باید چند ثانیه صبر کنید. مخصوصا اگر قصد دارید تا فوکوس را قفل کنید، این زمان بیشتر می‌شود. تشخیص کنتراست سیستمی است که می‌تواند با ارائه اطلاعات مختلف، عملکرد و سرعت سیستم فوکوس را بیشتر از قبل کند.

تعداد نقاط در سیستم فوکوس دوربین

به طور کلی، سیستم‌های فوکوس از نقاط مختلفی برای ارائه عملکرد مناسب استفاده می‌کنند. سیستم فوکوس در برخی از لنزها و دوربین‌ها از نوع تک نقطه‌ای است. این نوع سیستم بیشتر برای سوژه‌هایی استفاده می‌شوند که حرکت ندارند و کاملا ثابت هستند.

در کنار سیستم‌های فوکوس تک نقطه‌ای، سیستم‌های فوکوس خودکار چند نقطه‌ای نیز وجود دارند. این سیستم‌ها با تعداد نقاط بالایی که دارند، می‌توانند به بهترین شکل ممکن سوژه دلخواه را از باقی تصویر جدا کنند. به همین خاطر است که می‌توان از آن‌ها ردیابی و عکاسی از سوژه‌های متحرک استفاده کرد. رایج‌ترین نوع تعداد نقاط فوکوس عبارتند از: ۳۹۹، ۴۲۵، ۶۵۷، ۶۹۳ و ۷۵۹.

چگونه باید فوکوس مناسب را انجام دهیم؟

اگر عکاس حرفه‌ای نیستید و می‌خواهید روی تصاویر دلخواهتان فوکوس به بهترین شکل ممکن انجام شود، توصیه می‌کنیم فوکوس را روی حالت خودکار بگذارید تا دوربین بتواند با توجه به شرایط، فوکوس را انجام دهد. اما اگر عکاس حرفه‌ای هستید و می‌خواهید مطابق با نیازتان فوکوس را به صورت دستی انجام دهید، باید فوکوس را روی حالت دستی قرار دهید. برای دستیابی به تنظیمات دلخواه، باید دائما تنظیمات را به صورت آزمون و خطا تغییر دهید.

سیستم فوکوس؛ نیازمند دانش حرفه‌ای برای دریافت نتیجه دلخواه

به طور کلی، سیستم فوکوس، سیستمی است که می‌تواند تمرکز تصویر را روی سوژه افزایش دهد و باعث دستیابی به نتیجه منحصر به فرد شود. اگر قصد خرید دوربینی با فوکوس حرفه‌ای دارید، کافی است سری به بخش محصولات وبسایت فلاشیران بزنید. در فروشگاه ما می‌توانید انواع دوربین‌های حرفه‌ای با قیمت مناسب و با تضمین اصالت تهیه کنید. جهت دریافت خدمات پشتیبانی، کارشناسان فلاشیران پاسخگوی شما خواهند بود.

سوالات متداول

آیا همه دوربین‌های امروزی دارای قابلیت فوکوس خودکار هستند؟

معمولا همه دوربین‌ها و لنزهای امروزی دارای چنین قابلیتی هستند.

برای استفاده از فوکوس دستی به دانش خاصی نیاز داریم؟

بله. البته ممکن است با آزمون و خطا بتوانید به نتیجه دلخواه دست پیدا کنید.

آیا دوربین‌ها به صورت پیش‌فرض فوکوس را به صورت خودکار انجام می‌دهند؟

این قابلیت به صورت پیش‌فرض روی دوربین‌ها تعریف شده است.