الیمپوس OM-D E-M10 سومین دوربین در رده OM-D این شرکت است که از لحاظ فنی و قیمت پایین‌تر از E-M5 و گران‌تر از E-M1 است.

    اولین مدل OM-D دوربین‌ بدون آینه المیپوس همگان را تحت تاثیر قرار داد و خیلی زود به عنوان یکی از محبوب‌ترین دوربین‌ها در رده دوربین‌‌های بدون آینه شناخته شد. دلیل این هیجان چه بود؟ ترکیبی از بالاترین کیفیت تصویر که از یک سنسور چهار سوم دیده بودیم و مجموعه کنترل‌های عالی که یک دوربین جذاب DSLR را در بدنه‌ای کوچک تداعی می‌کرد. ضمنا کامل‌ترین دوربین بدون آینه‌ای بود که تا آن زمان تولید شده بود.

   خبر بد این است که اکنون مدل ساده‌تر E-M10 در بسیاری از جهات در سری خود مشخصات جدیدی ارائه نکرده است. اما خبر خوب و مهم‌تر این است که به جز موارد اندکی، این دوربین تمام مشخصات E-M5  را دارا بوده و حتی در بعضی موارد اندکی بهتر است و با قیمتی بسیار کمتر عرضه شده است. در حالی که بدنه خالی E-M5 با قیمتی در حدود ۱۰۰۰ دلار عرضه می‌شود، قیمت بدنه E-M10  حدود ۷۰۰ دلار و همراه با لنز ۱۴-۴۲mm II R با قیمت ۸۰۰ دلار به فروش می‌رسد.

مشخصات اصلی OM-D E-M10

•    سنسور CMOS چهار سوم با رزولوشن ۱۶MP
•    دو گردونه کنترل
•    فلاش سرخود
•    عکاسی پیوسته ۸ fps
•    نمایشگر LCD متحرک با کیفیت ۱.۰۴MP
•    منظره‌یاب LCD رزولوشن ۱.۴۴MP
•    سیستم Wi-Fi با امکان کنترل از راه دور و انتقال فایل با گوشی‌های هوشمند
•    انتخاب نقطه فوکوس
•   سیستم ضدلرزش تصویر سه محوره

image003


     با بررسی این فهرست می‌بینید که E-M10 عملا یک E-M5 بدون عایق آب و هوا، اما با صفحه نمایش پشتی بهتر و توانایی ارسال تصاویر به گوشی‌های هوشمند است. اگر این طور نگاه کنیم یک دوربین عالی با قابلیت‌ها و مشخصات جذاب است، اما اگر تغییرات و بهبود‌ها نسبت به E-M5 را فقط مقایسه کنیم، چیزی برای گفتن وجود ندارد.


  قیمت این دوربین نسبتا متوسط  و در حدود دوربین‌های DSLR میان رده است. E-M10 دارای دو گردونه کنترل است که امکان دسترسی مستقیم به تنظیمات نورسنجی را فراهم می‌کند و نیز دارای نمایشگر لمسی است که تغییر سریع تنظیمات ثانویه مانند تراز سفیدی، ایزو و غیره را ممکن می‌سازد. البته الیمپوس طبق معمول هیچ تلاشی برای ساده‌سازی سیستم منوی دوربین نکرده است.


image004

     به غیر از ابزارهای عکاسی، E-M10 دارای سیستم Wi-Fi است که به اشتراک‌گذاری عکس‌ها با دیگران را ساده می‌کند. امکان گرفتن‌ عکس‌های با توالی زمانی و ایجاد ویدیو از آنها، عکاسی در طول زمان و بررسی پیوسته عکس‌ها برای دیدن نحوه پیشرفت کار، حالت نوردهی چند مرحله‌ای، استفاده از فیلترهای هنری و یکی از جامع‌ترین سیستم‌های پردازش مجدد فایل خام درون دوربین از دیگر امکانات جذاب این دوربین است. مطمئنا بسیاری از مردم از بسیاری از این امکانات استفاده نمی‌کنند و حتی با اطمینان می‌توان گفت بسیاری از هیچکدام از این امکانات استفاده نخواهند کرد، اما کافی است نیاز به استفاده از یکی از این امکانات داشته باشید تا این دوربین برایتان یک ابزار بی نظیر شود.


   بعضی نواقص نیز در این دوربین وجود دارد، مثلا نزدیکی کنترل‌ها به هم کمی آزار دهنده است و کنترل‌ها کمی آزادنه‌تر از حد انتظار حرکت می‌کنند. ضمنا نباید انتظار داشت که سیستم فوکوس خودکار این دوربین در مورد ردگیری سوژه به خوبی دوربین‌های هم قیمت DSLR عمل کند.ضمنا رزولوشن این دوربین نسبت به رقبایی چون نیکون با ۲۴MP پایین‌تر است، اما این دوربین همراه با یک لنز خوب، می‌تواند تصاویری عالی و لذت بخش خلق کند.


مرجع: DPreview