مقدمه
    برای بسیاری از عکاسان مانند عکاسان ورزشی یا حیات وحش یا کسانی که به جلوه‌های ویژه در عکاسی علاقمندند، امکان اتصال و کنترل دوربین از راه دور حیاتی و یا بسیار موثر است و می‌تواند سرعت و بهبود قابل توجهی در کارها ایجاد کند. همچنین امکان دسترسی به عکس‌های گرفته شده به صورت فوری بدون نیاز به خارج کردن کارت حافظه و دسترسی فیزیکی به دوربین، در بسیاری از موارد می‌تواند تحول بزرگی در کارها ایجاد کند.

    با پیشرفت تکنولوژی ارتباطات بی‌سیم و وسایل هوشمند مانند گوشی‌ها و تبلت‌ها در سال‌های اخیر، وسایل مختلفی توسط سازندگان مختلف برای این منظور طراحی و تولید شده است که در صدد آنیم که مروری بر این وسایل داشته باشیم.

    در مقاله پیشین وسیله‌ای را معرفی کردیم (Weye Feye) که امکان  کنترل دوربین و همزمان امکان دیدن عکس‌ها را با سرعت مناسب و قیمتی بسیار عالی برای عکاس فراهم می‌کرد. اما این وسیله تنها امکان کنترل یک دوربین را فراهم می‌کند و اگر نیاز به کنترل همزمان چندین دوربین باشد، چندان کاربردی نخواهد بود.

    سازندگان دوربین‌های دیجیتال، خود برای این کار ابزارهای متعددی فراهم کرده‌اند که امکانات متعددی مانند کنترل همزمان چندین دوربین یا چند گروه مختلف از دوربین‌ها را ایجاد می‌کند. اما ضعف‌هایی نیز از لحاظ کارایی دارند. در این مقاله قصد داریم ابزارهای کنترل و عکاسی از راه دور نیکون را معرفی کرده و مشخصات فنی آنها را مورد بررسی قرار دهیم.


Nikon WR-1



image001
ابزار کنترل از راه دور نیکون WR-1 اجازه کنترل دوربین از راه دور را فراهم می‌کند. 

       WR-1  ابزار کنترل از راه دور دوربین است که امکان تغییر تنظیمات دوربین و فعال سازی شاتر از راه دور را فراهم می‌کند. این ابزار سال گذشته همزمان با معرفی D7100  به بازار معرفی شد.

     قیمت این ابزار حدود ۶۵۰ دلار است و می‌توان آن را با کابل به دوربین متصل کرد و با خود این ابزار امکان عکاسی متوالی در طول زمان را برای دوربین فراهم کرد. برای عکاسی زمان طولانی این وسیله امکان عکاسی با سرعت شاتر  60 دقیقه را فراهم می‌کند. این وسیله را می‌توان به صورت تکی استفاده کرد یا از یک WR-1 دیگر و یا WR-R10 به عنوان کنترل از راه دور استفاده کرد.  در این حالت WR-1 متصل به دوربین نقش گیرنده  و ابزار دیگر نقش فرستنده را ایفا خواهد کرد.

       این ابزار از امواج رادیویی با فرکانس ۲.۴GHz استفاده می‌کند، بنابر این برخلاف کنترل‌های مادون قرمز زیر نور خورشید مشکلی نخواهد داشت و نیازی به دید مستقیم ندارد.
image002

       وقتی از یک WR-1 دیگر برای کنترل استفاده می‌کنیم حداکثر فاصله کاری ۱۲۰ متر است. ضمنا برای این که با دیگر  ابزارهای مشابه تداخلی ایجاد نشود دارای ۱۵ کانال ارتباطی مستقل است. وقتی این وسیله را در حالت مستر قرار دهیم به طور همزمان می‌تواند تا ۲۰ عدد WR-1 دیگر یا ۶۴ عدد WR-R10 را کنترل کرده و با دوربین‌های D4, D800, D800E, D600, D7100  و  D5200سازگار است.

