سنسور تصویر ایزوسل سامسونگ قرار است با کاهش نشت الکتریکی بین پیکسل‌ها کیفیت تصویر بالاتری را ارایه دهد.

       سامسونگ تکنولوژی نوآورانه سنسور تصویر ایزوسل را سپتامبر سال گذشته رونمایی کرد، اما این ایده تا اکنون در هیچ وسیله‌ای استفاده نشده بود. گالکسی اس ۵ که اخیرا معرفی شده اولین تلفن هوشمندی است که با دوربین دارای سنسور تصویر ایزوسل عرضه می‌گردد. سامسونگ اخیرا با انتشار ویدیویی این سنسور را برای عموم معرفی کرده است.

     بر اساس ادعای سامسونگ، طراحی سنسور ایزوسل امکان دستیابی به کیفیت تصویر بالاتری را نسبت به سنسورهای بسیار کوچک CMOS که معمولا در تلفن‌ها و تبلت‌های امروزی استفاده می‌شود فراهم می‌کند. سنسور ایزوسل از یک فتودیود با روشنایی پشت (BSI ) استفاده می‌کند که بخاطر حائلی که بین پیکسل‌های تکی ایجاد می‌کند نسبت به طرح‌های قبلی منحصر به فرد است.

    این سنسور نسبت به سنسورهای معمول BSI، نشت نوری و الکتریکی را تا ۳۰ درصد کاهش می‌دهد. نشت الکتریکی عبارت است از جریان فتون‌ها و فتوالکترون‌ها بین پیکسل‌های هم‌جوار که یکی از معایب طراحی سنسور مرسوم BSI است. این مشکل شارپنس و دقت رنگ تصویر را کاهش می‌دهد، زیرا نوری که برای یک پیکسل خاص در نظر گرفته شده به سمت پیکسل‌های همسایه نیز پخش می‌شود.

ISOCELL_1


     در طراحی BSI موجود، فتودیود‌ها نزدیک جلوی سنسور هستند و هیچ ساختاری که بتواند از جریان نور بین پیکسل‌ها جلوگیری کند ندارند، در صورتی که در طراحی قدیمی سنسور‌هایی که از جلو روشن می‌شدند مدارات جلوی فتودیودها این نقش را بر عهده داشتند. موانعی که در ایزوسل ایجاد شده از این جریان جلوگیری می‌کند.

    یک مزیت دیگر موانع در ایزوسل این است که سایز کلی فتودیودها را می‌توان افزایش داد که بخاطر ظرفیت بالاتر هر پیسکل، منجر به سطح پایین‌تر نویز و محدوده دینامیکی بهتر می‌شود. افزایش سایز فتودیودها امکان دریافت نور از زوایای بازتری را فراهم می‌کند (تا ۲۰ درصد زاویه شعاع نور وسیع‌تر). به این معنی که لنز را می‌توان نزدیک‌تر به سنسور نصب کرد و عملا ارتفاع ماژول دوربین را کاهش داد و امکان ساخت بدنه‌هایی نازک‌تر برای تلفن را فراهم کرد.

     ایزوسل قرار است مشکل رایج برای پیکسل‌های بسیار کوچک را حل کند. بنابر این فعلا برای دوربین‌ گوشی‌های هوشمند بسیار کاربردی است، اما با افزایش تراکم پیکسل‌ها در سنسور‌های بزرگ‌تر، ممکن است در آینده نزدیک شاهد کاربرد آن در دوربین‌های فشرده باشیم. مشتاقانه منتظر آزمایش این تکنولوژی در دوربین S5 هستیم، اما تا آن زمان می‌توانید نگاهی به این ویدیو + بیندازید که این تکنولوژی را شرح می‌دهد.