sonygpscs1.jpg

"سونی" از ساخت یک ابزار بسیار جالب و کوچک برای ثبت موقعیت مکانی و زمانی عکس گرفته شده خبر داد. GPS-CS1 یک وسیله استوانه ای شکل کوچک (۹ سانتیمتر/۳.۵ اینچ) است که می توانید به سادگی آن را به کمربند یا کوله پشتی خود بسته و با خودتان حمل کنید. هنگام عکسبرداری، این ابزار موقعیت GPS شما را ثبت کرده و این اطلاعات بعدا با تصاویر دیجیتالی شما مطابقت یافته و بدین ترتیب نقشه ای از مکانهایی که شما عکسهایتان را گرفته اید تهیه می شود. این ابزار از اطلاعات تاریخ و ساعتی که در Header فایل عکس موجود است برای این کار استفاده می کند. (بدیهی است برای انجام عمل تطابق، ساعت دوربین شما می بایست با ساعت این ابزار همزمان باشد.) جالب این است که برنامه تهیه نقشه، یک وب سایت آنلاین است با نقشه هایی که توسط Google Maps تهیه شده اند. (به نظر می رسد نرم افزار همزمان سازی، اطلاعات GPS را بر روی اگزیف عکسها می نویسد.)

دیوید جانز، مدیر تولید لوازم جانبی دوربین های دیجیتال در کمپانی سونی می گوید: "چه در حال سفر به عجایب هفتگانه دنیا باشید و چه در حال یافتن مکانی برای خانه جدیدتان، ابزار GPS جدید ما سفر شما را رهگیری خواهد کرد. افزودن یک متن جغرافیایی به تصاویر دیجیتالی شما، کمک می کند عکسهایتان را به شیوه هایی کاملا جدید سازماندهی کرده و استفاده کنید."

برای اینکه عکسهایتان را به لحاظ جغرافیایی مرتب کنید، ابتدا اطلاعات ذخیره شده در ابزار GPS را با استفاده از کابل USB وارد نرم افزار مربوطه در رایانه کنید، سپس تصاویر دیجیتالی را از دوربین به رایانه انتقال دهید. نرم افزار "ردیاب تصاویر GPS" موجود (GPS Image Tracker)، عکسهای دوربینتان را با طول و عرض جغرافیایی و زمان گرفته شدن عکس _که از ابزار GPS خوانده می شوند_تطابق می دهد.

پس از انجام تطابق، با استفاده از نرم افزار Picture Motion Browser که همراه دوربین های اخیر سونی که از جولای به بعد تولید شده اند ارائه می شود، می توانید عکسهایتان را به نقاطی مجازی روی نقشه آنلاین تبدیل کنید. همچنین به راحتی می توانید عکسها و مختصات جدیدی به نقشه تان اضافه کنید.

ابزار GPS-CS1 GPS از ماه بعد با قیمت ۱۵۰ دلار در سایت sonystyle.com، فروشگاه های خرده فروش سونی و کلیه فروشگاه های مجاز در دسترس خواهد بود.

منبع: www.dpreview.com