      وقتی چند دوربین را با این وسیله کنترل کنید، می‌توان آنها را به چهار گروه تقسیم و هر گروه را به طور مستقل از بقیه به طور همزمان کنترل کرد. این وسیله با یک کیف نرم، و اتصال‌های مناسب برای درگاه‌های ۱۰ پین و درگاه وسایل جانبی دوربین عرضه می‌شود.

       هر چند این وسیله می‌تواند برای عکاسان طبیعت و ورزشی بسیار جذاب باشد، ولی قیمت بالای آن دسترسی علاقمندان به این دستگاه را دشوار می‌سازد. ضمنا عدم اتصال و کنترل از طریق Wi-Fi با  گوشی‌های هوشمند امکانی است که در  این وسایل پیش بینی نشده است. بنابر این امکان دیدن عکس‌ها هنگام عکاسی وجود ندارد.

Nikon WR-T10
image003

    WR-T10 یک فرستنده کنترل بی سیم است که برای کار با WR-R10 طراحی شده تا به صورت بی‌سیم دوربین را کنترل کند. WR-T10 یا WR-R10 از فرکانس رادیویی برای تماس استفاده کرده و می‌تواند با یک WR-T10 یا یک یا چند WR-R10 متصل و هماهنگ شود. تعداد دلخواه دوربین را که به  WR-R10 متصل شده باشند می‌توان با یک دستگاه WR-T10 کنترل کرد.

    این دستگاه دارای سه کانال  فرکانس رادیویی است تا از تداخل با سایر دستگاه‌های موجود در محیط جلوگیری شود. برد فرکانس این دستگاه برای اتصال به WR-R10 حدود ۲۰ متر می‌باشد. قیمت این وسیله ۹۵ دلار است.

Nikon WR-R10

image004

     WR-R10 یک گیرنده کنترل  بی‌سیم است که همراه  با WR-T10 می‌تواند کنترل شاتر در دوربین‌های DSLR نیکون را فراهم کند. دستگاه‌های WR-T10 یا WR-R10 از ارتباط رادیویی استفاده کرده و می‌توانند با یک WR-T10 یا یک یا چند WR-R10 هماهنگ شوند. ضمنا یک WR-T10 را می‌توان با تعداد دلخواه WR-R10 متصل به دوربین هماهنگ کرد.

      وقتی از یک WR-R10 همراه با وفق دهنده  WR-A10  برای اتصال به دوربین‌های نیکون که دارای درگاه ۱۰ پین می‌باشند استفاده شود، یک دوربین رامی‌توان به عنوان فرمان‌دهنده (مستر) معرفی کرد و شاتر ۶۴ دوربین دیگر را که دارای گیرنده WR-R10 هستند کنترل کرد.

     برد اتصال یک WR-R10 که روی دوربین متصل شده و به عنوان مستر استفاده می‌شود تا WR-R10 های دیگر حدود ۵۰ متر می‌باشد. عکاسان با استفاده از یک WR-T10 می‌توانند شاتر چند دوربین را که به WR-R10 متصل شده  و با این دستگاه هماهنگ شده‌اند، همزمان فعال  کنند.

      این دستگاه از سه کانال رادیویی برای جلوگیری از تداخل امواج استفاده می‌کند. همچنین برای دوربین‌هایی که بعد از D4 تولید شده ‌اند (مانند D4، D800/E، D600، D5200 و بقیه)  امکان کنترل مد نمایش زنده دوربین و نیز کنترل فیلمبرداری نیز وجود دارد. برد این دستگاه وقتی با یک یا چند WR-T10 استفاده شود حدود ۲۰ متر است. ضمنا قیمت این دستگاه ۱۲۷ دلار تعیین شده است.


Nikon WR-A10

image005
      WR-A10 یک وفق دهنده کنترل از راه دور بی‌سیم است که برای کار کردن با کنترل کننده بی‌سیم WR-R10  طراحی شده و امکان اتصال به دوربین‌های DSLR نیکون که دارای درگاه ۱۰ پین هستند را فراهم می‌کند. با این وسیله می‌توان از راه دوربین به صورت بی‌سیم شاتر دوربین‌های دیگر را کنترل کرد.

    ترکیب دستگاه‌های بی‌سیم کنترل از راه دور WR-T10 یا WR-R10   به اضافه  WR-A10از فرکانس رادیویی برای اتصال استفاده کرده و با یک WR-T10 و یا یک یا چند WR-R10  متصل و هماهنگ می‌شوند.  یک  دستگاه WR-T10 می‌تواند با هر تعداد دلخواه دوربین  که دارای کنترل WR-R10 باشد متصل شود.

     وقتی از WR-R10 همراه با WR-A10 برای اتصال به دوربین‌های نیکون استفاده شود، یک دوربین را می‌توان به عنوان فرمان‌دهنده (مستر) معرفی کرد و کنترل شاتر را همزمان به ۶۴ دستگاه WR-R10 ارسال کرد. فاصله مجاز برای امکان اتصال به این دستگاه‌ها ۲۰ متر می‌باشد.

image006
ترکیب یک WR-A10  با WR-R10  برای استفاده از دوربین به عنوان فرمان‌دهنده

       برای این دستگاه سه فرکانس رادیویی در نظر گرفته شده تا از تداخل  با سایر دستگاه‌هایی که احیانا همزمان در محیط در حال کار هستند جلوگیری شود.این دستگاه برای فعال سازی از راه دور شاتر جهت جلوگیری از لرزش دوربین هنگام استفاده از شاتر آهسته مفید است. این دستگاه به قیمت ۷۵ دلار به فروش می‌رسد.


وفق‌دهنده موبایل بی‌سیم WU-1a

image007
     با استفاده از مبدل موبایل بی‌سیم WU-1a می‌توان به صورت خودکار توسط ارتباط Wi-Fiعکس‌ها را برای گوشی‌های هوشمند ارسال کرد و یا از گوشی‌ هوشمند برای گرفتن عکس با  دوربین‌های سازگار با این سیستم استفاده کرد. با استفاده از یک نرم‌افزار ساده هر عکسی که گرفته می‌شود فورا به گوشی منتقل می‌شود. این وفق دهنده روی درگاه وسایل جانبی دوربین متصل می‌شود.

     همچنین می‌توان توسط وسایل هوشمند سازگاراز راه دور نمایش زنده تصویر را مشاهده کرد و در زمان مناسب عکس گرفت. البته باید توجه داشت که از گوشی هوشمند تنها برای فعال کردن شاتر استفاده می‌شود و متاسفانه امکان تغییر تنظیمات دوربین وجودندارد.  فاصله عملکرد حداکثر ۱۵ متر است. نرم‌افزار تهیه شده قابلیت اجرا روی سیستم عامل‌های اندروید نسخه ۲.۳ به بعد و iOS نسخه ۶.۰ به بعد را دارا می‌باشد.

image008

استفاده همزمان از یک WR-R10 برای کنترل و WU-1a برای دیدن و انتقال عکس‌ها


      با استفاده از WU-1a  می‌توان یک تک عکس یا گروهی از تصاویر را با استفاده از نرم افزار گوشی هوشمند روی شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذارد یا ایمیل کرد و یا آنها را روی یک شبکه بارگذاری کرد. قابل ذکر است که فیلم‌ها را نمی‌توان با استفاده از نرم افزار مخصوص این وسیله تماشا کرد، اما بعد از اشاره روی فیلم‌ مورد نظر از روی لیست فیلم‌ها می‌توان با نرم افزارهای نمایش فیلم موجود روش وسیله هوشمند آنها را تماشا کرد.

     این وسیله بر اساس استاندارد اتصال بی‌سیم Wi-Fi 11b/g/n کار کرده و با دوربین‌های D7100  و  D5200 و Nikon Df و   COOLPIX P7800  و  COOLPIX P330 و COOLPIX A  و D3300 و D5300 و COOLPIX P530 و D3200 و COOLPIX P520 سازگار است. قیمت WU-1a  حدود ۶۰ دلار است.